trachycarpus fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: trachycarpus fortunei

Berichtdoor robke op 06 apr 2012 16:07

Je moet héél véél geduld hebben.
Ik had er over 3,5 jaar ook 2 gekocht (Trachycarpus Fortunei) via een advertentie op Kapaza,waren wel redelijk mooie exemplaren en voor die prijs (een 150 euro voor 2) en stam 1 meter 20 kon ik deze natuurlijk niet laten staan.

Volgens die man waren het zijn 2 laatste stuks die hij verkocht omdat hij er genoeg van had,stonden nog een 4 tal olijven ook.Met de heftruck zo dicht mogelijk tot aan de auto gebracht en dan maar "tjoolen" om die in mijn break te krijgen,zaten zeker nog 70 cm achteraan uit de auto,dan nog een 50 tal km gereden ....

Eens thuis de 2 Trachy's natuurlijk in volle grond gezet (November????),maar na 2 dagen na wat forums bezocht te hebben ook verhalen van de bewuste kleiklomp.Ik wist direct dat dit bij deze exemplaren ook het geval was daar het echt beenharde klei was,de klomp woog meer dan de boom zelf dus ja.Dan maar alle klei weggespoeld en terug aangeplant en ondersteund voor de wind.

Moest ik toen geweten hebben wat ik nu allemaal weet zou ik deze niet gekocht hebben,maar dit was eigenlijk het begin van mijn exotenhobby en al doende leert men :)
Op de foto's zie je duidelijk dat deze bijna niets van wortels hadden en dus infeite niet konden groeien.

Voor het verhaaltje af te maken,1 exemplaar is vorig jaar beginnen groeien,een 5 tal bladeren (dus na 3 jaar volledig stil gestaan te hebben) en de andere is nu pas in actie aan het komen.

Als het je niet echt stoort dat er geen groei inzit,gewoon laten staan en eens de wortels aangeslagen zijn zal deze wel beginnen met groei.

DSC_0598.jpg
DSC_0598.jpg (33.33 KiB) 3871 keer bekeken

DSC_0600.jpg
DSC_0600.jpg (38.46 KiB) 3871 keer bekeken

DSC_0601.jpg
DSC_0601.jpg (38.2 KiB) 3871 keer bekeken

DSC_0602.jpg
DSC_0602.jpg (36.56 KiB) 3871 keer bekeken
robke

10 bedankjes

Berichtdoor bol op 06 apr 2012 16:52

dus als ik de wortels niet uitspoel moet ik gewoon wat langer wachten
bol

19 bedankjes

Berichtdoor robke op 06 apr 2012 18:46

Als het een ferme klomp is zou ik dit wegspoelen,en bij aanplant wat palmbooster geven,en geduld,veel geduld :)
robke

10 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 06 apr 2012 20:45

nja geduld daar moet je wat geluk mee hebben hé mijne heeft toch zeker 10 nieuwe bladeren gemaakt op één jaar .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor cpo op 07 apr 2012 19:20

wij hebben vorig jaar mei 2 waggies gekoch, bij thuiskomst bleek dat ze amper wortel hadden, deze zijn ook uit de volle grond gerukt en in zwarte aarde geplant. Dit wel aangekaart bij de handelaar van marktplaats, maar hij zei dat het wel goed zou komen, jajajajaja. We zijn bijna 1 jaar verder en 1 heeft een paar bladeren gegeven maar die zijn ook weer afgestoreven, de andere doet helemaal niets. Zijn blad wordt er ook niet mooier op, dus we vermoedden dat ie al zijn energie heeft gestoken in het aanmaken van nieuwe wortels, hopelijk gaan ze dit jaar boven de grond aan de groei, zou leuk zijn....
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor John & Tacha op 08 apr 2012 12:04

Ik verbaas me nog steeds hoe mensen hier mee omgaan?
Het lijkt wel of mensen een nieuwe auto kopen….en blij zijn als hij het nog doet ook?
Een palm hoort wortels te hebben.

Sinds palmen een hype zijn, worden er in een (te) rap tempo palmen de markt op gepompt.
Palmen worden uitgestoken/geknepen op de plantage en hierna hoort de palm de tijd te krijgen om zich te herstellen voor hij naar de consument gaat, dit word helaas te vaak overgeslagen en de palmen gaan direct de markt op. Een slechte zaak vind ik!
Als een plant geen goede wortelkluit heeft mis je namelijk 33% van wat je denkt aan te schaffen. Uiteraard zien de planten er de eerste paar weken nog redelijk uit, maar na een paar weken..blad verlies en segmenten vouwen samen.

Mocht er duidelijk vermeld worden dat de plant geen wortels heeft is het de keus van de klant. Echter zal het altijd lastig zijn om de palm aan de gang te krijgen, simpel weg omdat de 5 weken droog weer die wij hier zomer noemen te kort zijn om zich volledig te herstellen voor de winter ivm opname enz.

Maar een ieder heeft de keus om te doen wat hij/zij wil
John & Tacha
Bedrijven

11 bedankjes

Berichtdoor bol op 08 apr 2012 12:43

daarom denk ik beter af te zijn met zaailingen van een paar jaar oud en wat meer geduld
bol

19 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 08 apr 2012 13:37

Ik ga volledig akkoord met John & Tacha.
Dit is de reden waarom ik bij elke aangekochte palm (zelfs een trachy) de wortelkluit afspoel in de lente en deze oppot naar een grote potmaat. De eerste jaren laat ik deze een goed wortelgestel aanmaken en overwinter ik deze vorstvrij. Nadien ga ik deze stilaan terug afharden door hem bij matige vorst buiten te laten (met de kluit beschermd).
Pas nadien plant ik deze in de volle grond.
De eerste jaren tijdens de winter is bovendien een afdakje en een eventueel een PVC golfplaatje rond de stam bij strenge vorst nog geen luxe als je hem mooi de winter wil doorkrijgen bij -15°.

Mischien als je een zachte winter hebt of aan de zee woont dat het zonder nog wel kan maar in de koudere streken heb ik slechte ervaringen ermee.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor cpo op 08 apr 2012 17:59

John & Tacha schreef:Ik verbaas me nog steeds hoe mensen hier mee omgaan?
Het lijkt wel of mensen een nieuwe auto kopen….en blij zijn als hij het nog doet ook?
Een palm hoort wortels te hebben.

Mee eens dat een palm (of welke plant dan ook) wortels moet hebben, was echt geen bewuste keuze, maar onwetendheid, niet gechecked op de wortelkluit, maar mocht ie gaan groeien zijn we zeker blij.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 09 apr 2012 08:31

J&T hebben natuurlijk gelijk :D , alleen het is wel logisch, zo werkt schijnbaar de markt.
Consumenten vaak zelfs de winkels hebben er toch geen verstand van.

Zo werkt het in de autobranch absoluut ook, zou een verkoper je een kapotte auto kunnen verkopen doettie het ook.

Koop je een palm waar de verkoper zelf een foto toont van de wortels dan weet je of je goed zit of niet en dat vindt ook steeds vaker plaats.

Goedkoop is in dit geval absoluut duurkoop.

Heb het zelf bewust ondervonden met mijn waggie en fortunei.
Waggie is volledig zijn kroon kwijt na deze winter en misschien nog erger en de duurdere fortunei is ook gehavend maar geeft iig de moed nog iets te van te gaan maken deze zomer.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen