Winter in palmenland

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor Davy op 14 jul 2009 22:29

Ja dat kan goed wat je zegt. Nu valt mijne "euro" dat deze Jubea eerst die prachtige warmte heeft gehad gevolgd door die vrij veel regen nu. Die magische compost heeft hij een zeer minimum hoeveelheid van gehad omdat ik een beetje koppig blijf vasthouden aan het principe "eerste jaar niets zodat hij niet verwend wordt en goed wortelt". Het verdorren van de onderste bladeren is inderdaad een natuurlijk proces, zo groeit de stam. Ik vroeg mij alleen af of het tijdstip van verdorren samenhangt met vormen of binnenkort vormen van nieuw blad.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 jul 2009 22:48

Het weer is inderdaad niet optimaal :?
Ik moet vaak de Musa's verhuizen in en uit de serre afhankelijk van het weer...

Het afsterven van het blad zal wel niet exact synchroon lopen met de aanmaak van 't nieuwe blad.
Maar zolang het ongeveer tegelijk opgaat zit 't al goed hè.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 15 jul 2009 19:12

Opvallend in dit topic in het begin veelal positieve reacties, en die zag ik op meer forums waaronder ik ook zelf hoor. Ik heb foto's van onder andere mijn Phoenix en Washingtonia in de sneeuw in November, toen was het nog leuk zonder te weten wat ons te wachten stond. Als ik nu door de tuin heen loop, zie ik keer op keer hoe rot afgelopen winter was. Hier is de tuin vooral zijn volwassenheid verloren doordat er enkele grote planten waaronder ook mijn Butia en Cordyline er tussen vandaag zijn gevroren en nu een kleine vervanging of lege plek staat. Met sommige planten moet ik zoals veel mensen van vooraf aan beginnen...

Nu maar hopen dat afgelopen winter er 1tje was die we pas over een jaar of 10-20 weer krijgen ofzo, of liever nog helemaal niet meer!

:lol: :lol:
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 27 jul 2009 16:33

Beetje late reactie, maar ook mijn kleine fortuneitje werd deze winter helemaal bedolven onder de sneeuw. Bladeren werden geel en ik werd verdrietig, maar in maart heb ik besloten om de dode takken af te knippen, maar dat hielp niks. Een paar weken later heb ik aan de speer die ik heb laten zitten en die ook bruin was getrokken en die kwam er uit. Het leek wel helemaal verrot.

Maarrrrr.... een paar weken later kon ik mijn ogen niet geloven. In de kern van de palm zag ik weer een klein groen puntje omhoog komen.

Inmiddels heeft de plant alweer 3 bladeren en nu ben ik er van overtuigd dat het helemaal goed gaat komen! Nogmaals, jullie hebben allemaal, zeker te weten, meer verstand van palmen dan ik, maar wat hou ik van deze planten.

Misschien dat dat nog wel belangrijker is! Ik kan er echt uren naar kijken.
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 27 jul 2009 22:38

Zo zie je maar dat een speer die je eruit trekt niet garandeert dat de plant kapot is. De kans is groot dat de palm dan kapot is, maar het is niet definitief hoor. ;)

Blij te horen dat er anderen zo'n passie hebben voor palmpjes :D
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 28 jul 2009 22:16

Verdraaid....Bedankt voor u bijdrage zaagmans! (gekke naam trouwens) Hopelijk heb ik mijn canariensis niet te vroeg weggegooid, idem mijn olijf.....
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 29 jul 2009 08:44

Davy laat je niet afleiden door mijn username. Het is maar als grapje bedoeld.

Ook ik heb een Washintonia Robusta weggegooid. Had ik dat nou maar niet gedaan, misschien was hij weer gaan groeien.
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor amourath op 29 jul 2009 08:55

Davy schreef: Hopelijk heb ik mijn canariensis niet te vroeg weggegooid, idem mijn olijf.....

Wat de olijf betreft: dat zou wel eens kunnen... de boom bij m'n buurman is deze winter alle blaadjes verloren, en is pas vorige week opnieuw beginnen schieten. Overal nieuwe kleine blaadjes nu, die komt er helemaal door.
Ik had net hetzelfde voor mijn mijn vijgeboompje: die bleef maar kaal en droog, en ik had hem al klaar gezet om mee te geven met de groencontainer, en plots overal groen! Da's ook pas begin juli gebeurd, dus nooit te rap handelen met exoten...

(Dat gezegd zijnde: nog steeds geen beweging te zien bij mijn butia capitata... :( )
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 jul 2009 09:30

Snelle groeiers recuperen ook sneller van winterschade dan langzame groeiers.
De Butia is nu niet bepaald een heel snelle groeier. Fingers crossed dus... ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Davy op 29 jul 2009 21:55

Verdraaid, ja die olijf bij mij had ook al zijn blaadjes kwijt....Te rap geweest dus, in zijn plaats staat nu een oleander....Is uiterst warm en zonnig op dat plaatsje. Zal wel terug inpakwerk worden vrees ik. Wat ik vooral grappig vind: deze topic heb ik opgestart deze winter...en hij blijft actueel...Al 13 pagina's dacht ik.
Davy

12 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen