Fotoserie groei Jubea

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Fotoserie groei Jubea

Berichtdoor Davy op 08 aug 2011 19:59

Beste palmvrienden. Ik ben gek op het volgen van foto's waarin de evolutie kan getoont worden van de groei van palmbomen. Zo ben ik er enkele jaren trouwens "ingerold".

Over de Jubea hebben we het hier al vaker gehad. Jullie herinneren vast mijn problemen in het begin...Het is toch een kleine 2 jaar een zorgenkind geweest.Tot nu!!! Oordeel zelf. Let vooral op de "slechte bladeren" van juni vorig jaar en hun plaats in de palm nu een jaar later. (makkelijk te herkennen, ze zien er niet zo mooi uit, doch ze hangen er nog aan). De stam is nu al dik 10 cm bij (duidelijk te zien). Ik zou zeggen: wie telt het nieuwe aantal bladeren getelt vanaf de slechte tot nu?
Zo weten jullie ineens hoeveel bladeren een -grotere- jubea aanmaakt op 1 jaar!!

De foto's van de aanplant vond ik niet direct maar ik vond het berichtje terug ;)

viewtopic.php?f=49&t=133
Bijlagen
Herschaalde kopie van Juni 2010.jpg
Herschaalde kopie van Juni 2010.jpg (165 KiB) 4192 keer bekeken
Herschaalde kopie van Het gaat even minder goed juni 2010.jpg
Herschaalde kopie van Het gaat even minder goed juni 2010.jpg (162.87 KiB) 4192 keer bekeken
Jubea ingepakt november 2010.jpg
Jubea ingepakt november 2010.jpg (97.29 KiB) 4192 keer bekeken
jubea in de tent november 2010.jpg
jubea in de tent november 2010.jpg (87.44 KiB) 4192 keer bekeken
Herschaalde kopie van Augustus 2011.jpg
Herschaalde kopie van Augustus 2011.jpg (223.56 KiB) 4192 keer bekeken
Herschaalde kopie van 10 cm groei op 1 seizoen augustus 2011.jpg
Herschaalde kopie van 10 cm groei op 1 seizoen augustus 2011.jpg (194.1 KiB) 4192 keer bekeken
Herschaalde kopie van Frisse kern augustus 2011.jpg
Herschaalde kopie van Frisse kern augustus 2011.jpg (206.14 KiB) 4192 keer bekeken
Davy

12 bedankjes

Re: Fotoserie groei Jubea

Berichtdoor Christophe op 08 aug 2011 20:15

Amai, die is toch al netjes in omvang toegenomen hé! Staat er momenteel netjes :thumb_up: bij!
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 08 aug 2011 20:31

Christophe schreef:Amai, die is toch al netjes in omvang toegenomen hé! Staat er momenteel netjes :thumb_up: bij!

Om eerlijk te zijn: je ziet hem groeien. Speer na speer, er zitten er steeds 2 a 3 tegelijk klaar. Herinner je nog mijn "uitlatingen" van vorig jaar? Toen vertelde ik dat hij nog het best groeide bij "mild" klimaat. Tot in Oktober groei. De foto's bewijzen dat. Kijk eens naar juni en dan de tent....

Ik schrok zelf van het verschil toen ik de foto's zag! En dat op 1 jaartje maar! De groei valt dus wel goed mee voor Jubea maar dit examplaar is al wat "ouder". Wie weet hoe oud dit exemplar zou zijn??15 jaar???
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 08 aug 2011 20:31

Davy,

In één woord : sjiek
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Davy op 08 aug 2011 20:52

palmguy schreef:Davy,

In één woord : sjiek

Bedankt! Ik zal deze Topic regelmatig aanvullen met nieuwe foto's, zo kunnen jullie wat volgen.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 08 aug 2011 20:59

Gaaf! Ik hoop dat de mijne het ook zo goed gaat doen. Geef je nog iets van extra bemesting ofzo, en in wat voor grond staat ie?
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor Davy op 08 aug 2011 21:18

Maurice schreef:Gaaf! Ik hoop dat de mijne het ook zo goed gaat doen. Geef je nog iets van extra bemesting ofzo, en in wat voor grond staat ie?

Ik heb mijn eigen "supermest". Ik moet zeggen, als je dat geeft gaan de planten vooruit ;)

Uit wat bestaat het: compost van 3 jaar ongeveer....Ik heb 3 bakken staan dus 3 x overgeschept.

Normale compost is al goed maar deze bestaat uit:

- keukenafval, takjes en vooral:

als we het hok van de cavia's en konijn uitkuisen wordt dat ook allemaal gecomposteerd. Dus een mengsel van hooi en plantaardige mest. Normaal is deze mest veel te straf maar das 3 jaar gecomposteerd....

Verder nu en dan koemestkorrels maar niet te veel. De grond is hier vrij "zwaar". Ik zou zeggen klik op link aanplant.

Hoe oud is uw Jubea? Weet er hier eigenlijk iemand hoe oud mijn exemplaar ongeveer zou zijn??? Ik weet dat ze sneller groeien eens ze groter zijn!
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 08 aug 2011 21:44

Mooie reportage.Davy;ik schat dat je Jubaea 9 jaar is.Misschien dat Kristof p het nog beter kan schatten,hij zit veel op buitenlandse fora en dat helpt bij het vergaren van kennis.Vanaf 12 j groeien ze sneller( in volle grond)Gr Eddy
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Davy op 08 aug 2011 21:47

Dejagere schreef:Mooie reportage.Davy;ik schat dat je Jubaea 9 jaar is.Misschien dat Kristof p het nog beter kan schatten,hij zit veel op buitenlandse fora en dat helpt bij het vergaren van kennis.Vanaf 12 j groeien ze sneller( in volle grond)Gr Eddy

Goed om te weten! Hij is nu pakweg een meter hoog en een stam van pakweg 30 cm diameter denk ik? Hoe oud is uw exemplaar? Nog foto's van? Hoe gaat de groei?
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 08 aug 2011 23:29

Davy schreef:
Dejagere schreef:Mooie reportage.Davy;ik schat dat je Jubaea 9 jaar is.Misschien dat Kristof p het nog beter kan schatten,hij zit veel op buitenlandse fora en dat helpt bij het vergaren van kennis.Vanaf 12 j groeien ze sneller( in volle grond)Gr Eddy

Goed om te weten! Hij is nu pakweg een meter hoog en een stam van pakweg 30 cm diameter denk ik? Hoe oud is uw exemplaar? Nog foto's van? Hoe gaat de groei?[/quote De groei gaat goed ,reeds 4 bladeren dit jaar en een 5 de begonnen.Hij groeide deze week 1 cm speergroei per dag ,bij warmer weer enige tijd terug 1,5 cm per dag,op de warmste dagen minstens 2 cm per dag.Ik ga hem nog eens moeten opmeten ,stamhoogte zit rond de 58 cm .De groei reageert vooral op temperatuur bij Jubaea.Gr eddy.
Dejagere

45 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen