Ik had er over 3,5 jaar ook 2 gekocht (Trachycarpus Fortunei) via een advertentie op Kapaza,waren wel redelijk mooie exemplaren en voor die prijs (een 150 euro voor 2) en stam 1 meter 20 kon ik deze natuurlijk niet laten staan.
Volgens die man waren het zijn 2 laatste stuks die hij verkocht omdat hij er genoeg van had,stonden nog een 4 tal olijven ook.Met de heftruck zo dicht mogelijk tot aan de auto gebracht en dan maar "tjoolen" om die in mijn break te krijgen,zaten zeker nog 70 cm achteraan uit de auto,dan nog een 50 tal km gereden ....
Eens thuis de 2 Trachy's natuurlijk in volle grond gezet (November????),maar na 2 dagen na wat forums bezocht te hebben ook verhalen van de bewuste kleiklomp.Ik wist direct dat dit bij deze exemplaren ook het geval was daar het echt beenharde klei was,de klomp woog meer dan de boom zelf dus ja.Dan maar alle klei weggespoeld en terug aangeplant en ondersteund voor de wind.
Moest ik toen geweten hebben wat ik nu allemaal weet zou ik deze niet gekocht hebben,maar dit was eigenlijk het begin van mijn exotenhobby en al doende leert men

Op de foto's zie je duidelijk dat deze bijna niets van wortels hadden en dus infeite niet konden groeien.
Voor het verhaaltje af te maken,1 exemplaar is vorig jaar beginnen groeien,een 5 tal bladeren (dus na 3 jaar volledig stil gestaan te hebben) en de andere is nu pas in actie aan het komen.
Als het je niet echt stoort dat er geen groei inzit,gewoon laten staan en eens de wortels aangeslagen zijn zal deze wel beginnen met groei.