HOE GAAT HET MET JULLIE BUTEA'S

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: HOE GAAT HET MET JULLIE BUTEA'S

Berichtdoor francois eijkhout op 04 maart 2011 10:39

Hoi Waterboyke mijn butea''s groeien wel degelijk doe ik zelf niets aan vreemd?
is hier ook niet zo koud pal aan de kust en het heeft hier lang niet zo hard gevroren, nu genieten ze heerlijk van de zon lekker suikers aanmaken worden ze sterk van, het blijft altijd een risico palmen ,
Maar omdat het hier anders is met het weer hoef ik geen feesttent neer te zetten iedereen doet het namelijk anders succes en groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 04 maart 2011 10:45

Hoi Maurice ik kom wel eens buurten als je dit op prijs stelt groeten ,Francois :thumb_up: en succes met de exoten
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 04 maart 2011 11:32

Hey ,

Mijne staat ook nog lekker in zijn tentje heb al eens aan de speer getrokken en die zit nog goed vast :) , maar zoals Niek al zei zal ik ook maar pas gerust zijn in mei als 'k hem echt zie groeien .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 04 maart 2011 13:04

Mijn Butia eriospatha die nog in tent staat waar het op de meeste dagen bij zon rond de 20° is is ook een 2 tal weken reeds aan de groei wat niet verwonderlijk is na hier een meer dan 1,5° te warme feb en ook zachte jan met nauwelijks vorst.Hij vertoont ook nog geen schade maar het is nog vroeg op het jaar.Ik las ook deze week op RPS dat de eriospatha wel degelijk de beste soort Butia is voor ons klimaat en dus wel degelijk betere resultaten heeft dan de capitata ,de eriospathas komen na de laatste koudere winters in Engeland beter uit de strijd ,volgens RPS vooral omdat eriospatha het best klimatologisch bij ons past en de capitata en andere soorten op warmere en of drogere plaatsen voorkomen.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 04 maart 2011 14:01

Oke bedankt voor het bericht er zit wel degelijk groei Groeten Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 04 maart 2011 18:38

mijn capitata is heel groen maar hij staat wel binnen in de living ... maar gaat in april de grond in, hopelijk gaat hij het overleven want volgens sommige sites maakt de butia capitata geen schijn van kans bij ons in de grond, maar eerst zien = geloven en met de nodige bescherming zoals vliesdoek, verwarmingskabel en klein constructie errond moet het wel lukken volgens mij.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 04 maart 2011 20:06

Het is wel degelijk mogelijk dat zij het overleeft ik zou haar wel in april mei in de grond zetten .als de nachtvorst over is zou ik haar wel langzaam laten wennen want een butea hoort niet in de huiskamer.
Zij hebben wel frisse lucht nodig je moet haar wel goed beschermen maar dit weet je waarschijnlijk ook wel en positief zijn anders heb je de hele winter een last op je nek slapeloze nachten.
Het blijft toch altijd een gok want fortuneis gaan er ook wel eens aan. succes gr Francois
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 04 maart 2011 22:08

Hallo alle Butia liefhebbers,

Ik vraag me af of er mensen zijn in deze contreiën met een butia in volle grond en die kunnen zeggen, bij mij is het gelukt ... mijn butia heeft de winter 2008/2009, 2009/2010 en 2010/2011 overleefd ?
zijn ze er wel ?

Guy
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 04 maart 2011 22:28

Voorlopig ziet die er van Anthony (vriend hier uit Stekene) er ook nog prima uit. Maar je kan dit pas echt zeggen als het echt opnieuw warmer wordt hoor ...

Goed te horen dat het je elk jaar lukt! :thumb_up:

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 maart 2011 01:56

Francois, het is Butia i.p.v. butea ;) (miereneuk-modus off)
Butia's die nu al groeien door de tentjes kan ik begrijpen maar een butia die nu met 10°C al groeit... :? Niet dat ik het niet wil geloven hoor maar dat lijkt me opvallend dan, mss omdat het al zo lang zacht is :?: :onzeker:
Brahea armata is hier elk jaar de snelste, Trachy's niet meegerekent want die groeien gewoon door, Brahea groeit hier al van +-13°C dus ik denk zelf dat hij nu ook al zal groeien vermits het al alle dagen +-18°C is in de geopende tent met de zon erop deze dagen, maar ik heb het nog niet kunnen checken.

palmguy schreef:Hallo alle Butia liefhebbers,

Ik vraag me af of er mensen zijn in deze contreiën met een butia in volle grond en die kunnen zeggen, bij mij is het gelukt ... mijn butia heeft de winter 2008/2009, 2009/2010 en 2010/2011 overleefd ?
zijn ze er wel ?

