Wat verdraagt Washingtonia nou?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Wat verdraagt Washingtonia nou?

Berichtdoor Rob op 22 sep 2015 21:38

Ik dacht even dat je de fora door elkaar had gegooid Axel :lol:
Als dit forum je al het gevoel geeft dat er iets niet meer kan, dan kan het echt nergens meer.
Laat me het zo zeggen: ik lees (en post soms) op verschillende andere fora, en vergeleken bij wat ik elders soms lees lijkt het hier bij tijden meer een koffiekrans dan een zwaarwichtig forum met heftige discussie en in beton gegoten meningen. Zo nu en dan een klein exces maar dat is dan direct voer voor admins die niet gediend zijn van verbaal geweld of agressieve discussies over wie er nu gelijk heeft. Meestal komt het al niet zo ver omdat er m.i. toch wel enige zelfregulering plaatsheeft op palmvrienden.

Ik heb geen idee wie je bedoeld met de palmenpolitie, maar velen hier zijn dol op foto's, experimenteren, ideeën en meningen, hoe 'gek' soms ook.
Het hele concept van exotische tuin draait voor mij om wat de zopas overleden Will Giles ooit in een wijze bui zei: "Elke tuin heeft zijn eigen regels en de tuinier bepaald hoever hij wil en kan gaan binnen die regels". Wat mij betreft houdt dit in dat alles kan, zolang je maar wil. Zo nu en dan een grote miskleun is hierbij wat mij betreft zelfs absoluut een optie!

Ik zou je willen vragen op zijn minst te heroverwegen.\
"gezeur weer over foute mensen, foute palmen, foute keuzes" schaar ik gewoon in de categorie andere mening - ik heb er een bakje voor.
Het negeren van zulke posts is dan ook altijd een optie op fora. Soms lastig (uit ervaring) maar mogelijk ;)

PS: Jubaea in voortuin, 6 Trachy, Washy, Phoenix, 2 Sabals, Jubaea, 2 Butia, 2 Cycas revoluta achter in volle grond. In voortuin Canna jaarrond in volle grond. Binnenshuis heb ik Bismark, 7 soorten chamaedorea, Lipstick, Nypa, en een reeks andere trpische rakkers groeien - zonder Kasje dus.... ;)
"Kan niet" of "foute keuze" daar trek ik me geen zak van aan - proberen is al de halve lol en slagen is tienmaal de lol.

mvg Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 23 sep 2015 11:19

Ok prima, goed om te weten dat het gejammer over een onbeschermde palm niet door iedereen gedeeld wordt.

In de omgeving van amsterdam bouwt echt vrijwel niemand een hok dus er is niets anders te melden dan onbeschermd. Niet dat het hier zo mild is want in 2012 waren zelfs alle grote oleanders (sommige metershoog) dood, maar onbeschermd is kennelijk cultuur in de buurt van Aalsmeer.

De beide grote onbeschermde jubaea's (staan er drie jaar volgens mij) hebben overigens allebei gebloeid en hebben zaadtrossen hangen. Ik heb er maar een hand van meegenomen. Ik denk dat deze jubaea's wel sterker zijn dan filifera overigens, maar het is puur op gevoel
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 23 sep 2015 17:07

Axel, volgens mij is Jubaea ook winterharder dan Washingtonia.
Jubaea -12 (bron is ons eigen forum) en Washingtonia filifera-8 robusta -5. Bron via google.

gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor StefanH op 23 sep 2015 18:28

Axel Amsterdam schreef:Ok prima, goed om te weten dat het gejammer over een onbeschermde palm niet door iedereen gedeeld wordt.

In de omgeving van amsterdam bouwt echt vrijwel niemand een hok dus er is niets anders te melden dan onbeschermd. Niet dat het hier zo mild is want in 2012 waren zelfs alle grote oleanders (sommige metershoog) dood, maar onbeschermd is kennelijk cultuur in de buurt van Aalsmeer.

De beide grote onbeschermde jubaea's (staan er drie jaar volgens mij) hebben overigens allebei gebloeid en hebben zaadtrossen hangen. Ik heb er maar een hand van meegenomen. Ik denk dat deze jubaea's wel sterker zijn dan filifera overigens, maar het is puur op gevoel

Gewoon foto's en ervaringen uit het westen blijven posten.

Kan een paar grote oleanders uit Amsterdam nog goed herinneren. Trouwens, ook dat sommigen achteraf gewoon weer uitliepen. Al een tijd niet in Amsterdam geweest maar kan mij voorstellen dat er nu weer een aantal grote exemplaren zullen staan. Zelfs in de Betuwe staat er een aantal weer 2 à 3 jaar zonder bescherming in de volle grond.

De laatste keer dat ik Amsterdam was (2014) stond er zelfs een grote bloeiende Fremontodendron californicum in een geveltuin.
Groeten,
Stefan
StefanH

28 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 24 sep 2015 11:19

Dit is 'm. Hij doet het aardig voor een recente aanplant.
Laatst bijgewerkt door Axel Amsterdam op 14 okt 2016 05:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 24 sep 2015 11:32

En de bloeiende jubaea in slecht licht.
Laatst bijgewerkt door Axel Amsterdam op 14 okt 2016 05:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Axel Amsterdam

38 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 24 sep 2015 18:27

Ah foto's dank Axel. :thumb_up:
Mooie Washingtonia trouwens. :thumb_up:
Iemand enig idee wat betreft de kabels bij de Jubaea?
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 24 sep 2015 18:39

dat ie niet omwaait ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 sep 2015 09:57

Maw; groot ergens uitgegraven en met beperkte kluit daar aangeplant.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor ick op 25 sep 2015 14:19

Fijn Axel, dat we je hebben weten over te halen!
En wat een superfoto's heb je meteen weer gepost! Precies waar ik op hoopte.
Die Washingtonia groeit nu mooi gedrongen en met bescherming bij strengere of aanhoudende vorst zou die een heel eind moeten komen.
Wat die Jubaea betreft, daar heb ik wel een hard hoofd in. Wordt die echt helemaal niet beschermd dat je weet? Niet eens drooggehouden? Er zijn toch wel aardig wat voorbeelden waar het in een redelijk strenge winter misgaat met Jubaea, zeker met van die recent aangeplante grote exemplaren. Bijvoorbeeld die in Fort den Haak (Vrouwenpolder - Zeeland), toch wel erg westelijk...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen