door Tommy1NYL op do jan 29, 2009 8:38 pm
Maar ik las in een andere post van Davy dat je met een dunne stam sowieso geen kans maakt in zulke winters
Wat ik bedoelde met die dunne stam is het volgende: als de stam dun is, raakt hij snel bevroren tot in het middelpunt: sterft dus af..... Wat NIET noodzakelijk betekent dat de wortelstok ook effectief dood is , integendeel men moet niet te snel opgeven daar in mei nog steeds nieuwe scheuten kunnen boven de grond komen(zie mijn vorige posts). Bij mij is de stam dus 15 cm dik wat betekent dat bij dezelfde vorst de stam bv 4 cm invriest.....De stam heeft daar geen last van gezien de bevroren delen in de zomer als bruine schillen afvallen (vergeet niet dat de stam bestaat uit oude bladeren) De nieuwe bladeren starten dus ook bij mij van uit de grond, gaat door de stam tot boven om daar te ontvouwen. Als u 4 cm verliest van een stam staat dat dus gelijk met een volledig afgevroren stam...
Die warmte vormt geen gevaar bij mij gezien het stro nu nog steeds potdroog is. Indien het nat zou zijn heb ik een probleem...Dat is de reden dat ik in een vorige post adviseerde om de inpaktijd niet te lang te laten duren en de verpaking zo luchtig mogelijk te maken. Bij mij is de buitenste laag vliesdoek wat het verdampen bevordert.