Nieuwe aanwinsten!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Nieuwe aanwinsten!

Berichtdoor johny1981 op 19 sep 2011 18:53

klei zoveel mogelijk verwijderen,

zeker doen!! ;)
ach, zei de banaan. ik ben werkelijk echt!
een enkele keer is mijn soort wel eens recht!
johny1981

21 bedankjes

Berichtdoor rob verweij op 19 sep 2011 19:58

Tip voor de winter.Neem een grote plastic cola fles ,zaag de boden er af, en plaats met de dop er op.de fles op je speer[kern]..En de speer blijft droog.
rob verweij

0 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 20 sep 2011 11:09

Hmm bedankt voor de colafles tip!!

Met betrekking tot het klein verwijderen, dan moet hij weer uit de bak. Er mag haast wel een hoge druk spuit bij te pas komen om die rotzooi te verwijderen... Er komen toch al aardig wat wortels door de klei heen..
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor hexina op 20 sep 2011 11:32

Ik persoonlijk zou de klei er tussenuit spoelen.
Mijn palmen staan in grote hoge potten met grind op de bodem tbv de afwatering en in speciale palmengrond. Ik vind de wortelkluit voor dit formaat palm erg klein. Dus ze zullen dadelijk vooral hun energie in de aanmaak van de wortels steken.
Mijn trachys met 20cm stam hebben een kluit die twee maal zo groot als die van jou.
Als de kleikluit uitdroogt van de winter dan krijgen de wortels geen lucht, water en voedingstoffen meer volgend jaar. Ik zou ze dus afspoelen en nog voor deze maand een beetje palmbooster geven.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 20 sep 2011 16:38

Ik heb kieren tussen de onderste planken en daaroverheen ligt tempex waar ik wat gaten in heb gemaakt. Heb er met de tuinslang wat water op gesproeid en dat liep goed weg. Daarover heen had ik een enkele laag kleikorrels gedaan alleen aangezien ik de bak weer leeg moest scheppen zijn de klei korrels door het zand/potgrond heen gemixed. Is de afwatering/luchtigheid op deze manier wel voldoende?
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor hexina op 26 sep 2011 10:19

mijn palmen heb ik in het voorjaar omgepot in potten die 3 keer groter zijn dan de potten waar ze in stonden. Op de bodem en laag kiezel ter behoeven van de afwatering en met palmaarde opgepot. Ik steek altijd even een vinger in de pot en als de aarde aan mijn vingers blijft plakken dan geef ik zowiezo geen water.
En al het dan erg droog is dan geef ik meestal een hele gieter water. Het teveel aan water loopt door de goede drainage vanzelf weer onder uit de pot. Daarna hebben ze weer een tijdje genoeg water. Kleikorrels heb ik zelf geen ervaring mee. Mijn trachy groeien in pot redelijk snel. Heb nu al zo'n 8 tal nieuwe bladeren geteld sinds april dit jaar en nog steeds blijven de nieuwe speren komen. Mijn trachys hadden dan ook beide geen kleikluit gelukkig.
Ze ze mooi donkergroen van kleur....

hier de trachy bij aankoop medio april:
Afbeelding

en de trachy eind augustus:
Afbeelding
Afbeelding
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 26 sep 2011 13:18

Je palmen zijn er goed op vooruit gegaan deze zomer.
Het ziet er goed uit.

GRTJS

Marc
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor hexina op 26 sep 2011 14:36

dank je marc veel liefde aandacht en meststoffen maken dat ze prima in hun palmvachtje zitten :thumb_up:
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 16 okt 2011 13:36

De palmen staan nu al een tijdje mooi op hun plaats. Alleen de verkleurde speren op de rechterpalm leken ook heel vochtig en begonnen te schimmelen. Nu kan ik ze zonet er zo uit trekken. Wat kan ik nu het beste doen?

Blijft er geen water in het gat staan? Of moet ik het gat ook afdekken?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 okt 2011 15:47

Oeioei, dat is speerrot ! :o Nu al en de winter moet nog beginnen :? Dat is een slecht teken, ik zou toch eens met de verkoper gaan praten als ik jouw was want dit is toch niet normaal ! Wat je het beste kan doen is de palm vorstvrij en heel belangrijk DROOG overwinteren Maar ik kan begrijpen dat je er waarschijnlijk geen plaats voor zal hebben binnen. Je moet inderdaad zeker het gat droog houden. De meeste zullen ook zeggen dat je er cuprex poeder in moet strooien tegen het schimmelen enzo maar ik persoonlijk ben niet zo voor die giftige middeltjes. Natuurlijk zou dat zeker geen kwaad doen hoor aan je palm ofzo ! Als het kan zet de palm dan tegen de gevel van het huis (stralingswarmte) en onder een afdak zodat alles zo droog mogelijk blijft. Voor de rest is het afwachten tot de lente volgend jaar en hopen dat er een nieuwe speer uitkomt groeien.
Succes ermee !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen