Hoi Kris,
Ik laat mijn bladeren er altijd zolang mogelijk aan. Dit wil zeggen tot 30 - 50% van het blad bruin is. Als je echter vele nieuwe bladeren hebt, en je geniet uiteraard graag van je palmboom met mooie groene bladeren, dan zou ik ze eerder afknippen. Bij jouw jonge zaailing zou ik erop letten dat er nieuwe blaadjes uit het groeipunt (waar nieuwe blaadjes uitkomen) komen. Als dit het geval is kan je ze afknippen, maar ik raad het je af. Je jonge plantje wil nog zo veel mogelijk licht van de zon opnemen en heeft zijn weinige blaadjes nodig. Ikzelf heb dit jaar ook vrij veel bruine blaadjes bij mijn Trachycarpus Fortunei plantje dat buiten staat. Degene in de serre doen het uiteraard erg goed!
Bruine bladeren zijn normaal bij palmbomen, maar het kan natuurlijk ook komen van te nat, te droog of misschien wel teveel mest. Dit moet je dus ook even controleren. Vele mensen vereenzelvigen palmbomen met het zuiden, en denken automatisch dat ze weinig water nodig hebben. Dit is echter niet het geval. Vele palmbomen maken zoals vele andere zuiderse planten wortels die recht naar beneden schieten. Denk bv. ook aan de druivelaar. Als je palmboom echter in een pot staat moet je er dus op letten dat ze niet lang tijd droog komen te staan. Anders gaan ze ook kapot. Trachycarpus soorten kunnen hier vrij goed tegen, maar bv. de Washingtonia Filifera en Robusta zijn hier gevoelig aan. Zeker als zaailing moet je oppassen!
Als er nog vragen zijn hoor ik ze graag,
Christophe