Experiment Trachycarpus Fortunei.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Experiment Trachycarpus Fortunei.

Berichtdoor s.janssen op 21 jan 2012 23:44

Ja dit is nu het 3 jaar dat ik met exoten bezig ben. 2 jaar geleden veel palmen verloren door niet weten dat een Washintonia geen -8 aan kan bijvoorbeeld :) Of toch water gaan geven als er vorst is om te denken dat ze dorst hebben. Allemaal dingen wat stom is, maar waar je wel van leert natuurlijk. Eerste jaar vond ik het nogal bijzonder om een fortunei in bezit te hebben, niet weten dat de meest verkochte winterharde palmboom is. In die tijd leer je ook alle latijnse namen kennen.

Tja en dan komt palmvrienden voor de deur he! :lol:

Ik ga er nog steeds vanuit dat het weer om kan slaan in februari/maart, begin april. Februari is nog steeds een wintermaand en maart (roert zijn staart!).
3 jaar geleden konden we op de Oostvaardesplassen schaatsen en het leek alsnog de Elfstedetocht voor de deur stond. Ging ook richting de -23!

Het is pas echt winter als we met Unox handschoenen en muts naar buiten mogen! 8-)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 22 jan 2012 00:05

Ik ben akkoord met alle reacties die jullie geven, Mijn bedoeling was juist die strenge winter die ze voorspelden mee te maken, en kijken wat er van die trachy's nog overwas na de winter. Spijtig genoeg (voor het experimentje) tot nu toe geen strenge winter gehad, maar natuurlijk kunnen de komende maanden voor verassingen zorgen.
Als je mijn beginpagina leest, denk ik wel dat ik duidelijk niets verwachte, en waarom ik dit wilde proberen. ;) Hou dit steeds in het achterhoofd. ;)
Maar ik vindt het tof die reacties om me te waarschuwen, echt waar :thumb_up:
Mensen zoals jullie hebben namelijk veel ervaring, en dankzij jullie heb ik en andere forumleden, meer kans om onze exotische droomtuin waar te maken :happy_thai:

Vgr,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 jan 2012 12:38

Natuurlijk J-M.
Maar ik maakte van de gelegenheid gebruik om een algemeen aandachtspunt mee te geven, ook voor alle meelezers.

Iedereen hier, jij zeker ( :lol: ) kan beamen dat hij in alle enthousiasme heel snel kan gaan met de collectie.
En het is pas in het najaar wanneer alles naar binnen moet, dat je beseft hoeveel je eigenlijk wel niet hebt staan :oops:

Het is pas echt winter als we met Unox handschoenen en muts naar buiten mogen!

Hier zeggen we; "Het is pas koud als de ijsberen ijsblokjes pissen" :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 02 feb 2012 21:19

hoe zit het met het experiment??
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 02 feb 2012 22:32

Ik denk da ze goe donker groen zulle zien nu... :roll:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 03 feb 2012 00:12

'k zal morgen eens foto plaatsen. Voor't moment geen verandering te zien, zal pas na de winterprik waarschijnlijk merkbaar zijn. Maar 'k heb er goede hoop op.
Hier staan alle trachy's nog steeds onbeschermd. Gelukkig heeft het momenteel nog niet gesneeuwd. Maar dat voorspellen ze wel voor morgen.
Op 18 januari, was nog het gespreksonderwerp dat het nog geen testwinter was geweest, dus nu wel :tong: ;)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 03 feb 2012 00:18

ben heel benieuwd, heb ik mooi een testwinter voor de sabal :lol:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 03 feb 2012 00:45

Dit is juist tof :thumb_up: .
Hier en daar duiken topic's op van experimentjes. :thumb_up:
En waarschijnlijk zullen er na de winter nog opduiken.
Hopelijk kunnnen we allen dit voorjaar het positieve nieuws brengen dat onze palmen het hebben overleefd 8-)
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 03 feb 2012 00:57

Ik heb niets beschermd met warmtekabels o.i.d. want mijn ouders vinden dat pure onzin en onnodig dus ik zal het met soorten moeten die het zonder kunnen die extra warmte.
De Sabal was een plantje die het slecht deed in pot en wou hem weggooien maar heb in volle grond geplant. Enkel kweekkasje en bubbeltjesfolie met wat doodblad 8-)
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 03 feb 2012 09:59

Bij mij staan mijn chamearops hum. en mijn oleander en olijfboom in het tuinhuis, samen met een 50-tal zaailingen van trachy's en washingtonia's... allen onbeschermd. Deze morgen was het daar -7... ohooooohhhhh... Ziet er niet goed uit LOL... Ze staan dan toch tenminste droog :? Hopelijk halen ze de winter, want die cham. hum. is zeker al 20 jaar en heb ik gekregen van de grootvader... en als ie stuk is... ayayayay...
Nosferatu

15 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen