Brahea Armata Vs Butia Capitata

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Brahea Armata Vs Butia Capitata

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 nov 2011 20:57

Als het in je garage licht is lijkt me dat een goede keuze. Indien die donker is zou ik hem niet daar zetten.
Droog, licht en koel overwinteren is de boodschap ! Ook de wortels (pot) beschermen tegen vorst, bijvoorbeeld noppenfolie rond de pot en een laag houtschors op de aarde...
Ik zou hem zeker nog buiten laten staan maar dan zeker onder een dak zodat die droog blijft en de pot beschermen tegen vorst. Pas als het echt begint te vriezen, een hele nacht -3 a -4 graden dan binnen plaatsen. Een paar uurtjes -3 is nog geen ramp hoor Als hij maar droog staat, dus ook de pot (aarde) moet droog zijn !
Succes ermee !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 14 nov 2011 21:33

@Palmsection.Als hij droog onder afdakje kan buiten is het beste zolang het maar een nachtvorstje is van een paar graden,ik zou gewoon wat bolletjes plastiek rond de pot doen als het elke nacht een -2° zou komen(maar zover zijn we nog niet in west vl ,enkel wat grondvorst is mogelijk komende dagen).Met dubbele bolletjesplastiek als er enkel nachtvorst is toch-5° gaat ook nog maar bij nog kouder of ijsdagen de pot best op koude maar net vorstvrijeplaats is ok;het is een heel sterke palm zolang hij droog kan staan.Ik duim voor een zachte winter,zo moet ik niet veel sleuren en niet veel doen aan de afdakjes.Gr Eddy.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 nov 2011 21:46

Nog een Tip, zet de pot omhoog van de koude grond, leg er houten balkjes onder of een isimo plaat of iets dat geen temperatuur geleid. Zo kan de vorst ook niet vanuit de grond in de pot kruipen ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 14 nov 2011 22:47

Jullie hebben een bedankje voor de nuttige info. Nu maar duimen dat het goed komt en hopelijk krijgen we een zachte winter hé!
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 02 feb 2012 21:14

Hallo Dimi, mss wil je eens een foto plaatsen van de brahea met bescherming nu?
Dan kan ik eens zien aan wat ik met mag verwachten volgend jaar. ;)

En ziet die er nog goed uit nu met dit koude weer?
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 02 feb 2012 22:29

Niet verschieten he want hij is nu zwaar ingepakt. :) Ik zit ook al in een ander stadium namelijk beschermen om geen bladschade te hebben ! Ik ben dus niet bezig met "hopelijk gaat hij niet dood of geen speerrot aub" maar ik denk "hopelijk blijven alle bladeren mooi" Overleven ga ik al vanuit want ik weet al wat die kan hebben en blijf daar mooi boven :D
Erg he, ...ik weet het :P (a)
Ma voor mij is het echt belangrijk dat de palmen er ook mooi uitzien en er mooier op worden...
Er staat een hok rond dat ook elke palm hier krijgt behalve de Trachy's. Met dit weer nu is hij volledig ingepakt in vliesdoek en lichtslang er rond. De lichtslang gaat aan zodra de sensor binnenin de kruin -3 graden uitleest. Dan stijgt de temperatuur al gauw naar +8 graden terwijl het nu -9 graden vriest ! Beetje aan de hoge kant maar vind het nog ok en kan geen kwaad. Een lichtslang is moeilijk te regelen he. Bij de grote armata hetzelfde en daar blijft die mooi op 4 graden.
Hieronder toevallig een foto van vandaag dus je hebt geluk dat ik één heb ! :)

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 02 feb 2012 23:47

De palm ziet er inderdaad nu nog goed uit ja. Maar schade zie je pas achteraf als het al te laat is. Die zie je niet op het eigenste moment ! Als je palm vannacht word gefrituurd dan kan die er nog weken mooi en gezond uitzien maar dan ineens als de temperaturen meer omhoog gaan op twee dagen helemaal bruin worden ! Trouwens misschien denken jullie nu dat ik hem wel erg verwen maar dat is nu ook weer niet echt het geval. Met dit weer nu op dit moment wel natuurlijk, kga geen risico's nemen. Maar bij lichte vorst (-2) staat die open en bloot en het hok zelfs nog open. Ik geef hem dus regelmatig nog vorst maar gewoon geen extreme vorst. Armata kan redelijk wat hebben hoor en het blad ook maar ik wil niet gaan tot die grens. Ik blijf daar ruim boven, om zeker/gerust te zijn en ook voornamelijk om geen bladschade op te lopen !
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 03 feb 2012 20:39

Bedankt voor de mooie een goede uitleg hoor, daar heb je nu eens wat aan! :thumb_up:
Ze worden allesinds goed in de watten gelegd indien het nodig is. Maar als je daar dan de vruchten van plukt maakt dit natuurlijk veel goed. Mijn kleinere armata moet het toch met iets minder doen, hokje en nu wel goed vliesdoek om gedaan.
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 feb 2012 21:38

Ik moet wel toegeven dat het inderdaad een hele karwei is wat ik voor mijn palmpjes doe, al die bouwsels en energieslorpende bijverwarmingen enz... Velen zullen mij misschien gek verklaren. Maarja, ik heb het er voor over, ik ben nog relatief jong en heb er nog zin voor :) En ik geniet er zo hard van in de zomer van mijn palmpjes 8-) Lelijke palmen vind ik echt een doorn in het oog en palmen zijn nu éénmaal geen snelle groeiers als je begrijpt wat ik bedoel. Schade daar kijk je lang op, soms meerdere seizoenen dus ik voorkom liever dan genezen. Ik ben gewoon verslaafd, ik geef het toe (a) :D
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen