door Dejagere op 23 mei 2011 21:29
Een zuiderhelling heeft zelf in de natuur een totaal ander vegetatie dan een noorderhelling. Kijk in de natuur en je zult begrijpen dat de situatie totaal anders is.Zuiderhelling is echt gemid veel warmer,in wijngebieden zie je dat zuiderhellingen vol staan terwijl op de noorderhellingen geen druiven geteeld worden. Een zuiderhelling krijgt meer zon en de zon staat er meer loodrecht op.Op een zuiderhelling zal het volgens mij ook beter qua overlevingskansen voor Trachies,de bodem zal er minder vaak en minder lang bevroren zijn,de grond gaat er minder diep bevriezen en ga zo maar door.Ik woon hier op een langerekte zuiderhelling en ik kan je verzekeren dat het zelfs voor het menselijk gevoel veel verschil geeft.Nadeel van een helling bij droogte is dat het er vaak dus nog droger is dan elders en dat water geven moeilijker is .Een zuiderhelling in zandgrond (zoals hier)geeft in droge perioden nog extra problemen ,je moet extra veel water geven.Zuiderhellingen zijn ook wel geschikt vind ik voor echt warmteminnende soorten zoals Jubaea,Sabal minor.