Butia capitata R.I.P

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Butia capitata R.I.P

Berichtdoor Maurice op 31 maart 2011 08:47

Zou het helpen om de infraroodlamp vlak boven het gapende gat te hangen en deze constant te laten branden om 'm zo, als er uberhaupt nog leven inzit, te triggeren een nieuwe speer te gaan groeien?

@amourath, is een theelepeltje droge poeder in het gat genoeg? 1e x dat ik dit gebruik, als uiterste redmiddel.
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor amourath op 31 maart 2011 08:53

Maurice schreef:Zou het helpen om de infraroodlamp vlak boven het gapende gat te hangen en deze constant te laten branden om 'm zo, als er uberhaupt nog leven inzit, te triggeren een nieuwe speer te gaan groeien?

@amourath, is een theelepeltje droge poeder in het gat genoeg? 1e x dat ik dit gebruik, als uiterste redmiddel.

Ik zou die lamp daar niet hangen, omdat die volgens mij voor te droge lucht gaat zorgen, eventueel zelfs verbranding. Kijk naar de Butia van Lapalmeraie: de hele winter tiptop in zijn tent, en dan plots een warme lentedag, de temperatuur in de tent te hoog en de palm is helemaal verdord (en ik dacht dat de speer ook was losgekomen?) De temperaturen buiten zijn nu voldoende zacht, die zijn geen probleem meer.

Ik deed er iets meer poeder in omdat het echt wel een groot gat was (maar hij is er bij mij nooit doorgekomen dus of dat dan goed was.... geen idee ;) )
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 31 maart 2011 08:59

Ok, geen lamp ;)
Ik las ook ergens dat iemand het hele gat had opgevuld met dat spul maar dat lijkt me toch niet de bedoeling, volgens mij is het toch een behoorlijk sterk giftig spul. Er ligt nu een klein laagje op de bodem van het diepe gat en dat lijkt me toch de plek waar eventuele schimmels zich bevinden?
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor amourath op 31 maart 2011 09:02

Maurice schreef:Ok, geen lamp ;)
Ik las ook ergens dat iemand het hele gat had opgevuld met dat spul maar dat lijkt me toch niet de bedoeling, volgens mij is het toch een behoorlijk sterk giftig spul. Er ligt nu een klein laagje op de bodem van het diepe gat en dat lijkt me toch de plek waar eventuele schimmels zich bevinden?

Nee dan verstik je de boel :) Het is behoorlijk giftig ja, altijd opletten wanneer je het gebruikt!
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 31 maart 2011 12:33

Inderdaad. Bij mij zijn inmiddels alle speren los gekomen. :(
Eigenlijk hetzelfde scenario als bij jou Maurice maar bij mij gaat het om een eriospatha.

De laatste week met nachtvorst ben ik te voorzichtig geweest en heb ik de tent dicht gehouden en overdag 'geen tijd' om te openen...stom stom stom. Maar dat is achteraf.

Bij mij blijft het afdak staan. Het plastic is natuurlijk al lang weg.
Gek genoeg dacht mijn vrouw zelfs dat het afdak permanent zou blijven staan.
Die vond het zelfs wel aardig zo :happy_thai:

Ik heb wél het hele gat gevuld met Cuprex. Droog inderdaad.
Want zoals amourath al aangaf is droog houden niet handig met een papje :roll:
Ik denk niet dat je hiermee iets verstikt. Bij een gezonde palm zorgen de bladstelen en speren toch ook voor een 'luchtdichte' kern. Bovendien is het maar poeder.
Bij mijn T. sp. Nova ging het vorig jaar zo toch goed.

Bijverwarmen lijkt me totaal zinloos. Buiten het ongewenste opdrogingseffect is het m.i. ook een absolute energie verspilling doordat de warme lucht meteen afgevoerd wordt.
Je hebt immers geen zijwanden meer. En als de palm er dan toch niet door komt krijg je nog een gepeperde energierekening als troostprijs :?
Bovendien wordt het onder het afdak toch snel iets warmer.

Succes in ieder geval!
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 31 maart 2011 12:46

Wat de poeder betreft zou ik toch ook meer dan 1 lepeltje gebruiken omdat het toch al een redelijke stam is .Wat meer poeder geeft volgens mij meer kans op slagen en 1 lepeltje of wat meer het blijft opletten als je de stam achteraf aanraakt het is vergif .Succes ermee.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 31 maart 2011 21:57

Hieruit blijkt dat de term "afharden" voor de Butia C niet opgaat.
Meer van " het gaat goed zolang het goed gaat " ?!

:?
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 apr 2011 09:02

Ja en nee.
Het hangt natuurlijk ook van het soort winter af en hoe lang zo'n palm er al staat.
Maar ook de afkomst.

Je hoeft niet veel verstand van exoten te hebben om te begrijpen dat een palm die opgekweekt is in Zuid-Italië bv. en hier in eens in de volle grond wordt gezet het bij een eerste winter met -15°C behoorlijk moeilijk zal krijgen. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 01 apr 2011 09:42

Ik loop ook een beetje tegen dit probleem aan. Mocht de capitata zich niet herstellen wil ik op die plek een wat grotere eriospatha neerzetten. Maar dan wel een die uit hooggelegen gebied in zuid-Brazilie komt, en niet eentje die opgekweekt is in Spanje. Maar ja, zie maar eens achter de herkomst te komen.
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor amourath op 01 apr 2011 09:47

Maurice schreef:Ik loop ook een beetje tegen dit probleem aan. Mocht de capitata zich niet herstellen wil ik op die plek een wat grotere eriospatha neerzetten. Maar dan wel een die uit hooggelegen gebied in zuid-Brazilie komt, en niet eentje die opgekweekt is in Spanje. Maar ja, zie maar eens achter de herkomst te komen.

Je kan ze ook gewoon zelf afharden natuurlijk: zolang hij niet te groot is hou je die in pot en stel je hem langzaam bloot aan de koude. Als de pot goed geïsoleerd is meot dat kunnen. Zodra hij dan te groot is geworden om nog te verplaatsen poot je hem in de grond. Op die manier weet je zeker dat hij al koude heeft gehad, heb je er x aantal jaar genieten van gehad én heeft de oorspronkelijke plant je geen fortuin gekost.
amourath

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen