Winterhardheid palmen.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Winterhardheid palmen.

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jun 2010 10:35

Klinkt goed allemaal! :)
Heb je toevallig ook foto's van deze constructie?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 12 jun 2010 12:13

Ik heb geprobeerd de foto te plaatsen ,maar als het opladen gedaan of bijna gedaan is verschijnt iedere keer de webpagina kan niet weergegeven worden.
Bijlagen
Palm.jpg
Palm.jpg (50.43 KiB) 4473 keer bekeken
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 12 jun 2010 13:32

Dejagere schreef:Ik heb geprobeerd de foto te plaatsen ,maar als het opladen gedaan of bijna gedaan is verschijnt iedere keer de webpagina kan niet weergegeven worden.

Ik stuur je een Privé berichtje om te zien wat er aan de hand is ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 13 jun 2010 20:16

Dejagere,

Zo doen wij het hier inderdaad ook; redelijk vroeg in de winter het dak erboven om de boel al droog te houden, indien nodig dan af en toe wel water geven. Bij vorst gaat er dan de dikke noppenfolie rond, afhankelijk van de vorstgevoeligheid en standplaats van de plant blijft er nog een gedeelte open voor de verluchting. Bij strenge vorst krijgen de planten nog een vliesdoek en lichtslang rond en gaat het deurtje van noppenfolie dicht. Zo kan je toch snel verluchten en de vliesdoek verwijderen tussen de vorstperiodes in wat alleen ten goede komt van de planten en vermits het dak volledig van kristal golfplaatjes is blijven de planten ook voldoende licht hebben. De buren en bezoekers stellen dan wel eens vragen van al die tenten in je tuin maar dat worden ze ook wel gewoon en ja, dan heb je in het voorjaar nog een paar fatsoenlijke palmbomen staan na een strenge winter.

groetjes,
Daniëlle
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 14 jun 2010 11:52

Mijn palmpje 50cm stam heeft ook speerrot :(
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 14 jun 2010 17:05

Palmen zijn ook niet winterhard te noemen door vele neveneffecten, ikzelf gebruik immers ook altijd de term vorstbestendigheid, omdat winterhard een term is die naderhand wel eens teleurstellingen zouden kunnen geven. Echter zou ik richting zuidwest Nederland de term winterhard in de mond durven nemen voor de fortunei's en wagnerianus en zelfs misschien de Chamaerops humilis als het om langer aangeplantte exemplaren gaat maar uit voorzorg neem ik dus altijd de term vorstbestendigheid.

Vergeet niet dat zeker afgelopen winter, en de winter ervoor een koude maar ook vooral een zeer lange was met toch 2-3 maanden aan een stuk met ook overdag geen milde temperaturen. Mijn ervaring blijkt dat al het aangeplantte spul van het voorjaar en zomer 2009 veel schade hebben of dood zijn, puur doordat de plant totaal niet aangeslagen en goed geworteld is, ook fortunei of wagnerianus zijn dan gewoon gevoeliger in winters zoals de vorige. Mooi voorbeeld hier zijn de Chamaeropsen, zowel de humilis en de variteit cerifera die vanaf 2004 en 2005 in volle grond stonden, kwamen allebei onbeschermd prima de winter door. Moet er wel bijzeggen dat ik ook hier voor de eerste keer sinds aanplant nu bladschade aan deze exemplaren had. Vorig voorjaar had ik nogmaals 2 cerifera aangeplant en een vulcano, die op zich nog beter stonden aangeplant betreft zonneschijn in de winter dan de al langer aangeplante cerifera en deze allen morsdood en de vulcano zwaar beschadigd.

Afgelopen winter was niet zozeer het vocht naar mijn mening de boosdoener, aangezien alle wintermaanden droger en zonniger als normaal verliepen ook de luchtvochtigheid was vaak gewoon laag, maar puur de lengte van de periode en de hierbij horende temperaturen. Wat ik ook al heb gemerkt als verkoper van deze palmen waar het toch begonnen is vanuit hobby dat grotere tuincentra waar het ook steeds meer wordt aangeboden toch vaak de foutieve informatie meegeven, dat was al, maar is nog steeds. Zo heb ik hier al tig mensen gehad die nieuwe palmen kwamen halen of mij gewoon deden bellen of emailen met de vraag ik heb een Trachycarpus fortunei gekocht, maar nu istie dood hoe kan dat? Achteraf hoor je dan dat de desbetreffende palm in een pot staat, en dan gaat de vorstolerantie ook van een Trachycarpus gewoon drastisch achteruit, dit wordt er echter vaak door de grotere tuincentra niet bijverteld. Aan de ene kant slecht, maar aan de andere kant pure onkunde doordat vaak simpelweg de kaartjes worden overgenomen en verteld aan de klant terwijl je ook als groter tuincentra met misschien iets meer verdieping een hoop teleurstellingen kan verkomen bij klanten.

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor sky96765 op 18 jun 2010 21:01

ikzelf heb een trachycarpus takil zaailing is al twee jaar in de grond, zonder bescherming en maakt nieuwe blaadjes. De standplaats is belangrijk(veel zon). Een regel is belangrijk, wanneer het -15° is(zeker langdurig) en je trachycarpus is nog niet zo groot en nog niet zo vele jaren in de grond bescherm hem aub.
Een afdakje boven met vliesdoek alsook wanneer het lange periodes van - 15° leg genoeg boomschors bladeren rondom de stam zodoende wortels te beschermen. Als het niet meer zo koud is verlucht hem een beetje. Een tip zet een omgekeerde trechter(gesloten) op het hart van de palmboom zodoende hij beschermt is en verlucht altijd voldende.

groetjes Phil
sky96765

5 bedankjes

Winterhardheid palmen.

Berichtdoor Stevie op 29 jun 2010 14:01

Hallo,

Waar kun je CUPREX kopen, of hoe te maken?
Dan is mijn palm toch nog niet dood, ik heb wel al een andere palm weggegooid die had een prachtig wortelstelsel....zo zonde!
Ik wist niets van pin-rot.

Wat is zo'n forum toch handig ........geweldig!
Stevie

0 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 29 jun 2010 14:33

@ Stevie:

Even cuprex googlen en je weet het.
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 jun 2010 15:12

Je zult "speerrot" bedoelen ;)

Cuprex kun je hier vinden:

http://www.bayergarden.nl/
http://www.edialux.be/

Dit is het product dat ik gebruik:
cuprex.gif
cuprex.gif (47.44 KiB) 4409 keer bekeken

Het hangt er een beetje vanaf waar je woont, maar de meeste zaken hebben wel één van bovenstaande merken in hun assortiment.

Welkom op het forum trouwens :D

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen