Nieuwe aanwinsten!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Nieuwe aanwinsten!

Berichtdoor hexina op 18 okt 2011 21:45

een omgekeerde dichte trechter
en ik zou kijken of ik hem onder een afdak kreeg of iets dergelijks
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 18 okt 2011 22:17

afgezaagde lege cola fles met inhammen voor de andere bladstengels?
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 18 okt 2011 23:13

Als je het platic hoog genoeg zet en schuin dan loopt het water eraf kan kan de palm genoeg ademen.
Waarom denk je dat het plastic met wasknijpers vast zit.
Juist om er voor te zorgen dat en ruinte tussen het gat en het plastic zit anders kan je ook gewoon een platic met een touw on de stam er omheen binden.

palm leeft nog steeds en heeft nu al zijn vierde blad gemaakt.
Hier een foto van het eerste blad.
Bijlagen
plastic verkleind .JPG
plastic verkleind .JPG (120.45 KiB) 3556 keer bekeken
Marc_S

66 bedankjes

Berichtdoor cpo op 20 okt 2011 15:51

even dit topic doorgelezen en oei ik schrok ten eerste van die verdorde speer en dacht al aan het ergste en toen schrok ik me dood van de wortelkluit, die is echt veeeeeel te klein voor dit formaat palm. Klei er zeker te weten uitspoelen, anders heeft ie nog meer moeite met wortels aanmaken en het regenwater blijft in de kluit staan waardoor de wortels gaan rotten. En ai ai nu ook nog speerrot! Het gat droog houden, er zijn mogelijkheden genoeg aangeven om dit uit te voeren. Ik had de palm het liefst in de volle grond gezet maar ik begrijp waarom je dat niet hebt gedaan, een verhuizing en daardoor beschadiging van de wortelkluit is niet best voor je palm (daar weet ik alles van) Trachy's wortelen diep en niet breed, altijd handig om te weten. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je palmen om deze de winter door te krijgen, maar daar heb ik toch alle vertrouwen in. Hopelijk gaan je palmen in het voorjaar weer lekker aan de groei.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 10 nov 2011 12:09

Krijg van verkoper een nieuwe! Dat is toch netjes.

En pakken jullie je trachycarpus palmen ook in in de winter? En bijvoorbeeld vanaf welke temperatuur?

En wat zouden jullie in mijn geval doen?

Bedankt.
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor cpo op 10 nov 2011 12:28

Ik heb ze nog nooit ingepakt, mijn mening is dat inpakken met bv plastic juist schade toebrengt door vocht wat niet weg kan. Je zou palmen in potten wel kunnen beschermen, bv noppenfolie en de speer droog houden. Wortels afdekken met stro enz. Overigens staan onze palmen allemaal in de volle grond en wordt er niets aan bescherming gedaan, wel hebben wel heel veel afgevallen beukenblad wat weer zorgt voor een natuurlijke isolatielaag.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 10 nov 2011 12:34

Naja potten, de bakken zijn 1x1x1 wat dichter bij volle grond dan bij pot staat hehe. Ik was van plan er booms schors over heen te gooien zeg maar dat spul wat je bij bv intratuin kunt krijgen. Of is er nog een betere oplossing?

Ik zit te twijfelen door ze in te pakken met vliesdoek of gewoon alleen de speer te beschermen met een cola fles.

Bij de kapotte palm heb ik al een kleine paraplu tussen de bladeren gedaan. Hoop dat water nu niet via de bladeren nog het hart in loopt.
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor cpo op 10 nov 2011 12:46

mijn ervaring is dat vocht erger is dan kou. Maar ik zou zeker de speer droog houden, een trachy kan echt wel wat hebben als hij gezond is. Ik denk niet dat boomschors erg isoleert, het houdt wel vocht vast.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 10 nov 2011 14:01

Mja die van mij zijn niet erg gezond want die staan nog maar net in de bakken. Dus boomschors onder aan de stam is wel een goed idee?
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 10 nov 2011 17:55

Ik gebruik ook boomschors bij mijn gezonde Fortunei (heb er maar 1 in pot :D ), zorgt voor wat extra bescherming vor de wortels, kan niet zoveel kwaad volgens mij.

Om de speer droog te houden gebruik ik thermozakken, vooral goed tegen sneeuw.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen