Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor cpo op 01 jul 2012 11:11

Edward, nee deze 3 hadden geen stinkende kommetjes met drap, ik wil je niet ontmoedigen, maar ik denk heel eerlijk dat jouw palmen het loodje al hebben gelegt. Degene die wij hadden met stinkende gapende gaten zijn overleden namelijk. Deze 3 hebben we nog net op tijd afgezaagt voor ze verder konden rotten.

Zie je al wat gebeuren in je gaten??? Wij hebben 2 weken gewacht en toen hebben we ze eruit gehaald, de rot bleek namelijk nog verder onder de kom te zitten.....

Erg he Danielle?? Ik zie in diverse tc ook geen palmen meer staan, heel bizar! Mensen zijn behoorlijk ontmoedigd na afgelopen winter.....
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
cpo

52 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 01 jul 2012 15:33

Ja Corrine dat denk ik ook,

Ik zit op m'n werk inmiddels maar ik heb thuis nog gekeken in het gat van zeg maar de grootste van de 3 palmen, en dat gat is wel droog maar ik zie geen ontwikkelingen nu nog. Ik kijk tegen vezels aan, het ziet eruit alsof je tegen de kop aankijkt van een houtenbalk en deze nat is geworden dan zie je ook houtvezels.
De andere 2 palmen hebben een dieper gat omdat ik minder hebt afgezaagd, dit heb ik expres gedaan met het doel daar nog varens in te kunnen zetten om toch nog iets van de (over gebleven)stam te maken.
Ik denk zelf ook dat het complete groeipunt eruit is, datgene wat ik eruit kon trekken dat was het groeipunt.
Er staan emmers overheen nu dus het blijft droog.

Ik weet niet hoelang ik wil wachten, ik had al een winterharde varen gekocht om deze in een van die 2 stammen te zetten maar i.v.m. jou bijdrage hier wacht ik nog even en geef het een kans.

Naar vervangers kijk ik ook al op marktplaats, maar dat kost geld, dit waren al knappe exemplaren deze 3 en kwamen notabene uit mijn vorige tuin in 2004 en deden het enorm goed en waren kerngezond, maar ja, nu is het over en uit ben ik bang.

Ik heb een ficus carica terug gesnoeid en deze loopt gelukkig aan de stammen weer langzaam bij beetje uit, dus er is progressie, maar het is alweer juli he, dus wat moet het nog worden voor de volgende winter er weer aankomt??? Dat is de vraag.

Nou ja afwachten bemesten en meer kan je niet doen.... gr. Edward uit Almere(overigens komen mijn vrouw en ik oorspronkelijk uit Utrecht).
edwardkarin

2 bedankjes

Berichtdoor cpo op 02 jul 2012 09:46

Ha grappig wij wonen alweer 2 jaar in Maarssen, maar ik kom oorspronkelijk weer uit Dordrecht.

Ik hou mijn hart ook vast voor komende winter, hopelijk een zeer zeer zachte.....en ik hoop dat het najaar nog heel lang duurt, want het herstel gaat vreselijk traag, komt er nu een vroege winter met veel kou is het alsnog einde voor vele planten..... Ook onze ficus heeft nu een paar blaadjes, maar leuk vind ik hem allang niet meer, hij is ineens 50 cm korter geworden, bah!
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor Master EYE op 02 jul 2012 13:32

Heeft iemand wel eens in het verleden een palm afgezaagd?

Ik ben wel benieuwd hoe zo'n palm er na 5 - 10 jaar uitziet. Is hij op dat punt nog wel sterk genoeg om een Hollandse storm te overleven.

Groet Matthijs
Master EYE

3 bedankjes

Berichtdoor cpo op 02 jul 2012 14:12

ik ben sowieso benieuwd hoe het er dalijk uit gaat zien en hij zal nog best wel sterk zijn denk ik, maar ja wel een zwakker punt erbij en minder fraai.....
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 02 jul 2012 23:57

Van al de trachycarpus fortunei palmpjes die ik vorig jaar had geplant, is er 1'tje levend.
Ik had een trachybosje aangelegd met jonge palmen van een 4-tal jaren.
Doordat geen leven en volledige rotte palmen overbleven heb ik alles gemaaid met de grasmaaier. En 1 ervan is nog springlevend, en geeft nieuwe blaadjes.
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor cpo op 03 jul 2012 08:55

hahaha serieus met de grasmaaier?? hihi :D
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 03 jul 2012 09:14

Ja,Corrine. Zo heb ik het gedaan, het stuk grond was volgroeid met onkruid, dus gewoon de grasmaaier gebruikt :lol:
Zie hier het resultaat ;)

Afbeelding
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor cpo op 03 jul 2012 09:17

rigoreus maar het werkt wel!
Groetjes, Corrine

cpo

52 bedankjes

Berichtdoor edwardkarin op 03 jul 2012 16:29

Nou ehhh... mijn gapende gaten onderzocht van mijn palmen, van de grootste stam waar ik goed in kan kijken dus, ik zie er nog niets aan, geen enkele verandering wat iets laat zien van leven op moment???

Het stinkt al minder en droogt wat uit, maar het is net alsof je op een kopse kant kijkt van een houten paal die nat is, allemaal houtvezels dat is het.

Ik denk dat het hele groeipunt eruit is?

gr. Edward
edwardkarin

2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen