trachy.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: trachy.

Berichtdoor draco op 30 jan 2013 23:38

Het zou heel misschien kunnen dat de palm(basis) omhoog wordt 'geduwd' doordat er nieuwe adventiefwortels uitgroeien, die weerstand ondervinden van de bestaande wortelkluit. Erg waarschijnlijk vind ik dit echter niet gelet op de taaiheid van de wortels. Dat de kluit in zijn geheel omhoog komt lijkt me al helemaal onwaarschijnlijk al is dit zeker een mogelijkheid bij kuipplanten waarbij wortels zich niet kunnen verankeren (tenzij ze massaal de potgaten uitgroeien). Als je dit opdrukken in de natuur meent waar te nemen, is er goede kans dat je dit verwart met de uitgroei van adventiefwortels. In het citaat van Lötschert wordt duidelijk vermeld dat diverse palmsoorten tot ver boven de grond adventiefwortels ontwikkelen. Ogenschijnlijk lijkt het dan of de palm omhoog is gekomen. Cocos nucifera werd genoemd als voorbeeld, maar in de subtropen zie ook bij Phoenix canariensis vaak dichte massa's bovengrondse wortels onderaan de stam.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 31 jan 2013 08:56

Wat je ook nog ziet bij ontwaterde veengronden dat bomen geleidelijk lijken hoger te komen te staan, maar dat eigenlijk het maaiveld eromheen geleidelijk wegzakt. Dat kan ook nog wel eens in tuinen het geval zijn. De grond klinkt in, maar de wortelkluit met boom/palm wellicht blijft vanwege de beworteling op gelijke hoogte staan. Bij bomen is het een feit dit principe, maar of dit bij palmen, met toch een compacter wortelgestel, ook mogelijk is weet ik niet zeker, maar het zou kunnen.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 31 jan 2013 19:34

Ik had deze Trachy al een poosje in de gaten op Marktplaats omdat ik al lang een grote palmboom in m'n tuin wil. Enkele weken geleden deed ik al eens een bod (eveneens 150 euro), maar dat werd toen niet aanvaard. Omdat Turtleboy hem nu toch niet zou aankopen, ben ik vandaag even gaan kijken en heb ik 'm uiteindelijk toch gekocht. De prijs was door andere biedingen intussen wel opgelopen tot 175 euro. Maar dat lijkt me nog steeds een goeie deal, niet?

image.jpeg
Trachy 31 jan 2013
image.jpeg (114.08 KiB) 3556 keer bekeken

Met een stamhoogte van net geen 180 cm is mijn nieuwe aanwinst een klein beetje kleiner dan ik verwachtte. Er zitten 3 stevige speren klaar en hij heeft een mooie, dikke stam. Er zijn geen wortels zichtbaar onderaan de stam (die mogelijkheid werd eerder in deze thread besproken).

Nadat ik het voorschot betaald had, zei de verkoper plots dat de Trachy hier pas sinds november 2011 geplant staat. (Die volière rechts is staat er trouwens nog maar pas. Dat verklaart meteen de ongelukkige plaatsing van de boom.) Hij heeft de Trachy zelf al eens verhuisd toen hij in november 2011 in zijn huidige woning introk. In zijn vorige tuin stond hij ook in volle grond. In totaal heeft de verkoper de boom drie jaar. De trachy is dus anderhalf jaar geleden al eens verhuisd. Voordeel zal zijn dat hij daardoor misschien nog niet heel uitgestrekt geworteld is en hopelijk niet al te moeilijk uit te graven zal zijn, nadeel is dan wel dat de boom nu misschien een ferme klap zal krijgen doordat hij recent al eens verplaatst is geweest. Moet ik volgens jullie problemen verwachten als ik hem in maart ga halen en in mijn tuin plant?
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 31 jan 2013 20:08

ik denk dat het een goed idee is het zo vroeg mogelijk te planten ,kan hij meteen op zijn nieuwe plaats tot rust komen en nieuwe wortels aanmaken,lekker verwennen in de zomer gaat helemaal goed komen,tot op heden was de winter gelukkig niet erg streng geweest en ziet die palm er toch nog goed uit ( zeker voor die prijs ) mooi groen nog ,en ik denk dat hij gewoon weer verder gaat groeien omdat hij al vaker verplaatst is zal hij wel nieuwe nog kleine wortels hebben aangemaakt,ik verwacht daardoor dus weinnig schade,m.v.g.paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 31 jan 2013 20:21

175€ voor deze boom vind ik nog aanvaardbaar hoor Stefan dus je hebt zeker niet te veel betaald. Al dacht ik in het begin ook wel dat de boom wat groter was. Wel jammer dat de aap uit de mouw komt als je het voorschot al betaald hebt :roll:
Maar denk niet dat je extra problemen moet verwachten hoor. Hij zal sowieso een klap krijgen maar die zal nu niet harder zijn omdat die nog niet zo lang staat, maakt geen verschil. Dat heeft meer te maken met de omvang van beschadiging van de wortels bij het uitgraven. Hoe meer wortels je beschadigd en afsteekt des te meer pijn hij zal lijden natuurlijk ;)
Het zal misschien wel een beetje makkelijker gaan om uit te graven inderdaad dus dat voordeel heb je. Bereid je wel maar goed voor hoor, ook zeker voor transport en ook genoeg mankracht voor het in- en uitladen want onderschat het werk/gewicht echt niet hoor :!: want anders zal je nog raar staan kijken :D
Veel succes ermee en zeker veel foto's maken en hier een verslagje schrijven :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 31 jan 2013 20:43

Bedankt voor jullie feedback, mannen. En de foto's volgen. Was het al maar maart! :P
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor trachypalm op 05 feb 2013 20:19

nou hoe groot is ie
bekijk ook eens mijn tuin viewtopic.php?f=49&t=10593 Groetjes,
Hendrik
trachypalm

8 bedankjes

Berichtdoor trachypalm op 05 feb 2013 20:20

ja doen koopie ;) :) :) :) :) :) :) :) :)
Hendrik
trachypalm

8 bedankjes

Berichtdoor trachypalm op 05 feb 2013 20:21

hier kosten zulke 180 of 200
Hendrik
trachypalm

8 bedankjes

Berichtdoor Rob op 06 feb 2013 00:22

1 Euro per cm stam is voor fortunei wel een redelijk richtprijs.
Moet zeggen dat ie op de foto er niet super uit ziet, maar dat is slechts bladpuntschade - van vorige winter denk ik.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1137 bedankjes

Vorige
Volgende