Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor cpo op 27 jun 2012 17:03

Bij ons zijn de palmen met grote papperige gaten naar de palmenhemel gegaan en wij hadden erg grote gaten, sommige wel 8 cm doorsnede. Hou het gat droog, als er nog iets van een harde kern in je palm zit is er nog hoop. Binnen een paar dagen zou je dan al groei moeten waarnemen. de kern komt dan omhoog. Wij hebben er bij droog weer niets overheen gezet, bij regen een emmer.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 27 jun 2012 17:49

Oke dan heb ik hoop op een exemplaar die is droog en daar kon ik niet zoveel meer uittrekken van het binnenste vezel/oud blad, de andere 2 zijn nog nat en heb ik met een lepel uitgelepeld, maar dat is zo diep dat een eetlepel verlengd moet worden om erbij te kunnen bij een is het nog nat de andere nagenoeg droog.

Bij hoeveel palmen is het weer gaan groeien in deze situatie?

gr. Edward
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor cpo op 27 jun 2012 18:51

wij hebben 8 gevallen speerrot gehad en 3 daarvan zijn nu door het zagen weer gaan groeien. Als we de andere eerder hadden gezaagt waren die hoogstwaarschijnlijk ook weer aan de groei gegaan, maar ja je zet niet zo graag een zaag in een palm.....
Overigens hebben wij steeds stukje voor stukje verder gezaagt hoe minder diep het gat is hoe beter, je kan het dan namelijk beter droog houden. Het is lastig maar door goed te peilen kan je net boven het groeipunt afzagen.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Leeuwtje op 27 jun 2012 20:14

Je hebt helemaal gelijk Corrine! Hoe dieper je zit bij levend materiaal des te beter de overlevingskansen, alleen zo kun je het droog houden. Das met mijn trachy net zo, maar goed- van de vier ben ik er toch drie kwijt.

Heb enkele dagen geleden een topic voorbij zien komen waarin iemand (sorry...) een 'kommetje' over had gehouden. Dat was echt te diep om te drogen! Zoals Corrine omschrijft kun je beter terugzagen naar het groeipunt! Zou graag helpen maar kan het topic alleen niet meer terugvinden....

Groetjes, Daniëlle
Leeuwtje

0 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 27 jun 2012 20:49

Ik heb er een met een ondiep gat daar heb ik nog hoop, de andere 2 hebben een diep gat en een is nog voorzien van natte pap omdat ik er niet bij kan komen, ik hoop dat ze uitdrogen nu er ventilatie bij kan komen.
Ik kon wel bij alle afgezaagde stammen de kern er helemaal uit halen daarna blijft er een kom over en van 2 palmen is ie al goed droog.
Ik kon de binnenkant wel laag voor laag eruit trekken zodat het gat enkel maar groter werd, nu bij alle 3 niet meer dit zit goed vast wat er nu staat.
Wat kan ik nu nog meer doen?
Droog houden, kan ik er een emmer op laten staan, continu, als die emmer iets omhoog staat ventileert het wel.
Op goed geluk nu dus.
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor cpo op 27 jun 2012 21:34

3 weken geleden hebben wij ze gezaagt en toen regende het heel veel, dus wij hebben er toen ook een emmer op gezet, wel iets omhoog, dat het nog een beetje kanventileren. En verder kan je niet meer doen, hopen en afwachten. Mocht je groei waarnemen, kan je de palm met palmbooster wekelijks gaan bijmesten, doen wij nu ook en de groei gaat lekker nu. Als er eenmaal geen gat meer is maar loopt de speer uit kan je de emmer er voorgoed aflaten.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor cpo op 27 jun 2012 21:34

ik zal deze week ook eens wat foto's maken en plaatsen
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 28 jun 2012 01:21

Deze oude vezelachtige plakken kon ik er ook nog uittrekken waardoor het gat steeds groter werd.
Het zal mij erg benieuwen wat er van gaat komen?
Bijlagen
20120627_141235.jpg
Oude vezelachtige bladeren of plakken stinken ook nog...
20120627_141235.jpg (167.9 KiB) 4070 keer bekeken
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor cpo op 28 jun 2012 08:46

mij ook hoor, ik vrees het ergste, wat je daar hebt liggen in waarschijnlijk ook de groeikern
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 28 jun 2012 12:32

Hoi Corrine,

Maar bij een van de 3 kon ik er niet veel uittrekken van de groeikern, daar kijk je nu tegen een ondiep kommetje aan, een bakje is het als het ware, met wat harder vezel.

Of daar nog iets uit gaat komen, ik betwijfel het, ik weet niet of mensen die wel dit geluk hadden nog iets van de groeikern hadden, wat dus nog goed was?

Bij mij is van alle 3 niets meer goed blijkt.
edwardkarin

2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen