back to topic...
Arpad, Goeie vraag! Ik heb over de jaren heb ik mijn techniek voor bescherming ontwikkeld (vooral door verliezen en andere miskleunen) - de techniek werkt en er word geen/nauwelijks plastic of ander niet recycleerbaar materiaal gebruikt.
Mijn lessen geleerd van 2007 tot nu (voor mijn locatie, zand bodem en microklimaatje in ZW-Brabant):
Zonder bescherming:
Alleen Trachy soortren (exclusief T latisectus, T geminisectus).
Dubieus: T martianus, Chamaedorea microspadix/ radicalis .
Met passieve bescherming (geen verwarming, tegen wind en nattigheid):
Jubaea, Sabal minor/Louisiana/Lisa, Chamaerops humilis/vulcano/cerifera.
Met mixed bescherming (passief/actief alleen indien nodig):
Butia, Butiagrus, Livistona chinesis/australis, Bahea armata/edulis, Washingtonia, Phoenix (excl. roebelnii), Sabal palmetto.
Dubieus: Tritrinax acanthocoma.
100% niet( meer) doen buiten - met of zonder bescherming: Syagrus, Nannorhops, Tritrinax campestris, Sabal yapa/urensis.
Essentiele lessen:
- 100% geen bubbelplastic - ik heb het nog liggen maar het is echt niet voor palmen.
- ik zweer bij bamboe en rietmatten, aangevuld met herbruikbare gaaskooien & vliesdoek. Soms alleen een grote kuip op zijn kop.
- Op tijd beginnen, maar als het kan wachten tot 1e vorst (als het kan tot kerst)
- Afdekken kruin/speer tegen nattigheid is essentieel.
- Bijverwarmen alleen indien echt nodig!! Oververwarming & Overprotectie is echt funest.
- Pas dansen/juichen als je de winter OK lijkt te zijn doorgekomen na 1 mei. Tot die tijd zie je meestal niet echt wat is mis is met palmen.
- experimenteren is mogelijk, kan heel leuk zijn, maar ga niet met de kop tegen een betonnen muur bonken om te zien of ie wil breken (voorbeeld: Nannorhops in volle grond).
- Als je niet bereid bent een plant te verliezen door een mispeer of natuur-freak, dan is palmen de verkeerde hobby; Ga liefst postzegels verzamelen o.i.d.
- fatsoenlijk beschermen kost tijd - planning is alles, maar zelfs dan is er altijd die ene keer.... Als je niet bereid bent om een keer in een sneeuwbui snel nog een palm af te dekken, overweeg dan andere soorten of andere hobby.
Mijn conclusie: Met selectieve verschillende actieve & passieve bescherming is er best een hoop mogelijk.
Livistona australis (-3°/-5°), Chamaedorea (-8°) en met name de Brahea edulis (-3°) zijn mijn beste voorbeelden hier in volle grond voor wat er kan.
gr
Rob