Winter in palmenland

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor Davy op 13 apr 2009 21:27

Tja het is wat geweest deze winter....

Vandaag ook hier minder leuke job :|

Ik kon al een tijdje alle speren uittrekken uit de canariensis...Een groot gat dus :twisted:
Ik heb het even zo gelaten maar ja als het regende zat het vol water... Ik heb het er zelf nog uitgehaald: een hele kwarwei.. Ik heb dat gedaan met opgerolde keukenrol: instoppen laten opzuigen en dan opnieuw enz. Was goed gelukt. Vandaag nog eens de binnenkant gecheckt en die was echt een papje en rook verschrikkelijk... Ook oudere bladeren kon je nu uittrekken. Vandaag dus de palm uit de pot verwijderd. Wat wel opviel was dat de onderkant van de buitenste bladstelen groen blijven maarja daar heb je niets aan als in de midden een groot gat zit. De banaan is leuker: die is uit zijn jasje. Dat verhaal en de foto's kun je binnenkort vinden in de bananenrubriek.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christiaan op 15 apr 2009 20:22

Beste palmvrienden.
Ook bij mij heeft de strenge vorst hard toegeslagen, mijn jubaea chilensis zie ik er dit jaar niet meer doorkomen, 2 jaar geleden heb ik reeds eens de speer vlot kunnen uittrekken maar tot mijn verwondering heeft hij toen gedurende de zomer terug nieuwe bladeren aangemaakt. Maar nu zijn alle bladeren verdroogt en bruin.
Ook mijn chamaerops humilis welke reeds was uitgegroeit tot een prachtige palm met een diameter van anderhalve meter is bijna volledig verloren, het zal jaren duren vooralleer hij terug wat toonbaar is bijna alle speerpunten zaten los.
Ook de phornium tenax purpureum heb ik tot de grond afgesneden in de hoop dat er alsnog nieuwe bladeren zullen verschijnen.
De olijfboom heeft bij mij eveneens te lijden gehad van bladval.
Mijn 2 yucca's nl. yucca ailofolia variegata en de yucca rostrata hebben niet te lijden gehad eveneens mijn trachycarpus fortunei heeft de winter glansrijk doorstaan en vormt reeds nieuwe bladeren.
Laat ons hopen dat de volgende superstrenge vorst nog vele jaren op zich laat wachten.
M.v.g.
Chris
Christiaan

0 bedankjes

Berichtdoor Didier op 10 mei 2009 22:22

Hallo iedereen; Hier ben ik weer.

Jullie hadden gelijk, er zijn al nieuwe bladeren. Op een palm zijn er bruine vlekken (zie foto), ik heb een beetje "aliette pouder "gestrooid in het hard van de palm. Ik hoop dat het van deze harde winter is en geen ziekte. Want denken jullie?

Bedankt

Didier
Bijlagen
mai 001.jpg
mai 001.jpg (97.34 KiB) 5518 keer bekeken
mai 002.jpg
mai 002.jpg (82.5 KiB) 5518 keer bekeken
mai 003.jpg
mai 003.jpg (98.53 KiB) 5518 keer bekeken
mai 004.jpg
mai 004.jpg (100.51 KiB) 5518 keer bekeken
Didier

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 10 mei 2009 22:31

Wat goed dat ze niet kapot zijn! Dat zou pas jammer zijn. Ik denk dat de bruine bladeren van de winter is hoor, maar ik ben niet zeker ...
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 10 mei 2009 22:56

De bruinevlekken is het punt waar de speerrot heeft gezeten, bij de nieuwe bladeren die hierna komen is dat niet meer, niks om bang voor te zijn.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Didier op 11 mei 2009 22:26

Dank u voor jullie diagnose, en veel plezier met jullie palmen deze zomer.
Tot later,

Didier
Didier

0 bedankjes

Berichtdoor Davy op 14 jul 2009 22:08

Om het af te leren..nog eens een postje in de winter....

Zo ziet de Jubea er momenteel uit.. Het nieuw blad dat het verst uitsteekt groeit niet maar wordt zelf wat geliger (op de foto niet goed te zien) Ik heb eerder de indruk dat de middelste speren al open komen en dat daar dus wat meer beweging inzit maar het blad dat daarvan het verst is doet dus niets. Onderaan is er ook een blad dat nu mooi verdord. Dat verdorren van de onderste bladeren, duidt dat ook op nakende groei?
Bijlagen
BILD0858.JPG
BILD0858.JPG (109.4 KiB) 5502 keer bekeken
BILD0859.JPG
BILD0859.JPG (89.4 KiB) 5503 keer bekeken
BILD0860.JPG
BILD0860.JPG (90.66 KiB) 5502 keer bekeken
BILD0861.JPG
BILD0861.JPG (96.99 KiB) 5502 keer bekeken
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jul 2009 22:13

Dat geel worden komt vast en zeker van het vele ernaar kijken :lol:
Zoals jijzelf vandaag al schreef in een andere post is het vooral veel geduld hebben. Zéker bij een Jubaea. Ik denk dat je al blij mag zijn als je hem niet achteruit ziet gaan. Dát lijk me zo te zien alvast niet het geval. Hij staat er nog prachtig bij.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Davy op 14 jul 2009 22:16

Op de foto's inderdaad. Het enig minpuntje is dat dat ene nieuw blad wat gelig wordt. De binnenkant is dus blijkbaar aant "duwen" want daar zitten zeker 3 nieuwe bladeren. Die zijn wat open gekomen. Van dat verdoren van onderste bladeren, dat zal wel geen verband houden met verder groei of wel? Is daar verband tussen?
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jul 2009 22:23

Zolang het enkel de onderste zijn die verdorren gaat het inderdaad om het natuurlijk proces, de stamvorming.
Qua geel worden kunnen er meerdere oorzaken zijn. Eén daarvan is een probleem met de wortels. Maar aangezien hij nu volop z'n wortelkluit aan het vormen zal zijn is het niet meer dan normaal dat z'n waterhuishouding nog niet optimaal is.
Een andere reden kan een tekort aan ijzer zijn. Maar dat gaat vooral op als het echt geel blad wordt hoor. Ik neem aan dat ook de Jubaea jouw magische compost krijgt? ;) Dan zou ik me voorlopig dus nog niet al te veel zorgen maken.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen