bruine bladeren!!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: bruine bladeren!!

Berichtdoor Christophe op 21 aug 2008 18:59

Hoi Kris,

Ik laat mijn bladeren er altijd zolang mogelijk aan. Dit wil zeggen tot 30 - 50% van het blad bruin is. Als je echter vele nieuwe bladeren hebt, en je geniet uiteraard graag van je palmboom met mooie groene bladeren, dan zou ik ze eerder afknippen. Bij jouw jonge zaailing zou ik erop letten dat er nieuwe blaadjes uit het groeipunt (waar nieuwe blaadjes uitkomen) komen. Als dit het geval is kan je ze afknippen, maar ik raad het je af. Je jonge plantje wil nog zo veel mogelijk licht van de zon opnemen en heeft zijn weinige blaadjes nodig. Ikzelf heb dit jaar ook vrij veel bruine blaadjes bij mijn Trachycarpus Fortunei plantje dat buiten staat. Degene in de serre doen het uiteraard erg goed!

Bruine bladeren zijn normaal bij palmbomen, maar het kan natuurlijk ook komen van te nat, te droog of misschien wel teveel mest. Dit moet je dus ook even controleren. Vele mensen vereenzelvigen palmbomen met het zuiden, en denken automatisch dat ze weinig water nodig hebben. Dit is echter niet het geval. Vele palmbomen maken zoals vele andere zuiderse planten wortels die recht naar beneden schieten. Denk bv. ook aan de druivelaar. Als je palmboom echter in een pot staat moet je er dus op letten dat ze niet lang tijd droog komen te staan. Anders gaan ze ook kapot. Trachycarpus soorten kunnen hier vrij goed tegen, maar bv. de Washingtonia Filifera en Robusta zijn hier gevoelig aan. Zeker als zaailing moet je oppassen!

Als er nog vragen zijn hoor ik ze graag,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 21 aug 2008 20:36

De blaadjes van je jonge Trachycarpus mag je tot aan de stam afknippen. Bij mijn jonge plantjes doe ik dit altijd met een gewone schaar.

Met je Washingtonia Robusta zou ik even afwachten. Ik vermoed dat het niet erg zal zijn. Als ze vochtig staan is het goed, maar niet nat natuurlijk. Beetje wikken en wegen. Jonge plantjes maken snel nieuwe blaadjes aan. Zeker de Robusta! Washingtonia Filifera en Robusta zijn één van de snelst groeiende palmsoorten die er zijn. Als ze voldoende grond krijgen, dan vormen ze snel een stammetje.

Verder zou ik ze niet in de volle zon zetten. Jonge Trachycarpus soorten kunnen hier wel tegen, maar Washingtonia Robusta zijn gevoeliger. Ook voor ziektes en schimmels, dus even in het oog houden. Je hoeft je natuurlijk niet meteen zorgen te maken natuurlijk. Mocht het toch mislopen kan je nog altijd naar de paliatieve zorgen :)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 21 aug 2008 21:41

Oja, je bent net terug van Zuid Frankrijk. Wel, bij jonge plantjes valt dit erg moeilijk te zien. Van de Trachycarpus Wagnerianus zeggen ze wel dat ze er als jonge zaailing schattig uitzien :D Deze zal je echter niet gauw in het wild tegen komen.

Bij palmen kan je na ongeveer 4 tot 5 jaar duidelijk zien welke soort het is. Als zaailing kan je natuurlijk wel zien of het om Trachycarpus, Chamaerops of Washingtonia gaat, maar om het echt zeker te weten zou je na vier jaar naar een palmkenner moeten gaan. Of een fotootje over internet doormailen natuurlijk.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 22 aug 2008 19:48

Hmm, wat het niet is kan ik zeggen. Geen Chamaerops, geen Washingtonia, geen Jubaea, ... Het lijkt me één of andere Trachycarpus variatie. Als ze ouder zijn kan je er meer over zegen. Vooral aan de stam, en het aantal segmenten (dit zijn de uitsteeksel van de bladeren) Verder ook aan de kleur van het blad, en uiteraard het volledige uiterlijk. Na 4 à 5jaar kan je dit met zekerheid zeggen.

Ik zou de blaadjes nog niet afknippen als ik van jou was.

Wel leuk dat je deze zomaar gevonden hebt in Frankrijk. Dan heb je er een mooie herinnering aan!
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen