door draco op 05 feb 2016 11:11
De planten scheiden is riskant, zeker wanneer de kluit geheel doorworteld is, wat gezien het formaat aannemelijk is. Je kunt om te beginnen de plant bij de lurven pakken en de pot eraf tikken zodat je de kluit kunt inspecteren. Valt de kluit makkelijk uiteen dan is scheiden te overwegen anders zou ik het risico niet nemen. Als alternatief kun je het accent leggen op de hoofdpalm en de overigen met een scherp mes of snoeischaar verwijderen. Je behoudt dan tenminste een mooie solitair. Bij mijn Howea's verwijder ik ook de ondergeschikte scheuten. Het bevordert tevens de groei van de overblijvende stam. Anderzijds groeit Archontophoenix vrij snel de hoogte in, dus heb je in huis misschien langer plezier van een toef. Op termijn zal de palm gebaat zijn met een grotere pot, maar dat hangt mede af van de omvang van het wortelgestel. Voorlopig kan worden volstaan met water naar behoefte en vloeibare mest per 2 - 4 (winterperiode) weken. Als je schaduw kunt geven mag de palm in de zomer naar buiten. De huidige standplaats is uitstekend maar wordt wellicht in de zomer te warm?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"