jumbo0 schreef:Phoenix Dactilifera is wel een stuk winterharder dan de Canariensis mits je hem droog kan houden. Dus als mensen een Canariensis kunnen overwinteren dan moet een Dactylifera zeker lukken! Ik zou hem echter wel een goed afdak geven om het groeipunt droog te houden, zo moet dit naar mijn inziens wel lukken!
Trouwens ik vind het bizar dat deze Dactylifera zo moeilijk te vinden is, het is zowat de gemakkelijskte palm om te zaaien en hij groeit lekker snel!
Daar ben ik het niet mee eens hoor.
Het volstaat m.i. om de tuin van Erna & Rudi eens te bezoeken, al dan niet virtueel.
Ze hebben misschien wel de meeste winterbeschermingservaring van ons allemaal. Het probleem zit hem niet zozeer in het droog houden van het hart maar in de koude natte grond. Daar verandert een hokje niet veel aan of je moet al met een heel drainage systeem gaan werken zoals Nick met zijn Tithrinax bv.
En ook qua groeisnelheid volg ik je niet.
Volgens de boekjes is het Phoenix geslacht idd snel van groei maar heb je er zelf wel eens gezaaid en groot gebracht? Vooral in de eerste levensjaren zijn ze niet vooruit te branden. Het zou me niets verbazen dat bovenstaande jongen al een jaar of 10 is.
Dat samen maakt het voor mij logisch dat er hier weinig markt voor is.
Btw, @Peter; fantastische aanwinst!
Grt
Niek