Brahmea armata

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Brahmea armata

Berichtdoor veronique op 30 apr 2012 22:52

Heb de mijne ook bij het verpotten een handvol mengeling gegeven van koe-,paarden- en duivenmest...of het goed is weet k niet.
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 30 apr 2012 23:00

Koemest is goed voor al de gangbare palmen ! Da is goed hoor Veronique ;)
Nog een tip voor de armata, geef hem geregelt ook Kalk-korrels, heeft die ook graag :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor veronique op 30 apr 2012 23:45

Bedankt voor de tip ;)
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor alexz op 10 mei 2012 01:53

Heb mijn kleine Brahea Armata eind 2011 naar binnen gehaald en die ging als een speer opeens, staat nu weer buiten maar de groei is er tijdelijk wel uit.

groeten Alex
alexz

0 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 10 mei 2012 22:39

Hey allen,

Brahea tijd terug overgepot en gisteren viel me groei op. Ik had n.l. een streepje gezet. Het overpotten is dan denk ik prima verlopen. Oud potje voorzichtig kapot geknipt, om de wortel zo min mogelijk te beschadigen. Inmiddels had ik een modderbadje gemaakt op de boden van de nieuwe pot, ong. 90 %potgrond, 10% zwartzand uit tuin, flink koemest en flinke hand blauwe korrel. Dit allen gemengt met licht warm water. Nu de Brahea er voorzichtig ingezet, enkele malen zachtjes op en neer door de modder/ mest gehaald en hem inlaten zuigen dit zag ik door opkomende luchtbubbels. Daarna het overige van de pot opgevuld met potgrond. Palm heeft onder meeste wortels vandaar dat mijn concentratie van mest maken vooral op de bodem was. Tevens de nieuwe pot voor driekwart gevuld, was groot genoeg. Zo kan ik volgend jaar of jaar daarna de palm optillen en nieuwe mest er onder stoppen. Zo kan ik enkele jaren vooruit met zelfde pot. Mijn persoonlijke ervaring is, is dat ik te snel de neiging heb om steeds een grotere pot te pakken. Denk dat ik op deze manier mezelf en in dit geval de Brahea meer ruimte geef. Zie foto mijn eerste Brahea Armata en dat voor 15 € in Bels/ Turnhout. Super :!:
Bijlagen
tuin mei '12 005.JPG
gekocht in Belgie
tuin mei '12 005.JPG (198.59 KiB) 3588 keer bekeken
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Berichtdoor veronique op 11 mei 2012 11:23

Ziet er mooi uit.
De mijne staat nog steeds stil,komt niets van beweging in maar nog maar wat geduld uitoefenen.
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 11 mei 2012 12:17

Dat is een mooie veel plezier van deze schone palm groeten Francois.
:thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor veronique op 24 mei 2012 13:30

Merkte juist dat de mijne ook terug vertrokken is :D
veronique

62 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 24 mei 2012 22:33

hier mijn brahea goed de winter doorgekomen in volle grond, komen al nieuw speren uit, verbaasd dat deze het beter doet dan de fortuneis mits lichtslang en dakje erboven, butia is nog geen beweging in ...
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor palmkasper op 01 jun 2012 13:17

Goed te lezen dat Brahea's in aktie komen. toch een vraagje, de mijne staat in pot en het water kan er denk ik redelijk goed uit lopen. Toch begrijp ik dat dit één van de weinige palmen is die het liever wat droger heeft. Bij mij zijn er reglmatig wolkbreuken geweest die de pot toch deden overlopen, het kletterde eruit. Dus kluit zeik nat. Dit herhaalt zich regelmatig en de kluit heeft m.i. niet echt goed de kans om is een keer op te drogen. (is tijdje terug ook overgepot), is dit nu een probleem? bij de waterval van gistermiddag de palm maar even onder een afdakje geplaatst... Ook dat heb ik wel is gelezen dat het niet best om met potten te sjouwen, maar de plant een vaste plek te geven waar hij went...
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen