Chamaerops humilis ervaringen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops humilis ervaringen

Berichtdoor dest_planten op 24 feb 2011 22:06

Hoi Niek,

Het waren nieuwe palmen gekocht bij Christophe en ze stonden daar hun eerste jaar. Misschien volgende winter ze toch wat beschermen ? Ik heb ze wel onbeschermd gelaten. In mijn vorige tuin hadden deze palmen wel wat bladschade maar waren ze nooit volledig bevroren.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 feb 2011 22:13

Het eerste jaar is extra bescherming altijd wel aan te raden.
Niet alleen is de palm nog niet gesetteld, bovendien ken jij de tuin ook nog niet goed wat betreft de gunstige en minder gunstige plekjes.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor arian1970 op 26 feb 2011 14:51

Als je alles zo leest en mijn eigen ervaringen zou je toch wel kunnen zeggen dat ze in de volle grond moeten kunnen overleven mits je ze maar droog kan houden en een afdak.
Heb zelf ook een aantal jaar 3 chamaeropsen gehad in de voortuin. Altijd beschermd met een plexiglasplaat erboven zodat ze droog bleven, verder niets. 1 jaar niet gedaan en alle hoofdstammen hadden speerrot.
Ik denk echt dat vocht en dan vooral de combinatie met kou en vocht bijna altijd garant staat voor speerrot.
Je leest overal alleen maar verhalen dat ze goed de winter door zijnn gekomen als ze bescherming boven hun hoofd hebben gehad.

Arian
arian1970

9 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 26 feb 2011 16:23

De overlevingskansen van de Chamaerops vormen in volle grond lijken vooral afhankelijk van de standplaats, en ook je woonplaats. Als ik over het oosten van Nederland praat lijkt het zeker de afgelopen 2-3 winters een kansloze missie om ze onbeschermd te houden. In het westen, zuidwesten waar de gemiddelde wintertemperatuur hoger ligt zijn er wel voorbeelden van onbeschermde exemplaren die de afgelopen winters prima doorstonden, waaronder een exemplaar hier in de tuin.

Daarnaast lijkt ook de aanplant tijd uit te maken, met winters zoals de voorgaande. De palm die hier onbeschermd overleefde staat er al sinds 2004 en ook de cerifera die onbeschermd overleefde stond er sinds 2006. Ik had in het voorjaar van 2009, nogmaals normale, cerifera en vulcano geplant en allen hadden speerrot na de winter van 2009-2010. De lengte van de kou lijkt bij onbeschermde exemplaren dan direct zijn tol te eisen. Dus mijn advies is tot op heden ook, zoek een zo gunstige mogelijke standplaats als je naar je eigen zeggen zacht genoeg woont gedurende de winter om een Chamaerops onbeschermd de winter door te krijgen. De eerste winter voorzien van een afdak, zeker met winters zoals de afgelopen 2 of zo'n december maand van deze winter.

Overigens lijkt die aanplant tijd niet alleen bij Chamaeropsen van belang te zijn. Er zijn ook vele voorbeelden van Trachycarpussen die met 1 groeiseizoen achter de rug, flinke bladschade op hadden gelopen de afgelopen winters.

Afbeelding
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Augustinno op 26 feb 2011 23:54

ook de mijne Alleen een afdakje en wat vliesdoek om zn voeten ,aan de voorkant open.
Bijlagen
Herschaalde kopie van Afb002.jpg
Herschaalde kopie van Afb002.jpg (53 KiB) 4889 keer bekeken
Herschaalde kopie van Afb003.jpg
Herschaalde kopie van Afb003.jpg (54.22 KiB) 4889 keer bekeken
Augustinno

4 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 27 feb 2011 15:28

Allen,

Deze Chamaerops Humilis heb ik aangeschaft in begin mei 2010. Hij is flink gegroeid en alles wijst erop dat ie de winter heeft overleefd. De plant wordt wel beschermd tegen vocht, sneeuw en wintertoestanden met vliesdoek, jutte, schors, noppenfolie ed, geen verwarming.

Met vriendelijke groeten

Guy
Bijlagen
00001a.jpg
00001a.jpg (248.08 KiB) 4872 keer bekeken
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor KRISTOFD op 27 feb 2011 17:44

Ik heb er zojuist een deel van de speer kunnen uittrekken de rest zit nog vast.Ik heb toch wel slechte ervaringen met Chamaerops humilis en de vulcano. Aan de vorst zal het niet liggen max -7 ik denk meer teveel vocht. Welk produkt kan ik het best gebruiken tegen speerrot.
KRISTOFD

9 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 27 feb 2011 18:32

KRISTOFD schreef:Ik heb er zojuist een deel van de speer kunnen uittrekken de rest zit nog vast.Ik heb toch wel slechte ervaringen met Chamaerops humilis en de vulcano. Aan de vorst zal het niet liggen max -7 ik denk meer teveel vocht. Welk produkt kan ik het best gebruiken tegen speerrot.

Bij mij hetzelfde. Speerrot door teveel vocht tijdens de winter. Ik gebruik zelf Cuprex WG 50% dat je bij de aveve kan kopen (in België).

http://www.avevewinkels.be/nl/tuin/slim-tuinieren/producten/cuprex-50-wg

Veel succes!

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor KRISTOFD op 27 feb 2011 18:47

Bedankt Chritophe,

Ik zal morgen eens stoppen bij Aveve die ligt op 100 meter van mijn huis.

Groeten,

Kristof
KRISTOFD

9 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 27 feb 2011 19:58

KRISTOFD schreef:Bedankt Chritophe,

Ik zal morgen eens stoppen bij Aveve die ligt op 100 meter van mijn huis.

Groeten,

Kristof

Je moet het product voorzichtig in het gat strooien. Gewoon een dun laagje is voldoende. Daarna het gat droog houden (afdakje plaatsen, al is het een omgekeerde plantenschaal)

Let op, het product is giftig! Ik gebruik het enkel voor deze toepassing.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen