roebelenii naar buiten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: roebelenii naar buiten

Berichtdoor s.janssen op 23 apr 2012 21:40

Dat is waar, de zaailingen hebben toch minder last van te veel zon zijn mijn ervaringen. Misschien wat sterker dan de plantenkweek uit tuincentra's?
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor plasta op 23 apr 2012 21:43

De mijne staat inmiddels alweer een maand buiten en krijgt soms wat zon te verwerken en kan dat goed verdragen. Van de koude nachten geen schade opgelopen en ik kan echt niet zeggen dat ie afgelopen maand heeft staan wegkwijnen. download/file.php?id=18289

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor jop op 23 apr 2012 21:48

Een aantal weken geleden, toen het zo zonnig en warm was heb ik mijn roebelenii op het terras in de volle zon gezet (zie avatar), een aantal dagen achter elkaar. 's Avonds ging hij weer naar binnen. Ik redeneerde dat de vroege voorjaarszon niet echt schadelijk kon zijn voor de palm vanwege de lage UV. Er was inderdaad geen bladschade te zien. Een Areca palm is tegelijkertijd naar buiten gegaan, ook in de volle zon, had ook geen schade en kleurde ook niet geel; Ik had zelfs de indruk dat ze er beide levendiger uitzagen nadat ze buiten geweest waren.

De zon zal ondertussen wel flink harder schijnen (wanneer hij zichtbaar is tenminste). Of ik ze nu nog een hele dag in de zon zou laten staan weet ik niet, denk het niet eigenlijk.
jop

1 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 23 apr 2012 21:48

Raymond , die van jou is dat gewend dat scheeld maar zet je er een die uit de kweekerij komt in de volle zon heb je een paar weken later een bruine, zeker weten :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 23 apr 2012 22:12

Ja dat is hier duidelijk te zien Eduard! ;)
Gaat nog heel veel voorzichtig proberen, hopelijk lukt het uiteindelijk wel!

Misschien moet ik er eens tegen praten 8-)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Master EYE op 23 apr 2012 22:28

die van mij heeft de afgelopen 3 jaar buiten gestaan.. Elk jaar met minder schade, dus ik hoop dit jaar geen bruingele bladeren te krijgen.
Master EYE

3 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 24 apr 2012 09:24

Wanneer je deze palm gedurende de wintermaanden zo licht mogelijk stalt zal het verbranden van het blad na het buitenzetten in de lente meevallen. Een raam op het zuiden volstaat al. Helemaal voorkomen doe je het niet, maar het blijft slechts beperkt tot de uiteinden van de nieuwste veren.

Ik heb zo het vermoeden dat deze soort meer kan hebben dan men gemiddeld denkt. Hier gaat hij zo vroeg mogelijk in het voorjaar naar buiten en in het najaar is het ook vaak pas november voordat hij weer naar binnen gaat. Ik doe dat nu zo'n jaar of 6 en de palm voelt zich er werkelijk perfect bij. Volgens mij denkt ie dat ie ergens in de tropen staat.....
Gekocht in 2006 als grote zaailing. Maar door zijn groeitempo inmiddels al een echt boompje, met een dikke stam (totaal anders als die lange dunne stammetjes die je vaak bij het tc ziet staan)
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor Ricardo op 08 jun 2012 13:04

Ik heb mijn roebelenii nu zo'n 5 weken buiten staan. Langzaamaan gedaan in het begin wegens verbranding. Nu zag ik van de week al een bruin/gele nieuwe speer zitten, terwijl de rest van de speren (welliswaar al wat groter) gewoon groen zijn.

nu wilde ik vandaag even voelen aan de speer en die heb ik eruit getrokken (was helaas niet mijn bedoeling). De rest van de nieuwe speren zijn dus nog groen en zitten nog wel goed vast.

Haalt mijn plant het of heb ik hem/haar stuk gemaakt??
Ricardo

0 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 08 jun 2012 13:50

Die van mij staat al 6 weken buiten en maa hij doet het uitstekend en heeft nergens last van. Die van mij staat wel in een schaal met water.
Roebelinii houdt van natte voeten en groeit in het wild ook vaak naast of in het water van beekjes zover mij bekend is.

Je moet schaal wel regelmatig op laten drogen en als de temperaturen te laag zijn dan staat hij niet in het water.
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 08 jun 2012 19:29

Dat de binnen bladeren nou eenmaal afsterven heb ik wel geacepteerd want er komen vanzelf wel weer nieuwe. Ben benieuwd of de stam nog omhoog gaat. Dacht ergens te lezen dat ze 10cm stam per jaar krijgen.
s.janssen

284 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen