Wat verdraagt Washingtonia nou?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Eduard op 17 apr 2015 18:39

Axel Amsterdam schreef:Eduard, gelukkig maakt iedereen zijn eigen afwegingen. Ik kan foto's laten zien van fantastische washingtonias in Engeland in de volle grond die maandenlang hetzelfde weer hebben als wij in een milde winter. Ik hou persoonlijk niet van een bonsai washy, ik vind het ronduit onnatuurlijk en eigenlijk ook flauwekul om een boom zo te behandelen. Punt is dat dit niet steeds hoeft te worden herhaald als anderen daar wel plezier aan beleven. 8-)

Dat is nu net het probleem met jou, je komt altijd met voorbeelden die niets te maken hebben met je eigen ervaringen, die eigen ervaringen liegen er niet om, je laat de subtropische planten zo goed als creperen, lijkt er niet op dat je gesteld bent om planten mooi te laten en ze een aangepaste kans te willen geven!
Die voorbeelden van je althans de meeste komen uit Londen daar heerst wel even een ander klimaatje dan in onze tuinen, en Engeland heeft duidelijk een milder zeeklimaat dan de lage landen.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 17 apr 2015 19:15

Spijtig voor je dat je je zo moet ergeren aan mijn bijdragen. Succes verder met je plantjes Eduard :D
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 17 apr 2015 19:27

:thumb_up:
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor eddie t op 18 apr 2015 13:12

Axel Amsterdam schreef:Mooi Eddie, prachtig een tuin met robusta's.
Maar ik neem aan dat je met een afdak bedoeld een dicht hok, want overleven met een afdak in feb 2012 met lichtsslang is niet mogelijk.

Volgens mij zijn t kruisingen, (filibusta's? ), ik heb er heel veel bekeken sinds 2008. In Wenen staan er ook een paar in het Palmenhaus bij de dierentuin. Daar hebben ze filifera en robusta, even oud ongeveer zodat je goed de verschillen kan zien. Die van mij zitten er tussenin als ik het goed zie, ze hebben kenmerken van allebei. Maar goed, ik ben een leek dus misschien heb ik het wel helemaal mis.

De afdakjes heb ik inderdaad dichtgemaakt met bouwfolie in feb 2012, behalve 1 want daar kan ik niet goed bij. Ook die heeft het overleefd, dus om nou te zeggen niet mogelijk....In ieder geval dacht ik dat het wel aardig was om te laten zien dat Washingtonia met wat tlc wel kan in Nederland, als je erg goed beschut zit, in een tuin in de stad bijvoorbeeld. Doe er mee wat je wilt, als je het allemaal onzin vindt en niet gelooft moet je het lekker zelf weten.

@Herman: mooie grote heb je neergezet ! :thumb_up:
Ik zou m lekker verwennen met palmbooster voor de wortels en goeie mest, en in september een extra beetje kalium. Bruine bladeren na de winter is niet erg, die groeien er vanzelf uit. De mijne zijn alweer druk bezig met nieuwe blaadjes maken
eddie t

0 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 18 apr 2015 14:05

eddie t schreef:
Axel Amsterdam schreef:Mooi Eddie, prachtig een tuin met robusta's.
Maar ik neem aan dat je met een afdak bedoeld een dicht hok, want overleven met een afdak in feb 2012 met lichtsslang is niet mogelijk.

De afdakjes heb ik inderdaad dichtgemaakt met bouwfolie in feb 2012, behalve 1 want daar kan ik niet goed bij. Ook die heeft het overleefd, dus om nou te zeggen niet mogelijk....In ieder geval dacht ik dat het wel aardig was om te laten zien dat Washingtonia met wat tlc wel kan in Nederland, als je erg goed beschut zit, in een tuin in de stad bijvoorbeeld. Doe er mee wat je wilt, als je het allemaal onzin vindt en niet gelooft moet je het lekker zelf weten.

Eddie, dat is echt een uitzonderlijk resultaat, dat 1 het heeft overleefd met alleen een dak en lichtsnoer.
Dat is ronduit sensationeel voor Nederland. Geweldig, ik hoop dat ze er nog lang zullen staan en ze worden nog wat harder ook in de loop der jaren, zeker filibusta's.
Klopt die kaart van Erik toch zo te zien.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor enrico op 19 apr 2015 20:28

Punt is dat we natuurlijk niet weten hoe het precies zit. Dat het subtropische planten zijn die een paar graden vorst verdragen klopt in ieder geval niet. Ik schreef eerder al dat Washingtonia filifera in de VS -23 graden overleeft bij droog weer en dat filiferas in Rusland -14 overleven bij natte bagger. Filibustas blijken in Den Haag met een afdakje en een lichtslang ook een aantal nare winters te overleven. Ik denk dat er meer mogelijk is onder gunstige condities, een stadstuin in het westen is totaal iets anders dan een tuin in het oosten van het land uiteraard. Ik ga een filifera in het centrum van Rotterdam proberen in ieder geval :happy_thai: Rotterdam kent eens in de 50 jaar -17 (en die hebben we net weer gehad), maar dat wordt gemeten op het vliegveld en niet in een stadstuin.
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 19 apr 2015 21:16

Vorig jaar kocht ik een Washingtonia (filifera volgens het plaatje) in Exotica.
Deze heeft de winter onder mijn afdak buiten gestaan. Dus was nu tijd hem een plaatsje te geven in de tuin. Bedoeling is om deze in de winter te beschermen.

Koude was geen probleem omdat hij beschut stond en droog.
Ik hoop dat deze met een gesloten kot in mijn eerste deel van mijn tuin een lang leven zal gegund worden. Het scheelt hem al flink wat graden op deze plaats in de tuin.

image.jpg
image.jpg (238.79 KiB) 4229 keer bekeken
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 19 apr 2015 21:24

Hoi JM, dat is een mooie filifera, denk wel dat het de soort is licht bruine stamhals en veel haren, ik heb mijn exemplaar aan een vriend gegeven dus kan nu geen vergelijking foto plaatsen.
Zal een flinke plant gaan worden, succes ermee :thumb_up:

Groetjes Eduard.
Eduard

1032 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 19 apr 2015 21:27

Eduard, ik ga mijn best doen, om deze groot te laten worden. ;)
Bedankt voor de identificatie.
Ik heb lang gewacht om er 1uit te planten, ervaring van anderen en vooral Niek was voor mij een must om dit te doen.
Niek zal zich mogen verwachten aan een heel pak vragen.
Je kan niet beter dan je buurman zijn raad opvolgen, want zijn exemplaar staat nu reeds langere tijd in de grond 8-)

Groetjes JM
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 apr 2015 10:14

Ziet er goed uit JM.
Bovendien is het een filifera dus een stuk harder dan mijn robusta ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen