De overlevingskansen van de Chamaerops vormen in volle grond lijken vooral afhankelijk van de standplaats, en ook je woonplaats. Als ik over het oosten van Nederland praat lijkt het zeker de afgelopen 2-3 winters een kansloze missie om ze onbeschermd te houden. In het westen, zuidwesten waar de gemiddelde wintertemperatuur hoger ligt zijn er wel voorbeelden van onbeschermde exemplaren die de afgelopen winters prima doorstonden, waaronder een exemplaar hier in de tuin.
Daarnaast lijkt ook de aanplant tijd uit te maken, met winters zoals de voorgaande. De palm die hier onbeschermd overleefde staat er al sinds 2004 en ook de cerifera die onbeschermd overleefde stond er sinds 2006. Ik had in het voorjaar van 2009, nogmaals normale, cerifera en vulcano geplant en allen hadden speerrot na de winter van 2009-2010. De lengte van de kou lijkt bij onbeschermde exemplaren dan direct zijn tol te eisen. Dus mijn advies is tot op heden ook, zoek een zo gunstige mogelijke standplaats als je naar je eigen zeggen zacht genoeg woont gedurende de winter om een Chamaerops onbeschermd de winter door te krijgen. De eerste winter voorzien van een afdak, zeker met winters zoals de afgelopen 2 of zo'n december maand van deze winter.
Overigens lijkt die aanplant tijd niet alleen bij Chamaeropsen van belang te zijn. Er zijn ook vele voorbeelden van Trachycarpussen die met 1 groeiseizoen achter de rug, flinke bladschade op hadden gelopen de afgelopen winters.