Winter in palmenland

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor Davy op 29 jan 2009 18:09

Ja ik vond dat de foto's er inderdaad beter uitzagen dan in het echt. De Speer zit nog goed vast hoor. De musa had ik gisteren al gecheckt maar vergeten bij te vertellen gisteren... Dat was goed nieuws: even de bovenkant open gedaan en de stam is zelfs bovenaan nog stevig! Het viel mij op dat er "warme " lucht uit de verpakking kwam daar de zon er constant op zit......
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 29 jan 2009 18:23

Dat de Musa nog prima is vind ik super! Bij mij is het minder, maar dat was nog een mini-musa sikkimensis. De stam is dus verloren. Benieuwd of hij opnieuw uit de grond schiet in de lente ...
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 29 jan 2009 20:38

Maar ik las in een andere post van Davy dat je met een dunne stam sowieso geen kans maakt in zulke winters :?
Zorgt een te hoge temperatuur in de verpakking dan niet voor rotting?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Davy op 29 jan 2009 21:39

door Tommy1NYL op do jan 29, 2009 8:38 pm

Maar ik las in een andere post van Davy dat je met een dunne stam sowieso geen kans maakt in zulke winters

Wat ik bedoelde met die dunne stam is het volgende: als de stam dun is, raakt hij snel bevroren tot in het middelpunt: sterft dus af..... Wat NIET noodzakelijk betekent dat de wortelstok ook effectief dood is , integendeel men moet niet te snel opgeven daar in mei nog steeds nieuwe scheuten kunnen boven de grond komen(zie mijn vorige posts). Bij mij is de stam dus 15 cm dik wat betekent dat bij dezelfde vorst de stam bv 4 cm invriest.....De stam heeft daar geen last van gezien de bevroren delen in de zomer als bruine schillen afvallen (vergeet niet dat de stam bestaat uit oude bladeren) De nieuwe bladeren starten dus ook bij mij van uit de grond, gaat door de stam tot boven om daar te ontvouwen. Als u 4 cm verliest van een stam staat dat dus gelijk met een volledig afgevroren stam...

Die warmte vormt geen gevaar bij mij gezien het stro nu nog steeds potdroog is. Indien het nat zou zijn heb ik een probleem...Dat is de reden dat ik in een vorige post adviseerde om de inpaktijd niet te lang te laten duren en de verpaking zo luchtig mogelijk te maken. Bij mij is de buitenste laag vliesdoek wat het verdampen bevordert.
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 29 jan 2009 22:20

Maar ik las in een andere post van Davy dat je met een dunne stam sowieso geen kans maakt in zulke winters
Zorgt een te hoge temperatuur in de verpakking dan niet voor rotting?

Ik dacht wel dat hij het niet zou halen, maar wie niet waagt niet wint. Ik kon het toch niet laten om het te proberen :D
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 29 jan 2009 22:23

Ik dacht wel dat hij het niet zou halen, maar wie niet waagt niet wint. Ik kon het toch niet laten om het te proberen

Nee goed lezen :D De plant is niet noodzakelijk dood hoor. Die van mij is eerste jaar ook volledig afgevroren gelijk met de grond. In mei 4 kleine scheuten.. En zie nu :D Het enige voordeel dat je hebt bij inpakken is dat u kan starten op de hoogte van het jaar er voor. De wortels van een musa kunnen tot -20
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 29 jan 2009 22:36

Owja, sorry. Ik bedoelde inderdaad dat de stam het niet zou halen. Ik denk (welja, hoop tenminste) dat de wortel nog in orde is. Alle dagen een schietgebedje lijkt me voldoende te zijn ... en voldoende mulchen natuurlijk. :D

De sikkimensis begint wel later dus ik zal inderdaad tot mei geduld moeten hebben tot ik wat zie verschijnen vermoed ik. Welja, we zien wel. Hopelijk wordt het een april zoals in 2008 (of was dit in 2007 :? )
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 15 feb 2009 17:07

Gisteren nog eens controle gedaan. Ik was blij verrast dat bij zowel de Canariensis als de Chameorops de speer nog zeer stevig vastzit. Ik heb zelfs gezien dat bij de Canariensis de speer er nog wat groenig uitziet ( hij is nog dicht natuurlijk maar op de buitenkant is er nog groen te zien). Het was ook een leuke dag voor de zaailingen. Gisteren scheen de zon volop en daar hebben ze goed van geprofiteerd. Normaal staan ze nog binnen maar gisteren hebben ze de hele dag in de volle zon gestaan. (het was er wel 17 graden op mijn zuidermuur) Ik hoop zo de zaailingen aan te passen aan de zon. (winterzon is volgens mij nog niet te schadelijk).
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 19 feb 2009 20:52

Hallo Davy,

Ik vind leuk (en wel straf) dat de speer nog vast zit aan de canariensis! Zo zie je maar. Vergis ik me niet dat de canariensis een beetje beschut staat op een terrasje of zo? Dus droog staat en uit de wind?

Zo zijn mijn Chamaerops humilis zaailingen op mijn terras nog prima in orde, maar mijn Chamaerops humilis plant (ongeveer 12 jaar) die gewoon in de volle grond staat, is grotendeels kapot :(

Beetje beschutting doet al veel aan een palmboom! Zo zetten veel palmenliefhebbers gewoon dakjes boven hun tropische planten zodat de speer niet nat kan worden. In combinatie met hoge koude is dit vaak fataal.

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 19 feb 2009 21:09

Hij zit nog muurvast beste vriend! Hij staat pal op het zuiden tegen een muur uit de wind. Zelfs als het overdag vroor zorgde de zon voor positieve temperaturen. En dan die zwarte bak ;) Ik heb gisteren de speer eens wat voorzichtig open gedaan en die ziet groen aan de binnenkant. De andere bladeren zijn bruinig maar toch nog groene vlekjes. Dus ook niet dor.. Ik laat ze er voorlopig aan. Oja ik heb in de loop van de vorstperiode de bladeren samen gebonden en wat karton rondgezet + opgevuld met hooi. (dit om de speer proberen te behouden). Mijn Chamaerops humilis is ook wat belabberd. Staat wat lager..... Maar ook hier vaste speren en groenige speren.. Wat jammer van u plant. Ik heb die nog gezien. Ik vond die dan prachtig. Hij komt wel terug volgens mij. Een Chamaerops humilis kan inerdaad "maar" tot - 12 he....

Davy
Davy

12 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen