Butia capitata R.I.P

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Butia capitata R.I.P

Berichtdoor lapalmeraie op 01 apr 2011 09:55

Op voorwaarde dat je de pot kunt stallen.
Binnen zetten is voor een Butia ook niet alles aangezien luchtcirculatie vereist is.

Bij jou stond hij in een koele garage dacht ik hè? Dan valt het nog wel mee.
Maar die optie heb ik niet.

Hij moest dus buiten blijven. Dan kun je hem m.i. gemakkelijker bescherming in volle grond dan in pot. In mijn geval is het gewoon een kwestie geweest van té voorzichtig zijn. Hij had beter iets meer koude gehad maar meer verluchting.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Maurice op 01 apr 2011 09:57

Buiten dat ik dat iets te lang vind duren geloof ik ook niet zo in dat afharden. Misschien als een plantensoort hier meerdere generaties kan overleven en zaad produceert dat deze soort in de toekomst (over meerdere generaties) wat vorstbestendiger kan worden. Maar om 1 plant in zijn leven aan kou te laten wennen gaat een beetje tegen mijn gezond verstand in.
Maurice

12 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 01 apr 2011 15:56

Hoi Maurice je bent een geluksvogel als je een butia meerdere jaren overhoud ze komen hier ook niet in bloei alleen in een warme kas we kunnen ze inpakken lampen en noem maar op,maar dan heb je het grondwater ik denk dat je het meeste resultaat heb in een kas en gewoon in kuip laten staan mochten mijn butia's het niet redden probeer ik een plekje bij een tomaten boer en dan eentje voor de rest trachies ik vind het rot voor je capitata maar troost je we zitten in het zelfde schuitje.

Hartelijke groeten Francois ;)
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 01 apr 2011 16:04

Enkele jaren geleden ben ik er ook zo eentje kwijtgeraakt in de volle grond; mijn volgend exemplaar heb ik dan ook kleiner gekocht omdat ik er zoveel geld niet meer voor over had om de winter niet door te krijgen, deze heb ik nu toch al 2 winters kunnen laten overleven in de garage. :D
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 01 apr 2011 18:53

Gaaf alshij het red in de garage succes Francois :thumb_up:
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 01 apr 2011 20:59

De manier van de grond voorbereiden voor het aanplanten zal er ook wel veel mee te maken hebben zeker .
IKzelf heb onder mijn butia een drainage buis die ik in een rondje heb gelegd ingegraven
en dan in het midden van de ronde een hele hoop steenpuin om een goed drainage te bekomen .
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor frans op 02 apr 2011 20:50

ik ben ook al een paar butias verloren geraakt aan speerrot en die zij ook altijd beschermd geweest met een afdak,nu heb ik twee jaar geleden voor de derde maal weer een op dezelfde plaats een butia aangeplant maar die word ingepakt en verwarmd zoals elke andere palm en nu komen ze goed de winter door.
gr Frans
frans

2 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 02 apr 2011 21:00

francois eijkhout schreef:Hoi Maurice je bent een geluksvogel als je een butia meerdere jaren overhoud ze komen hier ook niet in bloei alleen in een warme kas we

Hartelijke groeten Francois ;)

Ik denk dat je heel zacht moet wonen om ze buiten (volle grond)in bloei te krijgen,lukte bij mijn weten enkel tot nu toe in West vlaanderen met zelfs rijpe vruchten.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 05 apr 2011 12:36

Hoi,

Mijn Butia capitata heeft uiteindelijk ook het loodje gelegd :( . Hij is de laatste weken bruin geworden en ik heb de speer kunnen uittrekken :cry:

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 22 apr 2011 21:15

mijn butia eriosphiata is van de winter binnen geweest dus geen problemen met vocht maar nu hij 2 weken in de zon staat beginnen de bladeren te verbleken door de zon. Dat mag toch niet bij een Butia??
bjornobo

21 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen