door draco op 30 jan 2013 01:48
'Bij mijn weten vervangen de adventiefwortels de penwortel niet'_(lapalmerai). Bij mijn weten maakt een palm geen blijvende penwortel maar talrijke adventiefwortels die zowel voor verankering als voor vergaring van water en voedingsstoffen dienen Zie citaat onderaan dit stuk. In theorie kun je een flink gedeelte van de wortelkluit afzagen. Je kunt de palm vervolgens desgewenst in dezelfde kuip wat dieper planten. Dat gebeurt ook regelmatig met grotere palmen die verkuipt moeten worden en waarvoor een grotere container ongewenst is. Ik heb dit zelf verschillende keren toegepast op Chamaerops humulis, Phoenix canariensis en Livistona australis. Nu zijn dit soorten die zo energiek wortels produceren dat de kluit uit de kuip barst of omhoog wordt gedrukt. De procedure is niet geheel risicoloos, want de laatste keer dat dit bij de Phoenix toepaste, bleef 't herstel uit, waarschijnlijk omdat de kluit te drastisch was gesnoeid. Daarbij zijn dan waarschijnlijk teveel wortels beschadigd en afgestorven. Bij Nieuwkoop hydrocultuur heb ik eens joekels van palmbomen (canariensis) zien binnenkomen, waar alle wortels van waren afgeknipt. De stammen werden vervolgens op hydrocultuur gezet en in speciale klimaatkassen met 'gespannen' lucht (ondermeer hoge luchtvochtigheid) geplaatst om nieuwe adventief wortels te ontwikkelen.
Het is overigens de vraag of deze procedure voor alle palmen geschikt is. Bij Howea heb ik dit nog niet aangedurft, maar dat gaat wellicht komend jaar gebeuren, omdat de groei stagneert en de wortels vermoedelijk beschadigd zijn tijdens een te koude overwintering.
Ik wil de palm daarna wat dieper planten in de hoop op nieuwvorming van wortels.
Terugkomend op de beworteling van palmen
Hierover een citaat uit ‘Palmen, Botanik. Kultur. Nutzung van Wilhelm
Lötschert, Ulmer Verlag 1985.
Bewurzelung
Die bei der Keimung der Palme gebildete Hauptwurzel ist wie bei allen
Einkeimblättrigen kürzlebig und stirbt früh ab. Sie wird durch sekundär
gebildete Wurzeln (Adventivwurzeln) ersetzt, die sich an der Stammbasis
bilden. Sie können dicht gedrängt in großer Anzahl entstehen, so daß der Baum
auf einem regelrechten Wurzelpostament steht. Sie beginnen dann in mehr als 1
m Höhe über dem Erdboden, wie es z. B. bei der Kokospalme haüfig am Strand in
den Tropen zu beobachten ist. Diese Wurzeln wachsen nicht sekundär in die
Dicke sondern behalten ihren ursprünglichen Durchmesser von etwa 1 cm bei.
Dafür werden sie in außergewöhnlich großer Zahl gebildet. So hat man bei der
Kokospalme bis 8000 und bei der Ölpalme bis zu 13000 Adventivwurzelen
festgestellt. Sie zeichnen sich durch außergewöhnliche Zähigkeit aus, besitzen
keine Wurzelhaare und gehen aus dem ältesten Teil des Palmenstammes hervor.
Voorbeeld een afbeelding uit voormeld boek van het wortelstelsel van de
oliepalm die in moerassige gebieden groeit, waarbij vanuit diepgaande
ankerwortels ‘negatief geotroop’ wortels uitgroeien naar de oppervlakte,
bestemt voor de opname van voedingsstoffen.
De ontwikkeling van (bovengrondse) adventiefwortels is vaak goed te zien bij
Chamaerops humulis en bij de afgebeelde Verschaffeltia splendida.
- Bijlagen
-

- oliepalmWLotschert.jpg (20.62 KiB) 3482 keer bekeken
-

- steltpalmWLotschert.jpg (38.46 KiB) 3482 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"