Chamaerops humilis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Chamaerops humilis

Berichtdoor Enschede op 22 apr 2016 22:48

Ja fotosynthese en Vlissingen :) wat denk jij nu van die gele verkleuring in de blad stengel? Zijn geen vlekken, 't is echt bij elke stengel en dan tot aan het blad zelf. En het kan , het zal waarschijnlijk ook wel aan mij liggen maar heb sterk het idee, dat nadat ik hem gisteren vanuit de pot in de grond heb gezet, met flink veel water in het gat en rondom de wortelkluit, de kleur van het blad alweer wat donkerder wordt!? Zal die Spaanse voeding korrel van de kweker zelf, wat ik erbij heb gekregen een ijzer/magnesium concentraat zijn?
Enschede

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 22 apr 2016 23:07

Hmmm, ik heb vaak het gevoel dat geelverkleuring bij Chamaerops niet zo snel of helemaal niet wegtrekt. De nieuwe bladeren wel, mits de oorzaak is weggenomen. De oudere bladeren zul je gewoon moeten afwachten, maar wees terughoudend met mest. In de vollegrond is vollegrond eigenlijk al genoeg. Nu een keer bemesten volgens voorschrift en dan eerst maar eens afwachten tot de groei er in komt. Je wilt geen opgeschoten groei krijgen voor je eerste winter.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 apr 2016 00:50

Een tekort aan magnesium zal eerder de oorzaak kunnen van bladvergeling als ijzergebrek. Magnesium is een macronutrient* voor planten, ijzer daarentegen een micronutrient of sporenelement. Gezonde palmbladeren bevatten 0,25 tot 1 % Mg en 50-300 ppm Fe. Deze waarden zijn gebaseerd op analyses bij Chamaedorea elegans, C. erumpens, Dypsis lutescens, Howea forsteriana en Rhapis excelsa (tabel 4.1 Critical leaf concentrations of thirteen elements - Ornamental Palm Horticulture, Timothy Broschat and Alan W. Meerow, University Press of Florida 2000).
Standaard potgrond op basis van zwartveen bevat vermoedelijk geen of weinig magnesium tenzij het eraan is toegevoegd. Datzelfde geldt voor veel plantenmest. Sporenelementen (TE = trace elements) zijn doorgaans wel toegevoegd.
Ik geef zelf altijd een granulaire of vloeibare mest met TE en 3-5% Magnesium.

*) Magnesium zouten (bitterzout, kieseriet) voorzien tevens in de zwavelbehoefte van de plant.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

711 bedankjes

Berichtdoor Enschede op 23 apr 2016 18:07

De aarde waar de Chamaerops in staat is een mengelmoes, voorheen stond er een Hortensia waarvan de bloem altijd mooi blauw bleef. Tijdens het uitgraven zag ik eveneens veel bruine roestkleurige grond, wat volgens mij duidt op ijzer. Het lijkt mij dat de kwaliteit van de aarde op zich wel goed zit, daar volgens de geleerden de Chamaerops zich wel makkelijk aan zou moeten passen aan de grondsoort. Wat betreft de voeding die ik heb meegekregen, deze lijkt veel op een Osmocote korrel, maar heb ook wel Kieseriet korrels gezien die erop lijken. (zie foto) Helaas staat er niets qua ingredienten op het doosje enkel max 60gr/vierkante meter. Het grijzige groen van het blad zelf is kalk, waarschijnlijk met te hard water besproeid.

gr. Marco

korrel.jpg
korrel.jpg (146.95 KiB) 4509 keer bekeken

blad2.jpg
blad2.jpg (154.3 KiB) 4509 keer bekeken

blad1.jpg
blad1.jpg (159.98 KiB) 4509 keer bekeken

blad3.jpg
blad3.jpg (163.49 KiB) 4509 keer bekeken
Enschede

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 23 apr 2016 21:11

Nu ik nog eens wat verder kijk.....er zijn zat Chamaeropsvarieteiten die gele bladstelen hebben zonder dat dit een tekort aanduidt. Het blad ziet er best goed uit. Zou maar zo een natuurljke varieteit kunnen zijn.
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor enrico op 23 apr 2016 23:41

Mooie palm Marco! Denk dat het ook wel meevalt met tekorten. Trouwens, bij veel palmen wordt de kleur ook weer mooier als het groeiseizoen echt weer begonnen is.
Han, vreemd om te horen, Chamaerops is nou net een palm waar ik nog nooit bladverbranding mee heb gemaakt.

Groet Eric
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor Enschede op 13 mei 2016 19:36

Nou de Chamaerops lijkt zich wel happy te voelen want hij spuwt het ene na het andere blad en staat in volle bloei. Hieronder een impressie:

bloempie.jpg
bloempie.jpg (162.3 KiB) 4372 keer bekeken

bloempie2.jpg
bloempie2.jpg (169.33 KiB) 4372 keer bekeken
Enschede

0 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 13 mei 2016 22:14

Mooi!
Dennis_S

349 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 14 mei 2016 06:52

Axel Amsterdam schreef:Deze chamaerops in Amsterdam groeit er al heel wat jaren onbeschermd op het zuiden.
Hij is echt perfect groen in werkelijkheid. Ik denk wel net zo mooi als in zuid europa.

Dat is de manier, op het zuiden in de volle grond lekker bakken! Ik heb er hier 1 op het balkon op het zuidwesten. Is een wild exemplaar uit Mallorca en heb hem al 25 jaar buiten staan.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 14 mei 2016 11:58

Zier er goed uit daar in Enschede. :thumb_up:
gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen