Trachycarpus 'New Form' bevindingen.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus 'New Form' bevindingen.

Berichtdoor draco op 22 maart 2016 16:48

Gouden HandPalm schreef:
Volgens Herbert gaat de wagnerianus de fortunei de komende jaren vervangen (vanwege een mindere windgevoeligheid). Dat zou jammer zijn voor mensen die liever een Trachy met een flink groot blad willen.... Zeg nou zelf, een fortunei met knoeperds van bladeren staat toch vorstelijk in je tuin?

Wishfull thinking wellicht, al gun ik het Herbert van harte. Ik zie momenteel vooral fortunei aangeboden een enkel tuincentrum daargelaten. Dat was enkele jaren geleden wel anders toen zag je ineens overal Trachycarpus wagnerianus. Ik had in 2007 'n 3 tal stuks uitgeplant waaronder 2 met stam. Allemaal gingen ze in de navolgende winters verloren door speerrot, terwijl 2 fortunei overleefden. Kenmerkend voor deze serie winters tot en met 2011 was niet zozeer strenge koude maar ongewoon lange periodes met sneeuw. Waarmee niet is gezegd dat de wagnerianus minder winterhard is dan de fortunei. Er zijn ook genoeg positieve ervaringen opgedaan met deze 'soort' of cultuurvariant. En mocht de wagnerianus aan populariteit winnen dan lijkt mij de vrees voor het verdwijnen van de fortunei uit de markt onterecht.
Zolang tenminste deze palm ondermeer als Chamaerops excelsa nog op uitgebreide schaal in Zuid Europa, Spanje Portugal en Italië wordt gekweekt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 22 maart 2016 21:29

Gouden Handpalm, de princeps heeft slechts in jonge toestand relatief stijve bladeren. Maar naarmate de plant ouder wordt is het blad qua stijfheid niet veel anders dan fortunei. Overigens valt het met de slapheid van fortunei wel mee als de plant het eenmaal naar de zin heeft. Het zijn vaak de minder goed groeiende die veel geknikt blad hebben. Overigens ben ik het er wel mee eens dat een fortunei in goede toestand veel fraaier is dan een wagnerianus, maar dat is persoonlijk.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 23 maart 2016 22:30

Ik vindt de new form niet geschikt voor mijn open tuin die erg veel wind vangt.
Om de palm nog een kans te geven heb ik alle kas bladeren verwijderd (die toch al door de wind waren gaan hangen) en ik ga nu kijken wat de nieuwe bladeren doen.

Vindt de bladeren zwak evenals die van een fortunei die ik in de tuin heb en de verwaaide bladeren vindt ik zelf niet mooi.

Verder hebben mijn 2 new forms in pot (aangekocht in maart 2015) de winter (max -9) zonder problemen overleeft en de nieuwe bladeren komen al weer op.
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor Rob op 23 maart 2016 23:07

Hier staan inmiddels ook al enkele jaren 3 princeps new forms - ik ben er eerlijk gezged wel van gecharmeerd met die grotere bladeren en zijn vrij losse elegante vertoning.
Natuurlijk is het geen stijve waggie en dus moet ie iets luwer staan, maar dat gebrek word dan ruim goed gemaakt door de snelheid in groei die absoluut een stuk hoger ligt.
Ze hebben alweer de winter buiten doorgebracht en er is geen spraken van schade of enig lijden - dit soort winters worden gemakkelijk verteerd. Doelstelling is dan ook om alle Trachys ooit in volle grond te plaatsen.

Ook hier is opvallend dat er binnen de "new form"veel verschil zit, maar dat wisten we al bij aankoop - het verhaal destijds van Herbert tav die batch zaden was duidelijk: er zat bijzonder veel variatie in als gekeken werd naar blad stijfheid, groeisnelheid, scheefgroei en intensiteit van de witte onderzijde. Het was zelfs zo erg dat het vak met new form er uitzag alsof er minimaal 5 soorten in een vak bijeen stonden.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 maart 2016 10:10

palmgek schreef:
JmC4c schreef:Men houd zich veel te veel vast aan die horrorwinters vind ik persoonlijk

Ik kan me voorstellen dat enkelen onder ons deze mening hebben. Als je een jaar of 4/ 5 deze hobby hebt, is betreffende mening natuurlijk gebaseerd op deze periode, logisch!
Echter iedereen die al wat langer meedraait weet dat dit niet realistisch is. De laatste paar winters zijn evenmin als die paar horrorwinters, representatief voor een gemiddelde Hollandse winter. En daar ligt tevens het probleem, de ene winter kan prima worden volstaan met slechts een simpele snelle vorm van bescherming, terwijl de andere winter zomaar 2 weken onafgebroken negatieve temperaturen oplevert.

Het zomaar uitstellen of inplannen van de bescherming op basis van de laatste weersvoorspellingen is mogelijk wanneer je niet al teveel gevoelige planten hebt of beschikt over voldoende beschikbare tijd. Aangezien ik nogal wat gevoelige planten heb en net als de meeste onder ons, niet 100% van hun tijd met de tuin bezig kan zijn, is het voor mij NIET mogelijk om ad hoc te beschermen. Zou ik dat wel gedaan hebben, was er al veel verloren gegaan.

Mooi gezegd Richard.
Ik ken toch zo enkele zeer enthousiaste liefhebbers mét mooie collecties die er na zo'n horror winter met zware ontgoocheling de brui aan hebben gegeven. Je kunt dat nog enkele jaren plezier beleefd hebben maar als je na één winter met pak 'm beet -19°C een groot deel van de collectie ziet sneuvelen dan blijft dat hoe dan ook zeer pijnlijk.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 maart 2016 13:41

Zo heb ik er ook wel een paar meegemaakt, would be liefhebbers die zich vol enthousiasme op hun nieuwe hobby storten en voor kapitalen aan planten aanschaften maar uiteindelijk gedesillusioneerd afhaakten. Zo herinner ik me iemand wiens huis en erf volstonden met bakken zaailingen en grote palmen in kuip zoals een metershoge dadelpalm vastgebonden aan het balkon. Aanvankelijk waren planten onbeschermd in de winter, maar na enkele forse verliezen werden ze elders in een kas ondergebracht. Dat maakt je afhankelijk nog afgezien van de bijkomende logistiek van het transport. Voor de verhuizing van mijn omvangrijke verzameling kuip- en tuinplanten (Acers, bamboe etc) in 2006 zijn we 5 x heen en weer gereden met een grote vrachtauto. Ik heb evengoed teleurstellingen te verwerken gekregen en ben door schade en schande iets wijzer geworden. Een 'echte' gepassioneerde liefhebber van planten blijft terugkomen. :thumb_up:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 24 maart 2016 16:38

Tsja, ook ik draai al even mee en heb ook verliezen gehad. Daar wordt je wijzer van. De laatste jaren gaat het stuykken beter nu eenmaal duideluijk is hoe je moet beschermen. In mijn regio is beschermen echt een must, zonder dat heb je uitval of lelijke planten.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 maart 2016 19:31

En waar is dat dan Dennis... ontbreekt nog in je profiel :fluiten:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 24 maart 2016 21:38

Het meest oostelijke puntje van de provincie Utrecht: Rhenen!
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 24 maart 2016 22:41

Wat pessimistisch allemaal. :onzeker:
Terwijl jullie koste wat kost Washingtonia, Phoenix canariensis , butia , brahea enz... in de volle grond hebben.
Ik weet en zal niet tegenspreken dat bescherming nodig is. :) Maar hou ook rekening dat ieder van ons in een andere regio liggen, (behalve ik en Niek) windstreekgericht met elk zijn grondsoort. Ieder van ons wil zijn tuin optimaal benutten en zich wagen om toch maar een palm groot te brengen in volle grond. Ieder maakt voor zich uit op welke manier en dat is net het leuke :D Ik heb elk stukje ingedeeld met Trachycarpus, meer dan 1. Geen enkele border zonder. En zo kan ik de rest gebruiken als opvulling. Opvulling om mijn eigen winterhardheid ervaring en tuin te leren kennen. En wat ben ik blij dat ik het risico al heb genomen en zo geëvolueerd ben dat een verlies een ervaring rijker is. Ervaring wat deed ik verkeerd, wat kan Ik eraan doen, wil ik het nog doen... En dankzij al.die ervaring en kennis van jullie allemaal heb ik Agapanthus in volle grond en vele andere exoten. En ja ooit beslist Moeder Natuur geheel anders. Maar mijn eigen trots en palmares op 5 jaar kan niemand me afnemen. Alsook de tuin foto's en veel momenten van genieten. Zonder dit zat ik nog te kwijlen op jullie resultaten, en te overwegen :D
En vooral de vele leuke babbels en vriendschappen die ik er van heb gekregen.
JmC4c

502 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen