door Exotic Life op 14 jun 2010 17:05
Palmen zijn ook niet winterhard te noemen door vele neveneffecten, ikzelf gebruik immers ook altijd de term vorstbestendigheid, omdat winterhard een term is die naderhand wel eens teleurstellingen zouden kunnen geven. Echter zou ik richting zuidwest Nederland de term winterhard in de mond durven nemen voor de fortunei's en wagnerianus en zelfs misschien de Chamaerops humilis als het om langer aangeplantte exemplaren gaat maar uit voorzorg neem ik dus altijd de term vorstbestendigheid.
Vergeet niet dat zeker afgelopen winter, en de winter ervoor een koude maar ook vooral een zeer lange was met toch 2-3 maanden aan een stuk met ook overdag geen milde temperaturen. Mijn ervaring blijkt dat al het aangeplantte spul van het voorjaar en zomer 2009 veel schade hebben of dood zijn, puur doordat de plant totaal niet aangeslagen en goed geworteld is, ook fortunei of wagnerianus zijn dan gewoon gevoeliger in winters zoals de vorige. Mooi voorbeeld hier zijn de Chamaeropsen, zowel de humilis en de variteit cerifera die vanaf 2004 en 2005 in volle grond stonden, kwamen allebei onbeschermd prima de winter door. Moet er wel bijzeggen dat ik ook hier voor de eerste keer sinds aanplant nu bladschade aan deze exemplaren had. Vorig voorjaar had ik nogmaals 2 cerifera aangeplant en een vulcano, die op zich nog beter stonden aangeplant betreft zonneschijn in de winter dan de al langer aangeplante cerifera en deze allen morsdood en de vulcano zwaar beschadigd.
Afgelopen winter was niet zozeer het vocht naar mijn mening de boosdoener, aangezien alle wintermaanden droger en zonniger als normaal verliepen ook de luchtvochtigheid was vaak gewoon laag, maar puur de lengte van de periode en de hierbij horende temperaturen. Wat ik ook al heb gemerkt als verkoper van deze palmen waar het toch begonnen is vanuit hobby dat grotere tuincentra waar het ook steeds meer wordt aangeboden toch vaak de foutieve informatie meegeven, dat was al, maar is nog steeds. Zo heb ik hier al tig mensen gehad die nieuwe palmen kwamen halen of mij gewoon deden bellen of emailen met de vraag ik heb een Trachycarpus fortunei gekocht, maar nu istie dood hoe kan dat? Achteraf hoor je dan dat de desbetreffende palm in een pot staat, en dan gaat de vorstolerantie ook van een Trachycarpus gewoon drastisch achteruit, dit wordt er echter vaak door de grotere tuincentra niet bijverteld. Aan de ene kant slecht, maar aan de andere kant pure onkunde doordat vaak simpelweg de kaartjes worden overgenomen en verteld aan de klant terwijl je ook als groter tuincentra met misschien iets meer verdieping een hoop teleurstellingen kan verkomen bij klanten.
Robbin