Trachys verplaatsen met risico heermoes

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachys verplaatsen met risico heermoes

Berichtdoor Alexander op 23 dec 2016 04:12

derfske schreef:ik heb zevenblad in mijn tuin gehad.. dat doet net als heermoes energie opslaan in de wortels.. zo zijn daar ervaringen te vinden op internet hoe mensen tot zelfs 10 jaar over doen om het volledig te bestrijden. als je het uit trekt dan kost het wat energie voor het plantje.. maar als het her groeit en wat licht krijgt dan slaat hij die energie weer terug op. en ben je weer terug bij af..

ik heb het deel waar zevenblad was 2 jaar bedekt met een dubbele laag van zwart worteldoek en de plekken waar het een beetje was steeds bespoten. nu ben ik daar eindelijk vanaf
(en ja naar anderhalf jaar leefde het nog)

het jaar voor die 2 jaar was zonder kennis en echt hopeloos.. alles uitgetrokken elke 2 3 weken.. en het jaar daarna was het hetzelfde als vorig jaar

zevenblad kan bijv. 90cm diep wortels groeien. terwijl het boven de grond net 20cm uit steekt. dus zijn energie opslag is enorm.. als je het telkens uit trekt dan is het letterlijk dweilen met de kraan open.

ik weet niet hoe erg heermoes is.. waar staat wel onder de lijst van hardnekkige onkruiden

Zevenblad moet je zoveelmogelijk met rhizoom en al verwijderen. En zit veel ondieper dan heermoes.
Ik heb zevenblad in diverse tuinen uitgeroeid!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor derfske op 26 dec 2016 12:50

dus jij beweerd dat heermoes erger is dan zevenblad? Waaw..

en de kluit uitspoelen. je beschadigd de haar wortels op deze manier. de struik van mij had alleen wortels van 1mm of dikker. deze was uitgeklopt ofzo. het is natuurlijk zo hoe voorzichtiger hoe minder je beschadigd.
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

51 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 27 dec 2016 10:55

als ik moet kiezen, kies ik alle dagen zevenblad boven heermoes, zevenblad kom je redelijk makkelijk weer van af.
hoewel het ook erg afhankelijk is van je grondsoort. op vettige klei doet heermoes het niet zo best, en zevenblad groeit er wel aardig
plantinjetuin

12 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 28 dec 2016 06:36

Heermoes heeft zwarte rhizomen en gaat tot 50 cm diep! Zevenblad heeft witte rhizomen en gaat veel minder diep. Daardoor al makkelijker te verwijderen. Spreek uit ervaring.
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Rogier op 31 dec 2016 11:40

Ik zou 'm lekker laten staan en een nieuwe aanschaffen. Heermoes is een zeer hardnekkig onkruid wat lastig te verwijderen valt. Heb hier jaren een strijd gevoerd tegen dit onkruid.
Rogier

13 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 02 jan 2017 20:25

Ik zou hem ook laten staan bij verhuizing als er heermoes inzat! meest rotte onkruid wat er is!
Alexander

33 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen