Gouden HandPalm schreef:
Volgens Herbert gaat de wagnerianus de fortunei de komende jaren vervangen (vanwege een mindere windgevoeligheid). Dat zou jammer zijn voor mensen die liever een Trachy met een flink groot blad willen.... Zeg nou zelf, een fortunei met knoeperds van bladeren staat toch vorstelijk in je tuin?
Wishfull thinking wellicht, al gun ik het Herbert van harte. Ik zie momenteel vooral fortunei aangeboden een enkel tuincentrum daargelaten. Dat was enkele jaren geleden wel anders toen zag je ineens overal Trachycarpus wagnerianus. Ik had in 2007 'n 3 tal stuks uitgeplant waaronder 2 met stam. Allemaal gingen ze in de navolgende winters verloren door speerrot, terwijl 2 fortunei overleefden. Kenmerkend voor deze serie winters tot en met 2011 was niet zozeer strenge koude maar ongewoon lange periodes met sneeuw. Waarmee niet is gezegd dat de wagnerianus minder winterhard is dan de fortunei. Er zijn ook genoeg positieve ervaringen opgedaan met deze 'soort' of cultuurvariant. En mocht de wagnerianus aan populariteit winnen dan lijkt mij de vrees voor het verdwijnen van de fortunei uit de markt onterecht.
Zolang tenminste deze palm ondermeer als Chamaerops excelsa nog op uitgebreide schaal in Zuid Europa, Spanje Portugal en Italië wordt gekweekt.