Ik meen dat de kroon van de grote jubaea in de eerste winter nog wel was ingewikkeld in fleecedoek. Afgelopen winter was dat niet zo.
Deze jubaea's zijn eigenlijk best wel een klein mirakel. Geplant met een beperkte wortelkluit en een opgeknipte kroon en dan binnen 3 jaar zo teruggroeien en zaden geven.
Alle grote geplante jubaea's in Engeland van de afgelopen 10 jaar zijn nooit zo goed aangeslagen en zien er treurig uit qua kroon.
Ik denk dat ze bij heftige vorst wel weer de kronen in zullen pakken, misschien met een warmtekabel erbij. De stammen zullen wel -15C aankunnen, dus die zijn veilig lijkt mij.
Wat mij ook verbaasd is hoe goed de bladeren zijn. Zeeland wordt veel geroemd vanwege het gebrek aan vorst, ik zou er geen grote palmentuin beginnen gezien de harde koude wind, zie ook Den Haak.
Wat zowel de washingtonia en de jubaea's laten zien is dat regenbescherming niet echt nodig is in hele zachte winters (bij grotere exemplaren dan). Maar dat kon je al afleiden uit alle exoten in Londen. Tot een enkele -4/-5C vallen de meeste palmen niet om van winterregens (en het is hier het natste stuk van NL), onder -5C gaat het versneld fout door de nattigheid en kou combinatie.