Guy

Ja hoor Guy, zoals ik in men eerder bericht heb gezegt heb ik een kleine capitata, jaja een kleintje, in volle grond staan, uitgeplant lente 2008. Deze had na de ijswinter van 2008/2009 natuurlijk speerrot en grootste deel van de kroon verloren. :( Tot mijn verbazing kwam in de lente van 2009 terug nieuw blad tevoorschijn :D maar na de zeer lange winter van 2009/2010 alweer speerrot en alle gevormde bladeren kwijt op één na dat nog een beetje groen bleef. :roll: Toch kwam er in de zomer van 2010, vorig jaar dus, weer nieuw blad tevoorschijn :o en hij heeft nu drie kleine bladeren en een grotere speer die allen op dit moment nog steeds ongeschonden groen zijn en de speer zit nog vast :thumb_up: Natuurlijk is het nu nog te vroeg om te vieren maar vorige jaren kon je al beter zien dat de winter hem geen deugt had gedaan en zag ik speerrot wel aankomen, nu heb ik er een beter gevoel bij en ziet het er gezond uit maar ik ga toch nog voorzichtig zijn met men uitspraken want uit ervaring weet ik dat Butia's grote verrassers zijn, een palm die tot mei nog super gezond lijkt kan je erg doen verschieten om dan alsnog in 3 dagen volledig bruin en verdort te worden en speerrot in de ergste graad ! :shock:
Door deze vraag en men verhaaltje heb ik zin gekregen om wat foto opzoekwerk te doen en even te posten zodat jullie het ook kunnen zien ! ;) …halfuurtje later... Zo, ik heb het één en het ander gevonden van deze Butia maar ik heb gezien dat ik geen enkele foto heb van de schade na winter 2008/2009 :? , hij had dus toen zijn eerste keer speerrot en veel bladschade ! Hieronder de foto’s:

Afbeelding

Hierboven een foto van mijn Butia in de lente van 2008 !

Afbeelding

Jammer genoeg geen foto van de schade na zijn eerste winter maar hierboven wel een foto in de zomer van 2009, na zijn eerste keer speerrot toch een goed herstel zoals je kan zien ! :)

Afbeelding

Hierboven wat er van overbleef na de winter 2009/2010, een beetje stam dus… :cry:

Afbeelding

Diep zwart gat… :evil:

Afbeelding

En hierboven tot mijn grootste verbazing alweer herstel in de zomer 2010, opmerkelijk wel veel later op het jaar, ook mede door het koude voorjaar, je ziet hem vechten want hij groeide duidelijk veel trager…
Wat ik nu ga vertellen is eigenlijk nog straffer want om eerlijk te zijn heb ik deze palm eigenlijk een beetje verwaarloosd (daarmee dat ik er ook niet heel veel foto’s van heb…) tijdens de winters :oops: , ook deze winter alweer heb ik hem gewoon een afdak gegeven, rond de palen kleine noppenfolie en de palm samengebonden en vliesdoek er rond gedraaid en een laagje boomschors rond de stam. Op het eerste zicht toch nog veel moeite, nou eigenlijk niet, dit heb ik begin winter gedaan en voor de rest er niet meer naar omgekeken, dus nooit gelucht, nooit het hok geopent of het vliesdoek eraf gehaalt, dus drie tot vier maanden ingepakt en ook nog nooit één of andere bijverwarming gebruikt, dus enkel hok en vliesdoek ! :? Dit al drie winters, dit mede omdat hij vorige jaren steeds speerrot had en ik hem steeds al had opgegeven maar wel liet zitten in de grond. Nu heb ik nog eens de moeite gedaan om te luchten, eerlijk ik was nieuwsgierig hoe die eruit zag en ik schrok echt dat die er nog steeds hetzelfde uitziet zoals op de laatste foto met 100% vaste speer, maar zoals ik al zei het is nog afwachten ! Nu dat die al sterk bewezen heeft dat hij een vechter is vind ik hem veel waardevoller dan voorheen en ga hem nu niet meer zo verwaarlozen. Hoop dat jullie er iets aan hebben want ben hier ondertussen al een klein uurtje bezig aan dit bericht ! :P

Aja, bijna nog vergeten te vertellen, na speerot doe ik nooit niks aan de palmen, ook niet bij deze, enkel droog gehouden !! Dus geen giftige papjes en ongezond gedoe, is nergens voor nodig naar mijn mening ! Soms durf ik wel eens talkpoeder gebruiker om vochtige delen droger te krijgen !! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen