Jammer dat het van die trage groeiers zijn, maar het is echt een geweldig mooie palm! En inderdaad lekker winterhard; kan ook wel een beetje natte winter aan.
Proficiat met je mooie palm!
![]() | 88 bedankjes |
![]() | 349 bedankjes |
Dennis_S schreef:Ik hoop dat die van mij toch ook een leuk formaat zal behalen. Mijn jubaea staat sinds 2009 als jonge plant in de vollegrond. De eerste jaren nauwelijks groei en af en toe wat bladschade. Maar naarmate de plant langer stond leek de plant meer aan te kunnen. SInds 2011 geen schade meer gehad ondanks de koude perioden. En de groei komt nu lekker op gang. Dit jaar zit ik zelfs al op twee bladeren en de derde begint. Zie hier een leuke serie foto's van de ontwikkeling. De lavendel onder de plant deed het niet zo gewelding en heb ik dit jaar vervangen door liriope.
![]() | 23 bedankjes |
![]() | 349 bedankjes |
Gouden HandPalm schreef:Jammer dat het van die trage groeiers zijn, maar het is echt een geweldig mooie palm! En inderdaad lekker winterhard; kan ook wel een beetje natte winter aan.
![]() | 711 bedankjes |
draco schreef:Gouden HandPalm schreef:Jammer dat het van die trage groeiers zijn, maar het is echt een geweldig mooie palm! En inderdaad lekker winterhard; kan ook wel een beetje natte winter aan.
Ik vind Jubaea bepaald geen trage groeier. Trouwens als je al meer als 30 jaar palmen in kuip kweekt, heb je langer plezier van de trage groeiers. Deze Jubaea als kuipplant staat sinds de aankoop een jaar of 10 geleden voor € 80 in deze kuip en groeit met het jaar beter (sneller). Hij komt van Boevé, het inmiddels opgeheven bedrijf die de Jubaea rechtsstreeks uit Chili importeerden. Indertijd werd gezegd dat Jubaea ongeschikt zou zijn als kuipplant. Dat valt blijkbaar wel mee. Doorgaans valt het mij op dat palmen in kuip het beter doen naarmate ze niet te ruim staan opgepot en er een goede balans is tussen de het volume van de kroon en de wortelkluit. Voorkomen wordt zo dat de wortels te lang nat blijven.
![]() | 1 bedankjes |
![]() | 2 bedankjes |
![]() | 711 bedankjes |
![]() | 857 bedankjes |
Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten