palm voor dakterras op het noorden

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

palm voor dakterras op het noorden

Berichtdoor fry op 26 mei 2012 15:10

Hoi,

Ik heb een dakterras op zo'n 10 meter hoog op het noorden. Ofwel: in zomer wel veel zon, in winter niet, koud en winderig. Niet echt de ideale omstandigheden voor een palm natuurlijk.... :( Mijn trachy fortunei heeft het dan ook afgelopen winter ook begeven na 4 jaar, omdat de -15 en de wind blijkbaar te veel is geweest (speerpunt ziet er nog ok uit, maar alle overige bladeren bruin). Nu zit ik te denken is de Trachycarpud Wagnerianus een betere optie? Lijkt me beter winterhard en beter bestand tegen regen? Iemand een ander advies over een goede keuze?

mvg

Steven
fry

0 bedankjes

Re: palm voor dakterras op het noorden

Berichtdoor palmkasper op 26 mei 2012 18:00

De Wagnerianus lijkt me inderdaad een prima keuze, kleiner blad, korter op de steel dus minder gevoelig voor de wind dan een Fortunei. Een dakterras kan ook mogelijkheden geven, is het op 10 meter hoogte niet minder koud dan de vorst op de grond. Misschien een Butia soort nog, deze verder palm waait misschien lekker mee. Succes... :D
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 26 mei 2012 18:19

Wagnerianus heeft al heel veel problemen bij -14 Celsius en houd dan vaak al geen blad meer over en een butia legt bij -10 al het loodje.

Groeten

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 26 mei 2012 22:29

Ik vrees ook dat aangezien een trach het al moeilijk heeft daar dat je keuze qua palmen op is. Tenzij je deze kan gaan beschermen door een miniserre in de winter?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 27 mei 2012 08:26

De Trachycarpus die je nu hebt is sowieso de beste keuze, ik lees dat je de boom in pot hebt staan dus de grote zal nog wel meevallen. Je hebt geen speerrot dwz dat je palm de winter overleeft heeft toch? Die bruine bladeren hebben wij allemaal gehad hoor ;)
Heb hier Trachy's staan van 4m stamhoogte en geloof me deze zijn ook gehavend de winter uitgekomen.
Wat ik zou doen als ik van jou was is van deze in de winter in te pakken met vliesdoek, dit laat lucht door zodat de bladeren kunnen ademen maar beschermt toch tegen die extreme wind. Opmerking hierbij is wel dat zo'n winter zoals we nu gehad hebben hier niet veel aan doet, deze extreme koude is nefast voor al onze exoten.

succes nog en welkom op dit forum

groeten Bjorn
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor fry op 27 mei 2012 13:54

dank voor alle reacties! Voor ik me waag aan een nieuwe aankoop, misschien dan toch maar een ultieme reddingspoging voor mijn fortunei! Gaat er dan wel op neerkomen dat ik als ik alle bruine bladeren wegknip er echt alleen nog het speerpunt (die groen is!!) overblijft. Heeft de palm geen groen blad nodig om sowieso te kunnen leven of kan je gerust al het overig blad behalve de speerpunt wegknippen?
groet

Steven

ps: mocht mijn palm het binnenkort weer goed gaan doen, dan zet ik natuurlijk even een voor/na foto op het forum ;-)
fry

0 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 27 mei 2012 14:24

Alle bruine bladeren kan je gerust wegknippen, deze hebben toch geen functie meer.

Groeten

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor bjoveer op 27 mei 2012 18:13

Met dit warme weer Steven ga je zien dat de komende dagen/weken de speerpunt met dat ene blad verder omhoog komt en dat de bladgroei terug begint. Zeker nog niet opgeven nu. extra tip is na het snoeien van even bij te mesten en de komende dagen zien dat hij voldoende water heeft.

succes
bjoveer

5 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 30 mei 2012 13:39

Kleine aanvulling op alles dat al gezegd is; kun je de palm in de winter niet gewoon vlak tegen de gevel plaatsen? Dat scheelt al een hoop wind, vochtigheid en koude. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor fry op 30 mei 2012 23:01

lapalmeraie schreef:Kleine aanvulling op alles dat al gezegd is; kun je de palm in de winter niet gewoon vlak tegen de gevel plaatsen? Dat scheelt al een hoop wind, vochtigheid en koude. ;)

Vrgr
Niek

Hoi Niek,

Ja, dat doe ik al standaard (wel altijd flink duwen en zweten met die pot schuiven :( De pot zelf bescherm ik meestal met noppenfolie en de speer met een omgekeerde halve PET-fles of trechter. De combinatie van sneeuw/wind en kou is gewoon de uitdaging geweest deze winter. Maar een eerdere reageerder had gelijk: het kan wishful thinking zijn, maar lijkt toch echt of de bladeren in de speer zich al een beetje gaan ontvouwen dankzij het weer van de afgelopen dagen. Apart eigenlijk dat je toch emotioneel gehecht kan raken aan je palm ;-)
fry

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen