rode kever, de Picudo rojo

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

rode kever, de Picudo rojo

Berichtdoor palmkasper op 29 apr 2012 22:45

reactie, emotie en vragen betreft topic S. Janssen over de :evil: rode kever :evil:

Mijn ouders hebben zich gesetteld in Z. Fr. na een leven hard gewerkt te hebben in ons Nederland. Nu is bij hen thuis een tuin en al snel werd deze tuin mijn hobby. Twee maal per jaar zoek ik ze op, en zit ik kennelijk meer met mijn kop in de klei en grond, als dat we met zijn allen achter de geraniums zitten. Hier is mijn hobby ontstaan en ik denk dat mijn aanstekelijk voortdurende comminucatie over tuin ideeën, aanschaf betreffende palmen, cactussen etc, ook hun exotisch aandacht getriggerd heeft. Vooral mijn moeder is aangetikt/ geraakt/ geboeid in deze voor ons nieuwe flora. Anyway - dit terzijde, terug naar de topic.

Deze rode kevers beginnen angst in te boezemen bij mij en mijn ouders. In het dorpje is een krantenartikel/ flyer rond gegaan dat degene die zich niet meld, wanneer hun palmen afsterven door de vermoedelijke rode kever, deze zelfs bekeurd kunnen worden. Er is net als in het artikel van S. Janssen een anti-insekten team die je moet inschakelen bij evt vermoeden. (via gem. huis/ brandweer). Toch is er volgens mij geen redden aan, eenmaal aangepakt, larven goodbye palm. Dit geld ook voor een groot rond vliegende mot/ vlinder uit het topic van Sky 28maart 2011.

Dit is erg zuur, omdat de meeste palmen echt 7 jaar nodig hebben om goed aan te slaan in de stevige kleigrond. Ze krijgen eerder een terugslag als je ze plaatst ipv groei. Dit door kleigrond en droogte en onervarenheid. Inmiddels lijken wij onze weg er in te vinden, beetje bij beetje leren we en dan komen deze monsters om vervolgens geduld te vernietigen waar jaren zorg in zit. Gelukkig (afkloppen) is er nog geen schade geweest door insecten, wel door strenge winters die hier heersen. Zo blijken de washingtonia's echt op de grens van hun kunnen te staan, zonder bescherming. Afgelopen winter zijn deze palmen flink aangetikt. Overigens herstellen ze ook weer snel, vanwege de snelle groei. Trouwens de canariensis blijkt opvallend sterk hier, zelfs zaailingen overleven strenge winters die tot - 10 - -12 geweest zijn. ('s nachts, overdag warmt de zon meestal de boel weer op). In theorie zou deze zwakker zijn dan de washingtonia, toch is dit niet mijn ervaring.

In ieder geval WEET IEMAND ANTWOORD om deze volgens mij van Aziatische afkomstige destroyers aan te pakken. In nederland is het denk ik NOG te koud voor hen. Ik denk ook aan bv plaatsen van planten onder de bomen die met hun geuren deze insecten verjagen, maar ook aan goede anticide... etc. :onzeker:
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Re: rode kever, de Picudo rojo

Berichtdoor Rob op 30 apr 2012 11:06

Er is ook een techniek waarin de palmen die aangetast zijn behandeld worden met radiogolven dacht ik.

beste oplossing in dat soort gebieden lijkt me palmen zetten die minder gevoelig zijn voor red palm weevil.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor erna op 30 apr 2012 12:01

Hallo Palmkasper,

Ik denk dat je eerder zou moeten gaan naar een produkt dat door de palm wordt opgenomen, en dat giftig is voor elk insect.

Misschien klinkt het gek, maar ik denk aan zoiets als Confidor. Dat product wordt door de plant opgenomen, en is dan ongeschikt als voedsel voor bladluizen ed. Je kan de kever natuurlijk niet vergelijken met een bladluis, maar het is misschien toch wel een idee.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Mul60 op 30 apr 2012 15:33

Misschien hier eens informeren.
Succes.
Mul60

47 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 mei 2012 12:41

Probleem is dat deze insecten niet echt van de plantsappen leven zoals bijvoorbeeld bladluis.
Wel leggen zo hun eitjes in beschadigde delen. Zo goed mogelijk de palm schade vrij houden dus en bij schade direct goed verzorgen.

Eventueel preventief behandelen met een sterke insecticide (die daar nog iets gemakkelijker te verkrijgen zijn dan hier) zou ook kunnen helpen maar dat is natuurlijk niet echt gezond...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 02 mei 2012 12:52

lapalmeraie schreef:Probleem is dat deze insecten niet echt van de plantsappen leven zoals bijvoorbeeld bladluis.
Wel leggen zo hun eitjes in beschadigde delen. Zo goed mogelijk de palm schade vrij houden dus en bij schade direct goed verzorgen.

Eventueel preventief behandelen met een sterke insecticide (die daar nog iets gemakkelijker te verkrijgen zijn dan hier) zou ook kunnen helpen maar dat is natuurlijk niet echt gezond...

Preventief behandelen met een insecticide zou misschien kunnen maar is dat niet van zeer korte duur dan? Aangezien het dan een insecticide zou moeten zijn dat werkt op contact en de kever uit zou moeten schakelen voor hij het eitje legt. (aangezien de kever zich niet met de stam voed)
Het vrouwtje boort een gaatje in de stam van de palm en legt daar vervolgens een eitje in.

En volgens mij werken deze insecticiden slechts voor korte duur.

Zoals je zegt is het waarschijnlijk het best de palm schadevrij te houden maar dat werkt natuurlijk niet 100% en zijn er altijd beschadigingen die je niet kan voorkomen.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 02 mei 2012 12:58

Klopt allemaal hoor, juist daarom vormen beide insecten ook zo'n groot probleem...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Rob op 05 mei 2012 01:49

heb even moeten zoeken maar dit schijnt te werken.
Beste Italiaanse uitvinding na de pasta!

http://www.youtube.com/watch?v=zEtZqf95 ... re=related

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 05 mei 2012 08:45

Rob schreef:heb even moeten zoeken maar dit schijnt te werken.
Beste Italiaanse uitvinding na de pasta!

http://www.youtube.com/watch?v=zEtZqf95 ... re=related

Jeb maar je palm is ook dood.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor erna op 05 mei 2012 08:45

Dat lijkt inderdaad een goede oplossing, ik hoop alleen maar dat we dat hier niet nodig zullen hebben.
Zijn jullie wel zeker of het insect hier bij ons niet kan overleven ? Ik vond dat de mannen in het filmpje wel dik gekleed waren, met dikke jassen, petten... dus was het daar wel frisjes toen de boom werd omgezaagd.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen