Sabal Minor of Rhapidophyllum hystrix

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Sabal Minor of Rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor veronique op 07 mei 2015 12:03

Hallo,

welke verdraagt volgens jullie het meeste schaduw van deze 2,Sabal Minor of Rhapidophyllum hystrix?
Vanaf half 1 tot ongeveer 5 zou er zon zijn.
Of is dat met geen van beide te doen,dan komt er gewoon iets anders te staan van planten.

Mvg,
Veronique
veronique

62 bedankjes

Re: Sabal Minor of Rhapidophyllum hystrix

Berichtdoor enrico op 07 mei 2015 13:13

Rhapidophyllum hystrix kan prima in de schaduw en groeit daar ook gewoon verder (heb er meerdere). Heb één Sabal in de schaduw staan en die groeit eigenlijk nauwelijks.

groet Eric
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor veronique op 07 mei 2015 13:34

En vormt dat tijdens de winter ook geen extra problemen dat de rhapidophyllum hystrix in de schaduw staat,
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor enrico op 07 mei 2015 14:42

Ik heb er 4 groeien, 2 in de schaduw, 2 in de zon, merk tot nu toe geen verschil. Geen van allen ooit beschermd geweest. Mijn ervaring is wel dat het goed is ze al vroeg in het voorjaar te planten, zodat ze in de winter goed geworteld zijn. Ben ooit een mooie verloren die ik in de herfst had verplant, niet door de kou, maar door uitdroging in de winter.
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 07 mei 2015 16:02

Hi Veronique,

Even wat info over de sabel:
De minor is een echte zomerwarmte liefhebber, maar belangrijk daarbij is ook een grote hoeveelheid vocht. In de winter is het beter voor de palm om zo droog mogelijk te staan, ondanks dat deze wel vocht verdraagt in de winter. Speerrot komt door z'n bouw gelukkig bijna niet voor, de kroon is namelijk erg open en er blijft geen/nauwelijks vocht in staan. De koudebestendigheid is erg hoog, nog beter dan de Trachycarpus fortunei. Tot zo'n -20°C kan deze palm verdragen. Het "addertje onder het gras" is alleen dat een erg warme zomer daarbij een voorwaarde is. Aangezien we die in Nederland meestal niet hebben is de koudebestendigheid dan ook een stuk minder. De palm heeft de warmte nodig voor de aanmaak van suikers wat als antivries dient in de plant.

Nadeel is dat de sabel buitengewoon langzaam groeit.
Ik heb zelf de sabal minor var Louisiana staan die groeit een stuk sneller. :)

Vele andere trachycarpus soorten leven vaker in de schaduw van andere bomen door hun geringe hoogte van slechts enkele meters toch hebben zij ook zonlicht nodig voor de groei.

Ik heb zelf geen ervaring met de rhapidophyllum hystrix
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor veronique op 07 mei 2015 18:46

Heb ze gisteren beide in volle grond geplaats,beide staan op een heuvel.
Maar met geen van beide heb k eigenlijk ervaring,wel leuk om jullie ervaringen te lezen.
Twijfelde toch aan de standplaats vandaar dat k het liever hier eens vroeg dan dat ze verkeerd stonden.
De Sabal Minor krijgt wel veel meer zon dan de Rhapidophyllum Hystrix.
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 07 mei 2015 21:48

Daar heb je verstandig aan gedaan. :thumb_up:

Lees de tekst via onderstaande link maar eens.
De Rhapidophyllum Hystrix heeft als voordeel dat deze het uitstekend doet in de schaduw :D

http://palmvrienden.net/wiki/Rhapidophy ... aldpalm%29
Mijn tropische tuin:
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor Rob op 07 mei 2015 21:59

Ik prefereer hier volle zon voor beide en een heuveltje/helling is super. Beide zijn langzaam...

Dat gezegd hebbende: in de tuin van Bokrijk groeit Sabal (verm S. minor) in vol bos onder de bomen en staat de Rapido ergens tussen/onder een enorm bos bamboe!!
Die omstandigheden zorgen in de winter blijkbaar voor een lagere vochtigheids graad, minder lage temperaturen en minder wind -
Sven (Shusui) zou ons wil kunnen vertellen hoe ze het nu doen - hij kent die tuin als zijn broekzak

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor veronique op 08 mei 2015 09:33

Onze tuin is eigenlijk 1 helling,beide staan vrij ver aan de bovenkant van de helling geplant.
De Rhapidophyllum Hystrix staat naast 3 ingekorte berkenbomen met naast hem aan de ene kant siergras en aan de andere kant een vlinderstruik.
De Sabal Minor staat naast een acer en een wandelweggetje eigenlijk en aan de andere kant van nog een wandelweg staat er bamboe en begint het bos.
Onze tuin ligt eigenlijk volledig naar het zuiden gericht en wat ingesloten door bos en de woning houdt al de noorderwind tegen.Wind is er dus eigenlijk vrij weinig of die moet echt uit het zuiden komen.
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 08 mei 2015 21:33

Klinkt goed!... heb je ook een link naar je foto's?. :)

Vooral noorden en oostenwind zou schade kunnen berokkenen aan je palmen wordt er gezegd...maar daar lijk je dus weinig last van te ondervinden.

Verder is het gewoon afwachten en kijken wat er gebeurd en actie nemen als uiteindelijk blijkt dat er iets niet goed gaat.

Succes :thumb_up:
Mijn tropische tuin:
Toppalm

22 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen