Winter in palmenland

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor Davy op 02 jan 2009 12:56

Ja en zeggen dat ze nu nog zelfs groeien. Ik heb ze inderdaad niet verplant door "structurele" problemen (binnen niet genoeg plaats). Ik kon ze ook verplant hebben en laten buiten staan dan maar daar vond ik ze nog wat te jong voor. Gezien de huidige vrieskou blijkbaar een goede keuze.....

In de lente gaan ze in een grotere pot met goede potgrond. Ik veronderstel dat dat een goed humusrijke grond moet zijn. Ik denk dat ik nog eens een zak vivimus zal kopen en die onder de potgrond mengen. Zorgt voor een luchtigere grond. Wat denk je Christophe?
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 02 jan 2009 14:06

Hallo,

Ze zijn inderdaad fel gegroeid sinds ik ze je gegeven heb. Ik heb zelfs een Trachycarpus wagnerianus (van dezelfde reeks dan die ik aan jou gegeven heb) in de tuin geplant, bij de vijver, en tot nu toe doet die het prima in de vrieskoude. Ook de gewone Trachycarpus fortunei zaailingen in pot doen het prima, maar die staan in de serre. Verschilt sterk van temperatuur.

Vivimus is eerder een bodemverbeteraar voor als je plantjes in de tuin plant. Ideaal voor bananen! maar ook palmbomen in de tuin. Als je je plantjes echter in een pot plant, is potgrond de ideale oplossing. Deze moet aan veel strengere eisen voldoen dan bodemverbeteraar, dus pure potgrond is ideaal. Ik doe er wel wat koemestkorrels onder voor extra bemesting. (niet overdrijven natuurlijk ;) )Ik neem altijd gewone potgrond, of potgrond met lava.

http://be.dcm-info.com/hobby/Product.asp?lid=1&id=07003

Veel succes!

Groetjes,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 13 jan 2009 22:12

En hoe is het bij jullie verlopen na deze koudegolf?? Ik heb de canariensis terug uitgepakt om te kunnen "ademen" en even te bekomen. Hij ziet er een beetje belabberd uit.. Ik plaats zeker eens een foto. De binnenkant is blijkbaar nog steeds fris groen. De buitenste bladeren zien er wat verouderd uit :o Ik heb de speer nagezien en die is nog stevig en fris groen.

Wat denken jullie?? Een canariensis overhouden in een pot aan deze temperaturen??? Het zou een onverhoopt succes zijn!

Davy
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 13 jan 2009 22:46

Het zou inderdaad fijn zijn mocht je je canariensis overhouden na deze temperturen. Hoe heb je deze ingepakt? Ik heb al gelezen dat Phoenix canariensis meer winterkoude aankan dat wordt aangenomen, hoewel hier de vochtigheid een cruciale rol in speelt. Ik ben in ieder geval benieuwd ;) Ook naar je Musa basjoo trouwens!

Ik vrees zelf voor mijn humilis. Deze kan tot -16C° aan wordt algemeen aangenomen, maar nu was het toch wel heel koud, en wel twee weken lang. Ik hoop in ieder geval dat deze het nog overleeft.

Foto's van de humilis

Verder heb ik nog Trachycarpus fortunei en Chamaerops humilis zaailingen in de serre staan. Hier vrees ik een beetje voor ... Ik kon ze echt niet meer binnen zetten wegens plaats gebrek. De garage staat immers al vol met Phoenix canariensis zaailingen en Musa basjoo. Ik heb ervoor gekozen om de meest winterharde buiten te laten staan, dus liet ik de Trachycarpus en chamaerops maar buiten in de serre. Ben benieuwd. 8-)

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 14 jan 2009 20:01

Wel hier zijn de foto's dan......
Al bij al valt het op het eerste zicht mee. Wat denken jullie? Je kan eens vergelijken met de foto's hierboven van 2 weken terug.
Ik heb rond de pot een mat gezet Christophe, de bladeren samen gebonden en dan karton er rond. Daarna het geheel opgevuld met hooi (zeker de speer). Daarna nog eens een dekbedovertrek erover.
Proberen waard nietwaar? De grote bladeren zijn daardoor wat geknakt maar dat is niet erg.

Oja de vrouw heeft uit de berging 2 zaailingen "gepikt" omdat ze die mooi vindt voor in het salon...Normaal zijn dat washingtons. Ze staan daar dus op een ereplaats in de warmte en bovendien is daar nog veel licht.
Bijlagen
4.JPG
4.JPG (44.87 KiB) 4708 keer bekeken
3.JPG
3.JPG (44.17 KiB) 4708 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (55.74 KiB) 4708 keer bekeken
1.JPG
1.JPG (32.45 KiB) 4708 keer bekeken
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 14 jan 2009 22:38

Wel, hij ziet er echt redelijk uit, hoewel dit bij palmen echt af te wachten valt. Het kan zijn dat ze eerst nog een tijdje mooi ogen, maar nadien toch kapot gaan. Laat ons hopen dat dit niet het geval is natuurlijk!!!

De meeste vrouwen vinden die Washingtonia zaailingen erg mooi :D Wat grappig dat jij dit ook net vermeld! Ze groeien vrij snel, zeker als je ze een grote pot geeft (in verhouding met de plant natuurlijk ;) ) Ze beginnen na hun tweede jaar reeds een stammetje te vormen, en gespleten bladeren aan te maken, waarbij hier en daar reeds 'sliertjes' aanhangen. Je kent ze wel, zo bruine slingers.

Ik heb mijn Phoenix canariensis veilig binnen gezet. In de lente gaat hij op het terras en ik zou hem net als jij buiten willen laten overwinteren, met bescherming.

Groetjes,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor gerry op 16 jan 2009 13:07

bij een kennis van mij heeft een trachycarpus fortunei staan ende bladeren zijn bruin geworden maar de stam ziet er nog goed uit heeft hem niet afgedekt hier in brabant heeft het tot -17° geweest wat zou hij het beste doen voor zijn palm??????????,, nog effe op de phoenix canarenssis terug komen is deze dan toch winterhard tegen mij hadde' ze gezegd van niet ? bij mij groeien deze niet zo goed de washintonia fortinai groeit beter maar heb er ook al een paar kapot ik denk te snel uitgeplant en te nat
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 16 jan 2009 14:47

Hallo Gerry,

Voor de Trachycarpus fortunei van je vriend is het nog even afwachten. Het kan goed zijn dat enkel de bladeren zijn bruin geworden, maar de stam (met name het groeipunt) nog prima in orde is. Dit is niet zo ongewoon bij vrieskoude, hoewel je goed moet opletten met nat in het groeipunt, en vriestemperaturen. Daarom zie je vaak dat tropische planten liefhebbers boven hun plantjes een dakje plaatsen in de winter zodat het groeipunt niet nat wordt.

De Phoenix canariensis is inderdaad niet winterhard. Iets tot -7C°, en dan bij volwassen planten. Je kan niet winterharde palmen echter wel inpakken in de winter door de bladeren samen te binden, en vliesdoek rond de palm te wikkelen. Verder (zoals ik al zei) zorgen dat de palm niet nat wordt, door een dakje erboven te zetten.

De Phoenix canariensis is wel een snelle groeier (in palmennormen) In ieder geval beter dan de Trachycarpus fortunei (als ze jong zijn tenminste) Als ze ouder zijn groeit de Trachycarpus fortunei ook erg goed. De Washingtonia filifera groeit ook vrij snel.

Groetjes,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 16 jan 2009 21:28

De canariensis is inderdaad niet winterhard.... Doch ik heb geleerd niet te veralgemenen. De ene plant is de andere niet (onder de zelfde soort). De ene standplaats is ook de andere niet. Bij mij bv staat die zwarte pot kant zuid dus overdag ontdooide de pot terug. Ook is een beetje geluk nodig. Mijn canriensis heeft al 2 winters onbeschermd buiten gestaan. Dat waren 2 zachtere doch het beetje nachtvorst dat hij dan doorstaan heeft makt hem volgens mij sterker.

Davy
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 16 jan 2009 23:41

Ja, precies. Je kan een palm wel winterharder maken dat meestal wordt aangenomen door hem in de winter gewoon buiten te laten staan. (niet overdrijven natuurlijk :D ). Op weg naar Knokke (als je van N49 komt) staat een grote canariensis die de laatste twaalf jaar heeft buitengestaan zonder bescherming!

Of hij het deze winter zonder bescherming heeft overleefd is maar zeer de vraag. Ik zal er volgende keer eens op letten!

Groetjes,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen