Naar aanleiding van vele verhalen over dergelijke slechte ervaringen heb ik destijds ook dit artikel geschreven. Beter voorkomen dan genezen niet waar?
Waar moet ik op letten bij het kopen van een palm?Zoals al gezegd loopt het m.i. vooral mis doordat palmen tegenwoordig op elke hoek van de straat te koop worden aangeboden en dat die winkeliers geen idee hebben waarover het gaat. Niet eens zo'n slechte wil maar gewoon onwetendheid.
Het "Chamaerops excelsa - kan tot -25°C- verhaal"
@cpo: ik heb ook zo'n kleikluit palm staan. Ook een waggie.
Palm gekocht via het net, dus zonder zelf te kunnen inspecteren maar de verkoper is wel heel correct geweest. Slaat hij niet aan krijg ik een nieuwe, maar ik vind het bij wijze van "ervaring-opdoen" wel interessant om te volgen.
Het probleem kwam vrij snel naar boven. Na enige tijd in de grond klapten allen bladsegmenten dicht. Nadien afgespoeld, opgepot in goede potgrond met beendermeel en in de winter van 2010-2011 naar binnen gehaald. In 2011 kreeg hij ook wat palmcare en heeft hij in de hoek van de tuin in een pot gestaan. Al die tijd niets van groei en ook de stam wiebelde nog behoorlijk in de pot. (= handige check om voorzichtig na te gaan of hij al beter geworteld is.) Dit jaar heb ik hem in buiten laten staan maar bij strenge vorst in de winterbescherming met lichtslang (bij de canariensis, oleander etc.)
Pas nu heb ik de indruk dat er iets van groei in zit. De speer is nog niet groter geworden maar het bestaande blad lijkt alweer meer open gevouwen...