Nieuwe aanwinsten!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Nieuwe aanwinsten!

Berichtdoor Johann0r op 22 nov 2011 11:03

wsnbm schreef:Ergens verderop in het forum, liep de discussie dat de winterbescherming wel iets zou mogen kosten, bv het gebruik van lichtslangen.

Een palm met een redelijke stam vanaf 50 cm al produceerd speren die te groot zijn voor de grootste fles cola.
Persoonlijk zou ik dan investeren in thermozakken, die wel ademen maar geen vocht doorlaten.

Ook heb ik het gebruik van een paraplu geprobeerd, ik had hem gepositioneerd, liep weg liet een klein pufje en . . . . weg paraplu.

:tong:

De paraplu zit vastgesjort idd. Dit helpt wel goed tegen regen alleen niet tegen de mist. En die thermozakken waar kan ik deze halen/bestellen? En geef je de voorkeur aan deze thermozakken boven bv vliesdoek?
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 nov 2011 14:44

Thermozakken worden verkocht in de betere tuincentra en bij sommige kwekers.
De Italiaanse Oase adverteert er nu bv. volop mee.

Deze zakken zijn dikker dan vliesdoek en bovendien vaak veel gemakkelijker aan te brengen wegens de "hoes-vorm" en voorziene sluiting (rits of koord). ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor cpo op 22 nov 2011 14:48

tuinadvies.be (heeft ook een forum) staat ook veel winterbescherming op voor planten
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 22 nov 2011 14:53

Bedankt.

En zou het verstandiger zijn om deze hoezen aan te brengen? of is bij de gezonde palm de cola fles methode wel voldoende?

En de palm die speerrot heeft gehad is nu helemaal vochtig van binnen door de mist, of kan hij dat met die paar graden vorst wel hebben?
Laatst bijgewerkt door Johann0r op 22 nov 2011 15:07, in totaal 2 keer bewerkt.
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor cpo op 22 nov 2011 15:04

een gezonde trachy kan zeker tegen vocht en kou, de speerrot palm zou ik absoluut droog proberen te houden, ga je die nou binnen laten overwinteren?
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 22 nov 2011 15:08

De speerrot palm is nu dus ook aardig vochtig van binnen puur door de mist. Kan hij dit wel eventjes hebben of zou hij nu al afgeschreven zijn?

En als je ze de hele winter met zon hoes erom heen kunt laten zitten en dat ze dan droog blijven dan bestel ik meteen 2 zulke hoezen!
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor cpo op 22 nov 2011 15:13

tja moeilijk te zeggen of ie is afgeschreven, ik zou proberen hem droog te deppen, zodra de zon schijnt hem erin zetten, hier schijnt de zon weer volop. Het is altijd afwachten, en vaak herstellen ze weer van speerrot. Ik heb geen ervaring met hoezen, ik pak mijn palmen nooit never in, dus geen idee, maar andere zijn er vast wel die er ervaring mee hebben.
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 22 nov 2011 15:19

Wat bedoel je met erin zetten?

En ik heb de zon hier in het noorden al wel 2 weken niet gezien.
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor cpo op 22 nov 2011 15:30

de plant in de zon zetten, hier schijnt de zon volop en hij staat in een pot toch? door de zon en de wind droogt het gat waar speerrot in zit. Maar goed als de zon niet schijnt houdt het op..... :D
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 23 nov 2011 18:44

Inderdaad bij tuinadvies.be gekocht.

Ben het ook eens met de stelling dat een Waggie geen bescherming nodig heeft, anders kunnen we alles wel gaan beschermen.
Mijn hart zegt, gooit er toch maar een laagje boomschors voor de wortels tegenaan, staat ook leuk en houdt onkruid grotendeels weg en wanneer het heftig gaat sneeuwen zoals afgelopen jaren ken zo'n hoes echt geen kwaad, daar komt absoluut geen vocht doorheen wel lucht.
Je rits hem open schuift hem over de bladeren die je bij elkaar gebonden hebt, zover als mogelijk natuurlijk, en je rits hem dicht.
Bij mooie winterse dagen beetje koud met een lekker zonnetjes rits je hem er zo weer af.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen