Volle grond, of toch best in kuip houden?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Volle grond, of toch best in kuip houden?

Berichtdoor Palm Section op 30 apr 2011 21:05

Hallo,

Vandaag enkele nieuwe palmen aangeschaft, maar ben er nog niet echt over uit
of ik ze ga in de volle grond zetten of toch beter in een mooie pot ga houden.
De waggie en fortunei gaan zeker de volle grond in maar over de jubaea en cerifera twijfel ik nog.
Graag had ik jullie mening en ervaring hierover geweten, ik woon niet ver van de kust,
dus misschien is dit wel een voordeel.

Hier zijn enkele pics van m'n nieuwe palmen.
Bijlagen
IMG_0209.jpg
IMG_0209.jpg (247 KiB) 4703 keer bekeken
IMG_0188.jpg
IMG_0188.jpg (243.26 KiB) 4703 keer bekeken
IMG_0190.jpg
IMG_0190.jpg (242.9 KiB) 4703 keer bekeken
IMG_0200.jpg
IMG_0200.jpg (249.83 KiB) 4703 keer bekeken
IMG_0222.jpg
IMG_0222.jpg (236.42 KiB) 4703 keer bekeken
Palm Section

42 bedankjes

Re: Volle grond, of toch best in kuip houden?

Berichtdoor erna op 30 apr 2011 21:09

Hallo,

Het zijn wel heel mooie planten die je daar hebt ! Als je bereid bent om de jubea en de cerifera wat te beschermen in de winter, zou ik ze ook in volle grond planten.

groetjes,
Erna

ps. Leuk nog een exotenliefhebber in de buurt.. wij wonen maar enkele km. van jou in Keiem, komen regelmatig in Koekelare voor boodschappen.
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 30 apr 2011 21:23

erna schreef:Hallo,

Het zijn wel heel mooie planten die je daar hebt ! Als je bereid bent om de jubea en de cerifera wat te beschermen in de winter, zou ik ze ook in volle grond planten.

groetjes,
Erna

ps. Leuk nog een exotenliefhebber in de buurt.. wij wonen maar enkele km. van jou in Keiem, komen regelmatig in Koekelare voor boodschappen.

Dat is inderdaad niet ver van bij mij ;) maar bij ons is het nog niet zo gevorderd hoor :lol:
We wonen hier nog maar een half jaartje en ik ben nog maar begonnen aan de tuin,
maarja alles op z'n tijd hé. Moet je wel een compliment geven over jou tuin, die is echt prachtig!
Heb jij zelf ook jubaea en cerifera in volle grond? En hoe bescherm je ze?
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 30 apr 2011 22:58

De Jubaea best in de volle grond aanplanten,aangezien je in west vl woont .Je kunt misschien alles op dit forum eens doorlezen over Jubaea.In volle grond gaat de groei veel beter zijn ,vooral na 2 a 3 jaar aanplant .Je moet hem wel een zonnige ,warme plaats geven en goed doorlatende grond hebben.Reken ook dat hij na 5 j aanplant langere bladeren gaat krijgen .Gr Eddy
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 30 apr 2011 23:06

Je moet wel bereid zijn de Jubaea in de winter een dakje te geven dat dicht kan aan de zijkanten tijdens koude perioden.Je woont aan de kust maar bij koude winter ga je beter ook enkele nachten een lamp of kerstsnoer moeten doen branden,in zachte winters niet.In de winter de wortels best beschermen met laag schors.Zonder bescherming lukt het niet maar in pot is de groei vaak te weinig of is de bladkleur op den duur niet meer mooi.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 01 mei 2011 00:16

Een Jubea in de volle grond is wel te doen. Maar zorg dat je hem wel beschermd en goed droog houdt in de winter, anders is het zo gebeurd. En inderdaad goed doorlatende grond.

Succes! :thumb_up:
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 01 mei 2011 12:32

Hallo allen

Omdat mijn Chamaerops Humilis in pot op het terras de winter probleemloos doorgekomen is, heb ik besloten om mijn nieuwe Chamaerops Humilis Cerifera maar meteen in de volle grond te zetten. De Cerifera staat nu 2 weken in de volle grond en meteen is de groei verder gegaan, en sinds een paar dagen staat de plant ook in bloei. Ook mijn relatief grote ( 60 à 70 cm stam ) Chamaerops Humilis gaat binnenkort bloeien. Meimaand is blijkbaar bloeimaand voor de Chamaeropsen. Ik heb eigenlijk spijt dat ik deze plant niet meteen in de volle grond heb gezet, nu krijg ik em niet meer uit de pot, en het gevaarte is te groot en te zwaar om te verplaatsen.
Misschien neem ik volgend jaar een slijpschijf en zet em dan toch nog waar ie eigenlijk thuishoort (nl in de volle grond). mijn Vulcano heb ik dan weer in een pot gezet. Er doet het gerucht dat ie iets minder winterhard is dan de Cerifera en de "normal"

Wel heb ik mijn Chamaerops Humilis ("normal") beschermd tegen vocht en wind tijdens de winter maar NIET verwarmd. Dus de Chamaeropsen kunnen mits beschermd tegen vocht en wind wel wat wintertoestanden aan, moest ik aan de kust wonen zou ik er niet aan twijfelen en zou alle Chamaeropsen in de volle grond zetten.

Mijn (te) beperkte ervaringen met Zuidamerikanen zoals Butia' s en Jubeae zijn in één woord : SLECHT, enkel de Trithrinax Campestris redt enigszins de eer.

Zonnige groeten
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Pater-ik op 01 mei 2011 12:59

Hallo,
Prachtige planten die je hebt aangeschaft.
Gr'tjs
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor sky96765 op 01 mei 2011 16:46

trachycarpus fortunei en wagnerianus zet ik de volle grond (met goede drainage, hydrokorrels bvb).
Opgelet het eerste jaar zet ik zeker een afdakje met vliesdoek in het geval van langdurige en strenge winter alsook een beetje boomschors voor de wortels.
Humilis of cerifera laat ik in volle pot en dek ik af met vliesdoek in de winter.

groetjes Phil :thai:
sky96765

5 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 01 mei 2011 20:57

Ok bedankt allemaal voor jullie ervaringen, toch verdeelde reacties over de jubaea.
Deze ga ik voorlopig toch in een redelijk grote pot houden tot hij nog een beetje groter is,
voor een jaar of 2 à 3 en dan toch een mooi plekje uitzoeken om in volle grond te planten.
Voorlopig staat hij of zij wel zeer mooi op m'n terras :P het duurt zeer lang voor de plant bloeid zeker?

Ook de cerifere dan toch maar in een kuip geplant (voorlopig toch) wegens plaatsgebrek in de tuin,
maar daar moet ook nog verandering in komen, er moeten nog enkele oude struiken en bomen
uitgesmeten worden, maar ga daar nog wat mee wachten. Anders wordt het ook maar saai als ge alles in 1 keer doet hé. :lol: De waggie staat dan wel weer in volle grond voor het huis, zeer content van.
Foto's volgen nog.

grtn,
Palm Section

42 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen