Palmen, het leek zo leuk.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Palmen, het leek zo leuk.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 apr 2012 22:55

Hoi Marcel, Niet grof of slecht bedoeld hoor maar wat ga je dan doen als je een palm van een paar honderd euro verliest.... :?
Het is zeer begrijplijk dat het deprimerend werkt, zoveel verlies maar zoals al eerder gezegt hoort het nu bij de hobby, dit moet je je realiseren als je hiermee begint. Het is net het leuke aan deze hobby en de uitdaging om planten die hier eigenlijk niet thuis horen toch een mooi leven te geven enz... :) Je moet er natuurlijk wat mee bezig zijn en weten wat je doet. Hier op het forum en internet kun je heel veel leren en opsteken maar in realiteit leer je nog het meeste hoor. Laat deze tegenslag een leerzame les zijn, probeer hieruit zoveel mogelijk te leren, denk na waarom het fout is gegaan en wat je allemaal hebt gedaan. Een tweede keer zal dit normaal niet meer mogen gebeuren omdat je nu weet wat niet kan... ;) Het zijn maar wat zaailingen Marcel, nieuwe zaadjes kost niks en op de beurzen zijn ook vele zaailingen terug te vinden voor maar enkele euro's enz... Ook hier op het forum gebeurt het dikwijls dat leden dingetjes weggeven, heb ook al leden gezien die honderden zaailingen hebben van een palm die ze niet kwijt geraken enz... Gewoon even rond horen en de moed niet laten zakken, komt wel terug goed :thumb_up: Gewoon leren en meer ervaring opdoen en in het begin gewoon wat voorzichtiger zijn. Ik heb ook al veel verloren hoor (honderden euro's aan planten) door de extreme winters maar heb daar ook al erg veel door geleerd op korte tijd ! En dat vind ik dan weer zeer positief ! Ik ben er zeker van dat de kriebels snel weer zullen beginnen hoor, eens je dit virus hebt geraak je er niet meer vanaf :P Positief blijven, maakt het leven ook aangenamer ! :happy_thai:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 25 apr 2012 11:52

Als je ieder jaar wat zaad laat komen en de planten opkweekt heb je op het laatst genoeg om te experimenteren en is het niet erg als er eens eentje dood gaat want ze hebben toch niet veel gekost.
Daarbij houd je dan ook nog eens de sterkste over.
Als jij een plant koopt wil dat niet zeggen dat je direct de sterkste heb gevonden. Als ze in de natuur zou hebben gegroeid was deze misschien doodgegaan terwijl zijn broertjes het zouden overleven.
Als jij net zo'n plant koopt is het jammer. Dit heb ik al zovaak zien gebeuren.
Zelfs palmen gehad die naar mijn mening zonder reden doodgingen terwijl de zelfde ernaast niets hadden.

Maar het blijft een leuke hobby.

Groeten,

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 25 apr 2012 13:18

Hoi , het is altijd vallen en opstaan! aan het weer kunnen we niets doen en die factoren brengen vaker problemen met zich mee, en mensen we zijn bezig met exoten die hier van oorsprong niet voorkomen, dus gaat het wel eens mis, dan zijn dit de consequenties, het is niet anders, ik heb ook al heel vaak de brui eraan willen geven, maar dan heb je een hobby minder, en het blijft toch boeien :thumb_up:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Rob op 26 apr 2012 00:37

Wat eduard zegt...
uit pijnlijke ervaring: Ik denk dat we allemaal aan het begin van een veelbelovende exoten hobby een keer genadeloos op ons bek gaan en door moeder natuur worden gewezen op de werkelijke grenzen.
We zijn gewoonweg te enthousiast; ikzelf moet toegeven dat ik soms nog altijd het idee heb dat 'het wel losloopt en kennelijk werkelijk de grenzen kan verleggen'.
Voor mij is delen van die ervaringen ook een pluspunt, en de uitdaging word soms alleen maar groter lijkt het wel....
[verslaafd.....]

BTW: Eduard, jij bent de laatste (op Dimitri na dan) die er volgens mij mee stopt. :lol:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor cpo op 26 apr 2012 12:42

Daar weten we alles van het is soms echt om te janken! Maar deze winter zijn er niet alleen exoten gesneuvelt onthou dat goed, zelfs de gewone struikjes en heggen lieten hun blad vallen :shock: Ik doe niet aan al te moeilijk exotisch tuinieren. Wij kopen geen grote palmen en planten, we beginnen gewoon wat kleiner, dus de aanschaf is goedkoper, we hebben zo wel een aantal grote trachycarpussen die we al 10 jaar hebben, verder ben ik gek op fatsia japonica, goedkoop als kamerplant te koop, groei hard en de meeste hebben de winter overleeft, verder kan je uit de voeten met goed winterharde bamboe, de fargesia robusta heeft bijvoorbeeld geen enkele schade opgelopen. Ook wij hebben 100-den zaailingen gehad van de fortunei, veel zijn dood, maar degene die het overleeft hebben, hebben we nu door de hele tuin uitgezet, andere staan in pot, zodat die in de winter naar binnen kunnen.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Alain op 26 apr 2012 20:36

ik heb dit jaar ook heel wat schade en dat doet pijn ,ik ben nog maar enkele jaren bezig met exoten en ik heb ook nog veel te leren over hoe en wat je de planten het best aanpakt ,natuurlijk heb ik hier op het forum al heel wat goede raad gekregen :thumb_up:
maar hoe je het draait of keert mijn exoten hobby zal er altijd blijven ik geniet er te veel van om het na wat tegenslag er mee te stoppen
ik zou zeggen ..carry on !

greetz alain
Alain

21 bedankjes

Berichtdoor Rob op 26 apr 2012 22:35

Kijk dat zijn de echte bikkels zoals ze op zijn Utregs zeggen :lol:
No pain, no gain.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 26 apr 2012 23:34

ik dacht vorig jaar ook met palmen te beginnen, de trachycarpus want die zijn winterhard... alle 6 nog verpakt in bouwsel met golfplaat erboven en noppenfolie eromheen... de twee grootste hebben het overleefd, 3 kleintjes in de kliko en 1 kleintje krijgt nog een kans met een gapend gat van speerrot :(
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor krista op 27 apr 2012 08:53

Mijn ervaring met de Trachicarpus is de volgende. Toen mijn dochter 8 maanden oud was in aug. 1970
kochten wij aan het Gardameer naar ik mij herinner 2 palmen. Ik wist toen niet wat ik kocht maar kwam er na 25 jaar achter dat het Trachicarpussen waren. De eerste heeft de geest in de eerste jaren gegeven. De ander staat inmiddels al, ik denk, 15 jaar in mijn tuin en is met de punt mee 5 meter hoog. De palm heb ik toen buiten laten staan omdat deze mij te zwaar werd om deze naar binnen te halen. De geschiedenis hiervan is dat ik deze plant de eerste 25 jaar s'winters naar mijn zolder haalde en zomers buiten. Soms haalde ik deze uit de pot en plantte deze in de volle grond. Wat ik mij hiervan nog herinner is dat deze bij het uitgraven in het late najaar enorm mooie frisse nieuwe wortels gevormd had. Ik denk dat dit zeer heilzaam geweest is. (kleigrond)
Ik weet niet of je wel eens in Spanje komt maar soms zie je onder palmen wel honderden uitgelopen
zaden staan. Zelf heb ik er wel eens een enkele meegenomen.
Bij mij zijn deze winter alleen de vollegrond Wolmispel (8 jaar buiten) en de potVijg verloren gegaan.
2 Kaki's Annanas Guave Kiwi's, en Zizuphus jujuba geen probleem met buiten overwinteren en ik woon in het oosten van het land waar het altijd iets kouder is.
Chris
krista

4 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 27 apr 2012 20:40

Hallo,

Ik kan maar al te goed begrijpen dat mensen er het hoofd bij laten zakken deze periode van het jaar. Omwille van de afgelopen aprilmaand laat de groei en herstel (en verder verval) op zich wachten, de aanblik van een hoop exoten met speerrot, diverse winterschade is niet echt opbeurend.
2 weken geleden bleek mijn R Hystrix dan toch speerrot te hebben, enkele minuten later bleek hetzelfde lot toebedeeld aan een kleinere waggie, de Rostrata bleek koprot te hebben, de grote Chamaerops Humilis leek dan toch de strijd te verliezen en de de Butia Eriospatha ging verder achteruit en dit alles bovenop de lijst van andere palmen met speerrot en verval. Ik moet toegeven dat ik me heb afgevraagd : "Waar ben ik toch mee bezig ?, het lukt me niet, hier wordt ik niet gelukkig van"
Toch is mijn voorliefde voor exotische planten een feit, de strijd om ze trachten in leven te houden en te laten groeien als het ware een missie, opgeven is geen optie.
Wel heb ik voor mezelf uitgemaakt dat ik meer moet gaan investeren in een bepaalde "infrastructuur" om dergelijke planten de winter door te krijgen. Een goed verlicht tuinhuis is inmiddels een feit ( electriciteit erin is voor binnenkort ) Voor mij is het niet normaal dat ik elk jaar pakweg 60% van mijn planten die ik buiten overwinter verlies.
Mijn aandacht gaat momenteel meer uit richting Yucca' s.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen