Chamaerops Humilis kernrot

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaerops Humilis kernrot

Berichtdoor Filmo op 23 jul 2016 12:15

Hoi,

In april heb ik mij verschillende grotere Chamaerops Humilissen aangeschaft.
Door de overvloedige neerslag in de lente kon ik bij bijna alle planten de speerpunten uittrekken (zij waren rot aan de voet).
Is er iemand op de hoogte of deze palmen nog te redden zijn?
Of indien ik andere maatregelen kan/moet nemen?

Mvg,

Filmo

ps.: 't zal een trieste aanblik zijn aangezien ik onze tuin volgend weekend openstel voor publiek... via http://www.openexotentuinen.be/
Filmo

7 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis kernrot

Berichtdoor Mate op 23 jul 2016 13:19

Hoi Filmo, welkom. Vervelend nieuws. Je kan proberen de kern droog te houden. Chamaerops is best een sterke plant. Heb je er al zijscheuten aan zitten en zo ja, hie zijn die er aan toe.

Men gooit ook nog wel eens een goedje in de kern maar ben niet oo de hoogte welk spul. Ik heb door droog houden mijn armata in leven weten te houden na het trekken van de speren uit de kern.

Succes. Gr matko
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

353 bedankjes

Berichtdoor Filmo op 23 jul 2016 15:03

Bedankt Matko, er zijn idd (volwassen) zijscheuten waarvan de kernen ook al rot zijn...De grootste stammen zijn tss de 1m50 tot 2m. En er zijn zijscheuten tss de 50cm en 1m.

Hoe lang heb je erover gedaan eer jouw Brahea dan nieuwe speren ontwikkelde?

Mvg,

Filmo
Filmo

7 bedankjes

Berichtdoor Rob op 23 jul 2016 23:47

Ik vermoed dat ze wel eens buiten kunnen hebben gestaan in de winter.....en dat de schade die je ziet van de winter is.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Harold538 op 24 jul 2016 00:40

Je zou het groeipunt eens kunnen proberen in te spuiten met Twist Plus Bayer spray. Dat is een middeltje tegen schimmels. Ik heb zelf ooit eens op die manier een Trachy kunnen redden. Zekerheid kan ik je niet geven want misschien was de palm er zonder spray ook wel doorheen gekomen. Je kunt het altijd proberen. En vooral op dit moment droog houden.
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 jul 2016 01:04

Vorstschade zoals Rob suggereert is meest waarschijnlijk. Gezonde Chamaerops palmen hebben in mijn ervaring niets te leiden van winterregens. In combinatie met vorst kunnen de wortels van kuipplanten beschadigen waardoor de hergroei wordt geremd. Als de speer is beschadigd zal de palm bij omkeerbare schade sneller herstellen in een droge en mogelijk warme omgeving. Je spreekt over stammen van 1,5 en 2 m. Dat is niet mis, ik zou tenminste contact opnemen met de leverancier en deze voor de verborgen schade aansprakelijk stellen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Filmo op 24 jul 2016 01:26

Hey Draco en Harold,

Bedankt voor de respons!
Die spray zal ik zeker eens opzoeken, maar voorlopig zal ik de droog-houd-versie proberen.

Die Chamaeropsen komen uit een immense (vergane) serre (met ook enkele kapotte ruiten). ze zijn gezaaid en geplant (in de volle grond) geweest in de jaren 60. Dus steeds beschermd en droog gestaan. Bij mij staan ze ook sedert april van dit jaar in de volle grond. Daarom vermoed ik dat die natte junimaand nefast geweest is, want die speren heb ik pas deze week uitgetrokken...

Om droog te houden gebruik ik doorzichtige plastieken zakken, die vast blijven zitten door de scherpe naalden van de stengels errond.
Heeft er nog iemand andere mogelijkheden die niet te omslachtig zijn?
Filmo

7 bedankjes

Berichtdoor Harold538 op 24 jul 2016 01:39

Pas wel op dat je ze niet laat stikken he? Ik ken je constructie niet echt maar belangrijk is wel dat je ze Lekker doorlucht. Een paraplu lijkt me beter.
Onlangs bij de Lidl in de opruimingsbak voor 2 euro per stuk 10 paraplu's gekocht :D

Hobby gaat soms een beetje ver en de caissière snapte er al helemaal niks van ;)
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (107.34 KiB) 5140 keer bekeken
Mijn exotische tuin

viewtopic.php?f=49&t=14359
Harold538

5 bedankjes

Berichtdoor Mate op 24 jul 2016 07:51

Filmo schreef:Bedankt Matko, er zijn idd (volwassen) zijscheuten waarvan de kernen ook al rot zijn...De grootste stammen zijn tss de 1m50 tot 2m. En er zijn zijscheuten tss de 50cm en 1m.

Hoe lang heb je erover gedaan eer jouw Brahea dan nieuwe speren ontwikkelde?

Mvg,

Filmo

Filmo, duurde ongeveer een jaartje dat hij weer ging groeien. De situatie bij de armata was wel iets anders dan bij chamaerops aangezien ik de armata in de horror winter heb verbrand door de lichtslang te dicht op de kop te zetten.
Echt zonde van jouw exemplaren, hoop dat het goed komt met bovenstaande tips maar zou zeker ook even contact opnemen met de vorige eigenaar.

Gr matko
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

353 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 jul 2016 13:37

Ik heb de laatste 10 jaar geen speerrot mee gehad bij mijn Chamaerops in kuip. De grootste exemplaren staan vrijwel jaarrond buiten en gaan alleen tijdelijk naar binnen bij aanhoudende vorst. Bij verwachte nachtvorst tot -9°C worden de kuipen ingepakt met verhuisdekens of een fitnessmat. Voorheen deed ik dit niet en overkwam het wel dat er speerrot optrad. Ik vermoed dat bevriezing van de wortelkluit bij kuipplanten funester is dan een korte blootstelling van de (droge) kruin aan lichte tot matige nachtvorst.

Filmo, omdat de palmen zijn verplant zal het wortelstelsel flink zijn beschadigd. Dat lijkt een plausibele oorzaak te zijn voor de speerrot. Afgestoken adventiefwortels zullen vaak afsterven en het vergt geruime tijd voordat er voldoende nieuwe adventiefwortels zijn gegroeid. Je kunt dit bevorderen door de palmen wat dieper te planten of danwel de onderstam van een extra laag grond te voorzien. Nieuwe adventiefwortels zullen daar makkelijker uitgroeien. Antischimmel behandelingen zijn volgens mij niet aantoonbaar effectief. In gevallen dat een palm niet spontaan van de schade aan de groeipunt herstelde, had zo'n fungicide geen effect. Droog houden bij voorkeur in een zonnige kas was vaak wel effectief, bij diverse van mijn palmen en een Dracaena draco. Een plastic overkapping boven de kruin is ook prima zolang het de luchtcirculatie niet belemmert. Ik heb zo eens een Trachycarpus met speerrot door vorstschade drooggehouden met een rondgebogen flexibele pc plaat erboven, bevestigt aan 2 T-palen ter weerszijden. Heb je al een idee hoe je deze palmen gedurende de winter gaat beschermen?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen