Jubaea chilensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea chilensis

Berichtdoor Hitch op 16 jun 2014 11:44

??? Deze palm in kuip is dus meer dan 10 jaar oud (ik veronderstel dat het geen zaailing was als hij werd gekocht voor 80€) dus eerder 15 jaar. Om dan te spreken van een snelle groeier...
Het wortelgestel van een Jubea is trouwens wonderbaarlijk om te zien. Heb ooit een dood exemplaar moeten uitgraven die slechts 2 jaar in de volle grond had gezeten. Hij heeft een 6-8 wortels die als kabels loodrecht naar beneden gaan de diepte in. Zoals ik al zei had deze palm slechts 2 jaar volle grond gezien en het was een klein exemplaar met een stammetje van zo'n 15 cm. De lengte van die wortels liep op tot 1.2-1.5 m!
Mij lijkt dit helemaal geen palm om als kuipplant te houden als je iets of wat groei wil meemaken. Vorig jaar heb ik er zelf opnieuw eentje aangeplant en zoals ik verwachtte veroert die geen vin wat ik nu logisch vind gezien die wortelontwikkeling van voorgaand exemplaar. Ik verwacht de eerste 2 tot zelfs 3 jaar geen groei te zien omdat die eerst dat extreme wortelgestel gaat ontwikkelen. Pas als die gezet zijn zal er energie aan de groei besteed worden wat vanaf dan normaal elk jaar zal toenemen. Dat is natuurlijk nefast als je net in die 2-3 jaar te maken krijgt met winterschade en al helemaal als je met speerrot te maken krijgt.
Mijn advies voor deze palmsoort is (eender hoe groot je exemplaar is bij uitplant!) voorzie vivimus in het plantgat bij aanplant en een rijke bodem. Geef de palm heel veel water na aanplant en veel organische mest en vooral... bescherm hem de eerste 3 jaar hoe dan ook. Zorg dat je geen bladschade krijgt door winterse perikelen en al helemaal geen speerrot. Pas daarna zal je Jubea sterk genoeg zijn voor ons klimaat en goede groei vertonen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 16 jun 2014 12:33

Momenteel groeit mijn Jubaea eigenlijk harder dan mijn Phoenix. Mijn Jubaea heeft al twee bladeren bijna helemaal uitgevouwen, terwijl mijn Phoenix pas met de eerste bezig is. Ik zie ook echt een duidelijke opbouw in groei. Mijn Jubaea staat sinds zomer 2009 in de vollegrond. Het langzame tempo van twee bladeren per jaar ging toen gewoon door en ook in 2010 waren het er twee, 2011 drie bladeren, 2012 bijna vier bladeren, 2013 vijf bladeren en ik zit nu in juni al op bijna drie, dus dat zullen er dan wel zes worden dit jaar. opbouwende groei dus naarmate de plant vast staat en ook vele malen mooier blad dan in pot. Deze heeft echt van dat harde, scherpe, gevouwen blad waarin een fraaie slag zit. Juist dat maakt Jubaea zo aantrekkelijk vind ik.

Overigens denk ik dat Jubaea nooit sterk genoeg zal zijn voor ons klimaat. Je zult m altijd erg droog moeten houden is mijn ervaring. Nattigheid in combinatie met lage temperaturen, ook in onze milde winters, is funest. Je krijgt snel speerot of het blad wordt lelijk. Maar houdt je m droog, dan zie ik geen bladschade meer en geen lelijke bladeren, ook niet bij -14 en 23 ijsdagen op een rij, zo is ook mijn ervaring. Ik vindt ze erg koudetolerant, maar alleen droog.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 16 jun 2014 13:15

Er wordt inderdaad vaak verondersteld dat Jubaea's trage groeiers zijn. Ik ben het daar ook niet mee eens!

Hier wat foto's van een zaailing welke in 2007 is gekocht. Ter vergelijk een foto van hoe de plant er nu bij staat (7 jaar later)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 jun 2014 14:19

:o Nice!!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 16 jun 2014 15:21

Ziet er erg goed uit!
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor hexina op 16 jun 2014 15:49

heb jij die altijd in kuip gehad dan Richard?
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 16 jun 2014 15:51

Altijd Esther! Wel steeds een maatje groter gezet.
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 jun 2014 15:56

En die Washy op de achtergrond staat nu in volle grond en is ook heel wat groter :D
En die Phoenix? Dat is wel een andere dan die in volle grond?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 16 jun 2014 16:51

lapalmeraie schreef:En die Washy op de achtergrond staat nu in volle grond en is ook heel wat groter :D
En die Phoenix? Dat is wel een andere dan die in volle grond?

Inderdaad Niek :thumb_up: zowel de Washy en de canariensis op de foto van 2007 zijn dezelfde. Canariensis in 2011 en de Washingtonia in 2012 volle grond ;)
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor draco op 16 jun 2014 17:17

Hitch schreef:Het wortelgestel van een Jubea is trouwens wonderbaarlijk om te zien. Heb ooit een dood exemplaar moeten uitgraven die slechts 2 jaar in de volle grond had gezeten. Hij heeft een 6-8 wortels die als kabels loodrecht naar beneden gaan de diepte in. Zoals ik al zei had deze palm slechts 2 jaar volle grond gezien en het was een klein exemplaar met een stammetje van zo'n 15 cm. De lengte van die wortels liep op tot 1.2-1.5 m!

Blijkbaar beschik je over een zeer toegankelijke grondsoort, Hitch, waardoor de wortels van palmen ongehinderd kunnen uitgroeien. In onze tuin bevindt zich op zo 'n 30 cm een ondoordringbare droge kleilaag en zullen de wortels hoe dan ook afbuigen. Een diep gat uitgraven helpt niet want daarin verzamelt zich het regenwater. Als je zoals ik voor kuipplanten kiest, zijn de mogelijkheden begrensd en heb je langer plezier van planten die in een rustig tempo groeien. Groeisnelheid is een relatief begrip. De afgebeelde Jubaea profiteerde de afgelopen winter van de hoge temperaturen en kreeg daardoor tot nu 3 nieuwe veders. Als ik deze Jubaea vergelijk met andere palmsoorten dan valt op dat de kluit nagenoeg stabiel blijft en er geen sprake is van opdrukkende wortels zoals dit het geval is bij een Chamaerops humilis of Phoenix canariensis.

groet,

Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen