derfske schreef:ik heb zevenblad in mijn tuin gehad.. dat doet net als heermoes energie opslaan in de wortels.. zo zijn daar ervaringen te vinden op internet hoe mensen tot zelfs 10 jaar over doen om het volledig te bestrijden. als je het uit trekt dan kost het wat energie voor het plantje.. maar als het her groeit en wat licht krijgt dan slaat hij die energie weer terug op. en ben je weer terug bij af..
ik heb het deel waar zevenblad was 2 jaar bedekt met een dubbele laag van zwart worteldoek en de plekken waar het een beetje was steeds bespoten. nu ben ik daar eindelijk vanaf
(en ja naar anderhalf jaar leefde het nog)
het jaar voor die 2 jaar was zonder kennis en echt hopeloos.. alles uitgetrokken elke 2 3 weken.. en het jaar daarna was het hetzelfde als vorig jaar
zevenblad kan bijv. 90cm diep wortels groeien. terwijl het boven de grond net 20cm uit steekt. dus zijn energie opslag is enorm.. als je het telkens uit trekt dan is het letterlijk dweilen met de kraan open.
ik weet niet hoe erg heermoes is.. waar staat wel onder de lijst van hardnekkige onkruiden
Zevenblad moet je zoveelmogelijk met rhizoom en al verwijderen. En zit veel ondieper dan heermoes.
Ik heb zevenblad in diverse tuinen uitgeroeid!
Alexander