Brahea armata

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Brahea armata

Berichtdoor AIREMULP op 12 jul 2012 14:18

Hoi esther
Ik ben net nterug van vakantie en zie net dit topic.
Het dichtknijpen van de brahea komt omdat hij de zon ontwent is en daar hebben bij mij soms de palmen ook last van in kuip, en dan vooral het laatste jonge blad dat net uitgevouwen is. Dit blad kan soms verloren gaan door verbranding maar je zult zien dat het volgende nieuwe blad nergens last van heeft. Het is een wispelturige zomer met de ene week geen zon en de andere week wel zon en dan ook nog heel grote verschillen in tempratuur. Palmen in de volle grond hebben er minder last van. Jouw palm heeft van september tot half april in een kas gestaan en daar gaat het schermdoek dicht als de zon te vel word. Als hij dan weer buiten gezet word moet hij langzaam wennen aan de zon . Het heeft niets met vocht te maken in dit geval want de wortels zijn goed.Je kunt hem gewoon in de zon zetten want als je dat niet doet zal hij nooit wennen aan de zon en blijf je het probleem van het dichtvouwen steeds houden .Braheas hebben die zon ook echt nodig om de waxlaag op het blad in conditie te houden.Als er veel regen valt en de pot is nat moet je inderdaad niets bij geven want ze houden niet van te nat. :thumb_up:
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor hexina op 12 jul 2012 15:43

Thx edwin ik vond het al raar want de ene keer is het goed en de andere keer knijpt hij het blad weer dicht. Maakt een te grote pot echt iets uit? Hij heeft gewoon een pot van 40cm hoog en 30 breed gekregen.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 12 jul 2012 15:56

AIREMULP schreef:
Waterboyke schreef:Oei, een grote pot is goed voor een palm Esther maar je moet wel oppassen met een te grote pot voor een kleine palm omdat die veel te lang te nat blijft doordat het kleine palmpje zoveel vocht nog niet kan opzuigen !! En met al die regen dit jaar en jij hebt dan ook nog water bijgegeven... :?
Dan denk ik dat de wortels aan het rotten zijn Esther ! Het blad is nu ook nog steeds dichtgeknepen ?
Dan zou ik hem snel uit die klets natte grond halen, vervolgens alle rotte wortels verwijderen of toch zoveel mogelijk en hem terug oppotten in een kleinere pot met nieuwe droge potgrond. Vervolgens warm en licht wegzetten en een lange tijd geen water meer geven, ook zorgen dat de regen er niet aan kan ! Indien het blad geel word en verdroogt dan verwijder je het maar.

Helemaal waar wat dimi zegt je moet inderdaat oppassen met een te grote pot ja maar daar was bij jouw brahea gaan sprake van hoor, alleen je had hem geen extra water bij moeten geven. als ik het goed begrijp heb je de palm nu dus in een grotere inplaats van een kleinere gezet want hij zat in een zeven liter rozenpot.
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 13 jul 2012 07:15

Als het blad de zon (UV) nog niet gewend is door bijvoorbeeld het lang binnen staan of in een serre enz... Dan verbrand het blad als je dit toch direct in de zon zet. Dan word het blad bruin en verdroogt gewoon (sterft af) Dan gaat het niet dicht knijpen hoor Edwin. (ja eigenlijk wel als het afsterft natuurlijk...)
Het dichtknijpen van het blad doet de plant om vochtverdamping zo laag mogelijk te houden ! Je ziet dit vaak op erg hete dagen, dan kan je wel verschillende planten tegen komen die er wat slapjes of dichtgeknepen bladeren hebben en toch dezelfde avond weer terug fier rechtop staan. Dit doet een palm dus ook maar als het dus vaak gebeurt of met het minste dan is er dus een probleem met de vochtopname. Die kan dus niet voldoende vocht voorzien en dus wil de plant zo weinig mogelijk vocht verdampen doormiddel van de bladeren dicht te laten knijpen en zelfs bladeren te laten afsterven in een verder stadium.
Waarom het bij Esther steeds in de zon gebeurt is omdat het blad dan veel te veel vocht verdampt natuurlijk door de stralingswarmte !
Trouwens ook de wind zorgt voor veel vochtverdamping !
Dichtgeknepen blad = problemen met de wortels/vochtopname ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 13 jul 2012 08:57

Hallo Esther,

hexina schreef:Nu staat hij weer een beetje in de wind en het zonnetje en gelijk knijpt hij de bladeren die vanmorgen nog open waren weer dicht :( ik snap er niks van?

Lijkt me dan toch een aanwijzing dat uw plant moeite heeft met verdamping, wat dus toch aangeeft dat er iets mis is met de wortels. Ik heb hetzelfde fenomeen met een grotere trachy die had een wortelkluit in de klei, plant staat sinds eind april in de volle grond, en knijpt bijna al zijn bladeren dicht. Deze plant geef ik extra beendermeel was fosfaatrijk is en dus bijdraagt aan een gezonde wortelkluit.

Hopelijk komt het allemaal goed.
Laatst bijgewerkt door palmguy op 15 jul 2012 09:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor hexina op 13 jul 2012 09:42

Ik laat hem nu gewoon met rust want toen ik hem in mei kocht vertoonde hij deze problemen niet terwijl hij de hele maand juni nergens last van had en toen was het warmer als de afgelopen 2 weken. Ga de partytent zo weer van doek voorzien en hem met de regen eronder zetten omdat ie idd moet herstellen.
Hij doet het er prima want er zijn een dikke 6 a 7 nieuwe witte wortels te zien van een cm of 10 lang. De regen en het extra wter geven zullen wel de boosdoener zijn......
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 14 jul 2012 11:48

Esther heeft deze brahea bij mij in haps gekocht en ze hebben goede wortels en zijn drie jaar oud ik, heb ze zelf uit zaad opgekweekd en ik had er in totaal 6 van . Deze palmpjes zijn nog vrij jong en het blad is nog niet zo hard als van een ouder exemplaar en scherpe zon op een jonge palm is altijd uitkijken vooral als ze opgekweekt zijn in de kas met schermdoek erin.Ben met jullie eens dat verdamping daarbij ook een rol speeld natuurlijk en dat het dichtvouwen van tijdelijke aard kan zijn . :thumb_up: Als ik dit zelf bij een jonge palm zie zet ik hem direct in de schaduw en neem ik geen risico .Het eerste signaal dat een palm afgeeft als hij zich niet prettig voelt is het dichtvouwen van het blad en een later stadium zijn verbrande bladeren of het afsterven van de plant. :? :? als je snel signaleert kun je dingen voorkomen .Ik heb in de tuin een grote brahea edulis in kuip die van de een op de andere week allemaal brandplekken op de bladeren had door de velle zon ,het gevolg van 18 graden op maandag en 27 op donderdag .Helaas was ik op vakantie en kon ik niet op tijd ingrijpen . :cry:
Als de palm van esther weer nieuwe wortelgroei vertoond kan ze hem het beste toch weer terug in de zon zetten,eventueel in een paar stappen dat lijkt me toch het beste
Edwin
Laatst bijgewerkt door AIREMULP op 14 jul 2012 15:45, in totaal 1 keer bewerkt.
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor hexina op 14 jul 2012 14:22

Hoi hoi,

Hij staat nu onder het afsak van de buren zodat hij droog blijft.
De zon komt er gewoon aan (als ie schijnt heet dat)
Maar ik laat hem met rust verder. Mocht het dadelijk weer een periode droog worden dan kan hij weer terug op het terras :thumb_up:
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 14 jul 2012 18:46

Dat is inderdaad het beste wat je nu nog kan doen Esther en inderdaad nu zeker met rust laten ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor hexina op 15 aug 2012 13:31

Minn brahea staat weer gewoon vol in de zon en langzaam hersteld hij zich. Hij groeit wel dus een goed teken lijkt mij. De oudere bladeren zijn idd langzaam vergeeld en hij heeft gister wat regen gehad voor het eerst sinds 14 juli. Met het voorspelde onweer gaat ie waarschijnlijk weer ff onder het afdak of de garage in tot het droog is..
hexina

67 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen