washingtonia robusta (vraag)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: washingtonia robusta (vraag)

Berichtdoor Jerone op 11 jan 2013 18:00

Ik heb naast de washingtonia ook nog een brahea armata, phoenix canariensis, cordyline, cycas revoluta en 2x de trachycarpus fortunei staan
Afbeelding

Ik laat ze inderdaad wel heel voorzichtig wennen aan de zon in het voorjaar,
ze gaan dan ook al wel heel vroeg naar buiten.
De bananen heb ik ook op het zolder staan die gaan inderdaad niet mee in het donker ;)
Jerone

4 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 11 jan 2013 18:14

Zeer interessante discussie :thumb_up: En intuïtief handel ik eigenlijk al jaren zoals Draco ook aangeeft. Hij heeft dit zeer duidelijk verwoord! Thnx hiervoor :thumb_up:
Uiteindelijk zijn er zooo... vele factoren die van invloed zijn. Wat uiteindelijk niet wil zeggen dat eventuele andere methodes onmogelijk zijn.
Met name het stukje over verbranding in het voorjaar en het naijlen van de temperaturen ten opzichte van de langer wordende dagen (positie van de zon) is voor mij een bevestiging :)

@Jerone, voor die bananen kan het dus echt totaal geen kwaad om deze donker te overwinteren. De eventuele groei van een banaan in de winter ben je toch kwijt zodra deze weer naar buiten gaan.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 jan 2013 02:35

Interessant is ook de vraag hoe planten zich tegen UV straling beschermen. Naast de genoemde beschermende waslaag kan ook dichte beharing die functie hebben. Daarnaast zijn er plantaardige stoffen zoals flavonoiden en anthocyanen die de plant beschermen tegen de zogenaamde vrije radicalen die ontstaan onder invloed van zonlicht en chemische invloeden van buitenaf. Bij de kwetsbare jonge bladeren is de aanwezigheid van deze gele en rode kleurstoffen vaak goed zichtbaar en later in de herfst als het chlorophyl weer wordt afgebroken. Polyalcoholen en suikers bieden bescherming tegen oververhitting zoals het bekende glycerol dat tevens vriespuntverlagend werkt en de vorming van grote ijskristallen bij bevriezing tegengaat (cryoprotectie). Dit laatste mechanisme treedt waarschijnlijk in werking bij de winterharde planten tijdens het adaptatieproces in aanloop tot de winter, het zogenaamde 'afharden'. Het beeld dat ik hier schets beoogt niet per se de werkelijkheid weer te geven. Het is wat mij betreft meer een vingeroefening op basis van kennis welke ik als radiobioloog heb opgedaan tijdens onderzoek naar effecten van hypo- en hyperthermie op weefselkweken in combinatie met ioniserende straling.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 12 jan 2013 11:09

Het bijzonder is dat ook dat als ik kijk naar mijn citrus (sinaasappel) en mijn Phoenix, die nooit last kregen van bladverbranding als ik ze in het voorjaar weer naar buiten zette. Ook niet na twee maanden duisternis. Ik moet wel zeggen dat ik deze planten weer buiten zet zodra het dag en nacht boven 0 is, ook al is dat midden in de winter en maar voor een dagje. Dat betekent soms al in februari of maart weer naar buiten wanneer er nog maar weinig zonkracht is. Of de bescherming tegen zonkracht blijft behouden zolang de temperatuur maar laag is? Ik vermoed dat als alle processen in een plant bijna stilstaan door de kou, ook de weerstand tegen zon/uv niet direct wordt afgebouwd. Zo lijkt het in ieder geval met citrus en phoenix.

Dit geintje hoef ik niet te proberen met roebelinii. DIe verbrand al na vier weken schaduw en dan in de zon. Maar die houdt ik nooit bij heel lage temperaturen. Die gaat in de herfst of de huiskamer in of zoals dit jaar, naar mijn kantoor.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 jan 2013 12:31

Mijn verbazing word alleen maar groter nu je zegt dat je zelfs Citrusplanten in het donker overwintert. Kan het allemaal maar moeilijk bevatten. Je bent toch zeker dat je geen plastic planten hebt he? :lol:
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 jan 2013 13:41

Het behoud van in de zomer ontwikkelde bescherming van een plant tegen zonlicht zal vrijwel zeker langzamer verlopen bij lage temperatuur. De ervaring van Dennis bevestigt dit ook. Biochemische processen verlopen sterk temperatuurafhankelijk, dat geldt voor adaptatie (synthese) zowel als voor de-adaptatie (afbraak). Voor adaptatie aan zonlicht bijvoorbeeld waarbij de plant beschermende stoffen aanmaakt, zijn eiwitten (enzymen = biokatalysatoren) nodig die eerst onder invloed van blootstelling aan licht (UV) worden geïnduceerd en gesynthetiseerd. Daarna volgt een complex van biochemische reacties waarbij eerdergenoemde flavonoiden en anthocyanen maar ook het chlorophyl worden gevormd. Al deze processen vergen de nodige energie die de plant haalt uit fotosynthese of uit zijn reserves. Ook afbraakprocessen verlopen energie- en temperatuurafhankelijk.
Mijn kuipplanten overwinteren in een vorstvrije kas met een UV transparant polyacrylaat dak. De verzameling succulenten met vooral Agaves verblijft hier permanent en staat 's zomers voluit in de zon. In de winter staan ze gestapeld in een rek. Na het ontruimen van de kas zet ik ze weer terug op de tafels. Voorjaar 2012 zorgde dit voor zonnebrand bij enkele soorten met name groene Aloe's, die tijdens de winterperiode op de laagste rekken in de schaduw hadden gestaan. In de kas kan de temperatuur in maart al flink oplopen en dit versnelt vermoedelijk de genoemde afbraakprocessen. Zodra de planten opnieuw aan het zonlicht worden blootgesteld, komt weer de adaptatie tot stand. Een te plotselinge overgang veroorzaakte in dit geval de bladverbranding De succulenten met een externe was of poederlaag (Dudleya brittonii) hadden hier geen last van.
Tenslotte dient rekening te worden gehouden met het synergisme tussen (UV) straling en de temperatuur. Als bij een hoge UV intensiteit in maart/april tevens de temperatuur flink oploopt, werkt dat samen en zal bij niet-aangepaste gevoelige planten de schade onevenredig toenemen (synergisme). Bij thermotherapie wordt dit principe toegepast door de combinatie van hyperthermie (het verwarmen van weefsel tot boven lichaamstemperatuur i.e. 42-45°C) met ioniserende straling. Het principe hierbij is dat door de 'verhitting' enzymen (eiwitten) die betrokken zijn bij 't herstel van (stralingschade) worden geïnactiveerd (gedenatureerd) op schaalniveau vergelijkbaar met het koken van een ei. De voorlopige stralingschade wordt daardoor permanent en leidt eventueel tot de degeneratie van het weefsel door functieverlies en celsterfte. Bij planten kunnen de temperatuurgrenzen sterker variëren dan bij dieren (uit onderzoek is gebleken dat zelfs koudbloedige dieren zoals een hagedis zich het meest optimaal voelen bij een omgevingstemperatuur van 37°C). Planten uit gematigde en mediterrane streken verdragen een breder temperatuurspectrum dan soorten uit het tropisch laaglandwoud waar de temperatuurvariatie geringer is.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 12 jan 2013 14:42

Als ik het goed begrijp dan is het donker overwinteren wel mogelijk maar als je de plant de tijd geeft om buiten te wennen aan het licht waar ik moet denken aan 2 weken in de schaduw? En dan langzaam beginnen met het wennen aan direct zon licht. Mijn buurman werkt in de bouw en wordt ook vrij snel bruin. Hij zegt dat dit te maken heeft dat je huid langzaam wend aan de zon omdat vaak buiten werkt en sneller beter tegen de zon kan dan andere mensen die niet in de bouwwerken.

Mijn dicksonia staat met de strenge vorst in de garage, met lichte vorst (en geen kans op strenge vorst) staat deze in het tuinhuis.
Maar om te voorkomen dat je blijft slepen wil ik een lamp instaleren in de garage om de dicksonia licht te geven want het zou jammer zijn als de plant zijn blad af laat sterven. En zeker bij een D.antartica moet je weer opnieuw beginnen.

Zal een plant hier van profiteren en met name een dicksonia?
Met ongeveer 6 uur daglicht.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 jan 2013 15:25

Ik bevestig het het verhaal van mijn collega bioloog ;)

Vorig voorjaar heb ik mijn Cycas revoluta bij het buitenzetten niet laten wennen aan het zonlicht. "De huidige bladeren waren immers toch buiten in de zon gevormd"....
Mispoes.... In notime waren die bladeren bruin. Het is dus (mooie vergelijking!) zoals onze bruine huidskleur in de zomer. Die ebt ook weg en daarna moet je ook geleidelijk weer opbouwen.

Mijn ervaring met de overwintering binnenshuis van de Washingtonia is trouwens dat de buiten gevormde bladeren niet goed tegen de aanpassing kunnen en verdrogen, maar er weldra weer nieuwe gevormd worden. Dit jaar valt dat voor het eerst nog goed mee...

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 12 jan 2013 15:43

Mijn stallingen zijn het zelfde als die van draco [veel gefilterd licht] en heb ik verder weinig last van die brandverschijnselen, zeker niet bij de palmen, maar met de boomvarens is het een andere zaak die verbranden heel snel in die voorjaars zon, daarom werk ik altijd met schaduw doek, dan heb je dat niet.
en in mijn subtropische kas is ook heel goed te zien wat een tekort aan daglicht veroorzaakt,n.l. lange slappe bladeren[bij de bodem planten] die gewoon niet goed tot ontwikkeling kunnen komen door de bovengroei, dit proces is vergelijkbaar met een dicht tropisch regenwoud,waar ook weinig ondergroei is. Wat ik wil aangeven hiermee is dat dit donker stallen misschien wel gaat voor een relatief korte periode maar ook niet altijd zonder gevolgen blijft!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor teun op 12 jan 2013 16:33

Inmiddels, 3 dagen later, ziet de palm er zo uit : http://img10.imageshack.us/img10/5130/20130112150606.jpg

Volgens mij had ik hem nooit een flinke bats water moeten geven.
Komt dit nog goed zo? wat kan ik er eventueel aan doen?

:D
teun

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen