Winter in palmenland

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Winter in palmenland

Berichtdoor Christophe op 19 feb 2009 21:24

De Chamaerops humilis kan tot -16°C. Hij stond al een paar winters buiten, dus was al ge'winterhard' :D

Sommige speren zitten helemaal los bij mijn humilis, maar anderen zitten nog vast. Het was inderdaad een prachtige plant! Beetje dom van me om deze niet beter te beschermen. Ik hop dat sommige stammetjes er nog doorkomen, zodat hij uiteindelijk de mooie palm wordt die hij eens geweest is 8-)

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 19 feb 2009 21:45

Ja dat is inderdaad raar. Het schijnt dat ze ook niet goed kunnen tegen vocht. We hebben een paar keer sneeuw gehad gevolgd door strenge vorst he. Die - 16 is overdreven. Neem maar - 12 ;)

Ik heb 1 ding geleerd deze winter: standplaats is alles. Als bij mij die canariensis terug groeit is dit bewezen. Een Canariensis kan maar tot - 5 normaal. Bovendien staat hij bij mij in pot. 2de belangrijk punt is de gebruikte materialen. Boven de grond ligt een dikke laag kokosschillen. Het heeft dagen geduurd voor de vorst de grond bereikte. (zeker als er zon was overdag) Dit betekent dat bij mij de effectieve vorstperiode verkleind werd. Hij staat natuurlijk tegen het huis. Wie weet komt er warmte het huis uit (is anders wel super geisoleerd...) Enja mijn beruchtte zwarte bak he. Die bestaat uit van die polyster. En zwart was de strategische keuze net om winters als deze te overbruggen. Ik meet nu rond deze periode als de zon schijnt temperaturen van 16 graden op die plaats!

Oja wat vond je van mijn beslissing om de zaailingen die zondagmiddag in de volle zon te plaatsen? Goed idee?
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 19 feb 2009 21:53

De zaailingen die jij hebt mag je gerust in de volle grond zetten hoor! Ze kunnen zelfs lichtjes groeien in de winter, zoals mijn Musa 'dwarf' Cavendish. Hoewel het winter is, blijft hij nieuwe bladeren aanmaken! Ik heb gemerkt dat je deze heel makkelijk kan laten overwinteren. Dagen te droog of te nat maakt allemaal niks uit voor deze Musa :D

De zwarte bak is inderdaad een goed idee. :D Daar zal ik op letten als ik een palm buiten in een pot moet laten overwinteren!

Er worden vele verschillende vorsttemperaturen vermeld door liefhebbers van palmen, maar heel precies kan je dit eigenlijk moeilijk bepalen. Het hangt vooral van de standplaats af (zoals vermeld) en zeer zeker ook de nattigheid! Beter vroeg genoeg beschermen (wat ik jammergenoeg niet gedaan had :( ) is de boodschap.

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 19 feb 2009 22:00

Azo. Ik heb wel schrik voor de Jubea. Die kan tot - 12 als VOLWASSEN boom. dacht een zaailing...
Dan zijn ze nu verwend : staan in de berging aan het raam, steeds rond de 20 graden daar, veel licht. En ze worden als er zon is netjes buitengezet. Is de zon weg terug in de berging... Straks maak ik er zwakkelingen van :o

Oja die Washingtons zijn nog steeds aangeslagen door de vrouw.. Die staan op de "dressoirkast" ook op lichte en warme plaats. Die groeien natuurlijk op die manier... dat zijn snelle groeiers zeker? Als de zon schijnt gaan ze wel iedere keer mee naar buiten :D Je ziet maak er een echte hobby van haha

Die washingtons van u zijn die wat winterhard? Ik dacht minder als een Canariensis....Mogen die bv in de volle grond??
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 19 feb 2009 22:21

Washingtonia's zijn niet zo winterhard, (zeker niet in de volle grond zetten) en ik zou ze bij de eerste vorst al binnen halen. Ze zouden zo'n -5°C kunnen verdragen, maar zijn heeeel ziekte gevoelig. Zo ben ik eens enkele tientallen plantjes kwijt geraakt, omdat ik te laat opgemerkt had dat ze een wit schimmeltje droegen en de een steekt de ander aan. Je weet hoe dat gaat. :(

Nuja, zo leren we bij 8-)

In de professionele palm kwekerijen worden de Washingtonia's preventief bespoten tegen schimmels, witziekte, .... Sommige zijn er zelfs helemaal mee gestopt, of toch sterk verminderd. Ze trekken ook makkelijker ziektes aan voor hun andere palmbomen. Let wel dat dit kwekerijen zijn. Als je zo één of twee plantjes hebt, merk je het zeker op tijd op hoor, maar als er zo enkele tienduizenden staan ....
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 19 feb 2009 22:22

Oja welke heb ik? De Filiera of de Robusta?
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 19 feb 2009 22:24

Ik geloof (ben vrij zeker) dat jij de filifera hebt. Met zo'n rood stammetje ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 19 feb 2009 22:26

Inderdaad (even omgekeken ze staan achter mij op de dressoir ;) )

Een rood stammetje. Het forum is precies actief vandaag ;)
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 19 feb 2009 22:30

Dan is het de Washingtonia filifera. Ik vind ze erg mooi als ze jong zijn. Na het tweede jaar begint zich het stammetje al snel te vormen, en de blaadjes beginnen te splijten.

Jij (of beter gezegd je vrouw :D ) zal er veel plezier aan hebben ;)

Het forum is inderdaad erg actief vandaag. Zou het zijn omdat de lente eraan komt .... 8-)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 19 feb 2009 22:32

Ik denk het. Ik heb zelf al gemerkt dat de trachycorpus bij mij al wat aan de groei is. Hij is nog prachtig groen. Maar ja zoals gezegd: wel dik 16 graden op die plaats als de zon schijnt (vorige zondag)
Davy

12 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen