trachy kleikluit

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: trachy kleikluit

Berichtdoor Gouden HandPalm op 16 jun 2014 11:33

Helder verhaal, Niek. Om toestanden zoals op foto 2 te voorkomen zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de klei er (voorzichtig) afspoelen met lauw water. Een belangrijk facet wat nog niet besproken is, is nml.: de klei kan, zeker in een vochtig klimaat als de onze, 'bonkerig' worden en een goede drainage volkomen verstoppen. Dat moet koste wat kost worden voorkomen wil je je palm goed houden. Water blijft 'hangen' op klei en een ieder die woont op kleigrond zal dat met me eens zijn.

Op foto 1 kan je mooi zien dat de kweker ook zijn manier van oppotten niet helemaal biologisch verantwoord vindt: hij heeft geprobeerd om de kleiplak aan het oog te onttrekken door er (een beetje laf, misschien) een dun laagje potgrond over uit te smeren....
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 16 jun 2014 11:33

Bovenstaande klopt als eem bus. had enkele jaren geleden toen ik nog particulier kocht ook zeer grote palmen geplant met een wortelkleikluit zoals bovenstaande foto met resultaat : allemaal dood. Ik verkoop zowel planten met en zonder kleikluit wél met goede wortels uit de klri en zandkluit. met resultaat: goed aan de gang en bloei,groei. Altijd zorgen dat je een palm koopt waar wortels voldoende uit de kluit komen. uitspoelen zou ik ook niet aanraden.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor draco op 16 jun 2014 11:40

In het plaatselijk tuincentrum stonden dit voorjaar Trachycarpus wagnerianus met 130 cm stam voor € 149. Niet al te duur zou je denken, maar met even wroeten in de aarde, bleek dat ze potgedrukt waren en voorzien van een zeer bescheiden ronde wortelbal. De wortels waren vrijwel zeker afgestoken en aangezien wortels bij palmen niet regenereren en ook weinig vertakken, zijn dergelijke exemplaren voor herstel grotendeels aangewezen op de uitgroei van nieuwe adventiefwortels. Het risico ligt zodoende bij de naïeve koper. Al moet ik toegeven dat ik ook een keer ben gezwicht voor zo 'n mooie waggy, welke bij het inladen uit de kuip viel en prille nieuwe wortels afbraken. Het is daarna wel goed gekomen en vorig jaar werd deze Wagnerius vader van een kleine 4000 nakomelingen. In spe weliswaar want de op proef uitgezette zaden houden hun kiemen vooralsnog verborgen :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 jun 2014 12:28

En zo werkt zoiets:
Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Nollie op 16 jun 2014 21:41

Niek, die van mij zag er laatst uit als op jouw beide foto's. Veel zwarte wortels, een paar lichtere.

Enig idee hoe lang het duurt voordat er weer een beetje wortels aanzitten ?
Nollie

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 jun 2014 08:19

Als er überhaubt nog wortels aan komen... Ik heb de mijne destijds 2 jaar lang vertroeteld om alsnog de speer er uit te kunnen trekken. De stam dient nu als decoratie in de border...
Indien het herstel wel plaatsvindt moet je toch rekenen op een jaar of twee voordat er opnieuw groei optreedt in de bladkroon.
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Nollie op 17 jun 2014 16:04

Ik probeer wortelaanmaak te versnellen met Beendermeel en Palmbooster. Heb nog even geduld.

De Praxis had wel erg mooi spul staan; oa. Phoenix Can.
Nollie

0 bedankjes

Berichtdoor MooiePalm op 17 jun 2014 17:15

Ik heb er 2 jaar geleden ook 1 geplant waarbij ik alle klei tussen de wortels heb uit gespoeld.
viewtopic.php?f=9&t=7431&start=10
Palmbooster krijgt ie ook maar er zit nog steeds geen mm groei in.
MooiePalm

6 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 jun 2014 17:39

Oh maar dat viel onder het vertroetelen hoor; - beendermeel, - palmbooster, - binnen overwinteren, - beschutte standplaats,.... Het mocht niet baten.
Nu was het wel een wagnerianus dus qua groeisnelheid ook niet de meest ideale om problemen op te lopen.
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen