Mijn ouders hebben zich gesetteld in Z. Fr. na een leven hard gewerkt te hebben in ons Nederland. Nu is bij hen thuis een tuin en al snel werd deze tuin mijn hobby. Twee maal per jaar zoek ik ze op, en zit ik kennelijk meer met mijn kop in de klei en grond, als dat we met zijn allen achter de geraniums zitten. Hier is mijn hobby ontstaan en ik denk dat mijn aanstekelijk voortdurende comminucatie over tuin ideeën, aanschaf betreffende palmen, cactussen etc, ook hun exotisch aandacht getriggerd heeft. Vooral mijn moeder is aangetikt/ geraakt/ geboeid in deze voor ons nieuwe flora. Anyway - dit terzijde, terug naar de topic.
Deze rode kevers beginnen angst in te boezemen bij mij en mijn ouders. In het dorpje is een krantenartikel/ flyer rond gegaan dat degene die zich niet meld, wanneer hun palmen afsterven door de vermoedelijke rode kever, deze zelfs bekeurd kunnen worden. Er is net als in het artikel van S. Janssen een anti-insekten team die je moet inschakelen bij evt vermoeden. (via gem. huis/ brandweer). Toch is er volgens mij geen redden aan, eenmaal aangepakt, larven goodbye palm. Dit geld ook voor een groot rond vliegende mot/ vlinder uit het topic van Sky 28maart 2011.
Dit is erg zuur, omdat de meeste palmen echt 7 jaar nodig hebben om goed aan te slaan in de stevige kleigrond. Ze krijgen eerder een terugslag als je ze plaatst ipv groei. Dit door kleigrond en droogte en onervarenheid. Inmiddels lijken wij onze weg er in te vinden, beetje bij beetje leren we en dan komen deze monsters om vervolgens geduld te vernietigen waar jaren zorg in zit. Gelukkig (afkloppen) is er nog geen schade geweest door insecten, wel door strenge winters die hier heersen. Zo blijken de washingtonia's echt op de grens van hun kunnen te staan, zonder bescherming. Afgelopen winter zijn deze palmen flink aangetikt. Overigens herstellen ze ook weer snel, vanwege de snelle groei. Trouwens de canariensis blijkt opvallend sterk hier, zelfs zaailingen overleven strenge winters die tot - 10 - -12 geweest zijn. ('s nachts, overdag warmt de zon meestal de boel weer op). In theorie zou deze zwakker zijn dan de washingtonia, toch is dit niet mijn ervaring.
In ieder geval WEET IEMAND ANTWOORD om deze volgens mij van Aziatische afkomstige destroyers aan te pakken. In nederland is het denk ik NOG te koud voor hen. Ik denk ook aan bv plaatsen van planten onder de bomen die met hun geuren deze insecten verjagen, maar ook aan goede anticide... etc.