compost

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: compost

Berichtdoor Christophe op 22 feb 2010 18:41

amourath schreef:Even tussen de lijnen door: als iemand paardenmest zoekt, bij mij kan je er krijgen, gratis en voor niks (wel zelf ophalen :) ) en er zit géén stro in, hooguit wat hooi.

Mocht je nu eens wat dichter wonen hé ;)

Maar m'n buurvrouw rijdt ook paard, dus die zal ook wel met een mestoverschot zitten :D Dit jaar ga ik het toch even vragen of ik wat mag ophalen aan de wei.
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 22 feb 2010 21:06

francois eijkhout schreef:Hoi davy ben je niet bang voor de urine die in de mest van het konijn zit het staat mij bij dat je voor compost geen koijnen mest mag gebruiken net als snijbloemen aardappel het zou erg jammer zijn dat je Jubea er aan gaat trouwens compost is een bodem verbeteraar en geen mest koemest korrels kosten ongeveer 18 euro de 25 kilo en een Jubea heel erg veel morgen krijg ik er een van Palm Verde binnen 40 a 50 cm een ukkie voor 23 euro ex bezorging heel veel succes en groeten Francois uit het natte Goeree Overflakkee wel tropisch

Ik heb even de link bekeken. Konijnenmest moet je eerst composteren. Dat is dus ook gebeurt. Over de aardappelschillen moet ik nog eens kijken ;)

Konijnenmest zou veel stikstof bevatten. Wat is daar goed/slecht aan en voor welke plant??
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 22 feb 2010 21:55

hoi amourath pas op met paardemest voor tetanus het is wel heel erg goed voor broei voor de bananen palmgroeten Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor philip op 22 feb 2010 23:05

Hoi davy
hierbij een beetje info over stikstof ,fosfor kalium magnesium en calcium

In het heel kort allereerst hier nog even de gegevens wat welke stof doet:
N = Stikstof: groei van blad en stengels
P = Fosfor: energie, transport, wortelontwikkeling, knolvorming, zaadvorming
K = Kalium: stevigheid, knolvorming, wortelvorming, weerstand
Mg = Magnesium: bladgroen, ziektegevoeligheid
Ca = Calcium: opname van voedingsstoffen en chemische verbindingen in planten
:thai:
philip

11 bedankjes

Berichtdoor amourath op 23 feb 2010 14:09

francois eijkhout schreef:hoi amourath pas op met paardemest voor tetanus het is wel heel erg goed voor broei voor de bananen palmgroeten Francois

Er zitten inderdaad sporen van Clostridium tetani in paardemest, maar deze sporen zijn alomtegenwoordig in grond, in vuil, op roestig ijzer enz. . Preventie tegen tetanos heeft daarom niets te maken met het al dan niet gebruik van paarden- of andere mest maar met vaccinatie: iedereen, zéker mensen die vaak met grond in aanraking komt (iedereen op dit forum dus), moet zich laten vaccineren daartegen, dus ik zie niet meteen een probleem.

Voor palmen gebruik ik die mest nooit, maar bananen zijn er inderdaad dol op :mrgreen:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 23 feb 2010 14:11

Moet je die paardenmest even laten rusten? Maw moet je de verse paardenmest bv. voor de winter met de grond mengen en pas in de lente je planten planten, of mag je de verse paardenmest meteen onder de grond mengen bij het aanplanten?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 23 feb 2010 14:19

Christophe schreef:Moet je die paardenmest even laten rusten? Maw moet je de verse paardenmest bv. voor de winter met de grond mengen en pas in de lente je planten planten, of mag je de verse paardenmest meteen onder de grond mengen bij het aanplanten?

Ik gebruik verse mest (maar nogmaals: enkel voor planten waarvan ik weet dat ze niet snel gaan verbranden) maar die mest lag meestal al een paar dagen te drogen, en wordt dan in de grond voeding voor allerlei beestjes die de mest langzaamaan afbreken. Het is ook zuivere mest, dus géén stro of hooi erdoor want dat begint te rotten.
Mest die je voor de winter al mengt zal minder fel zijn en zal de grond verbeteren.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 23 feb 2010 14:28

Prima, dan gebruik ik dit voor de bananenplanten. Als ik de successen lees op het forum om bananenplanten gewoon uit te graven en zo te overwinteren wil ik immers ook de niet-winterharde dit jaar eens in de grond zetten. Ben vooral benieuwd naar de Musa yunnanensis :)

Bedankt voor de info ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 sep 2010 11:51

Even een oude post naar boven toveren ivm een reactie die ik gisteren op m'n site ontving;

Ik had een eigenlijk kansloze canariensis meegenomen van mijn werk, op sterven na dood.
Met een nieuwe grotere pot, wat verse potgrond en een hoop gedoe, is die uiteindelijk er toch doorheen gekomen.
De meststoffen die ik gebruik.
Hoofdzakelijk gedrooge koemest die ik door de potgrond heb gemengd en kieseriet.
Maar wat echt goed werkt,..
Paardenmest,.. die gooi ik in een speciekuip met water, en laat die een paar weken staan.
Dat water geef ik als voedingsstof.
Samen met die kieseriet geeft dat een uitbundige groei van de plant.
Mooie stevige groene bladeren en geen enkel bruin punt aan het blad.
Inmiddels is die palm van anderhalf blad, uitgegroeid tot een juweeltje, goed van kleur, mooie stevige bladeren en volop bezig met nieuwe bladeren aan te maken.

Interessante tip lijkt me ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor amourath op 13 sep 2010 13:30

Ik geloof best dat het werkt (maar nooit zelf durven proberen omdat ik dacht dat dat te sterk zou zijn voor een palm...)

Ik laat soms wel wat opgeschepte mest in de kruiwagen staan, en als het dan regent ontstaat er ook zo'n mengsel, ik giet dat vocht af (omdat het anders te zwaar is) en daar waar ik giet groeit het gras inderdaad veel beter... goeie tip, zal ik volgens groeiseizoen eens proberen, mest genoeg! :lol:
amourath

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen