zonlicht of licht licht?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: zonlicht of licht licht?

Berichtdoor Christophe op 20 aug 2008 15:20

Hoi Kris,

Bedankt voor je reactie betreffende het forum :)

Wel, het hangt er een beetje vanaf welk palmpje het is. Ik vermoed dat het bij jou om de Washingtonia Robusta gaat. Zelf zet ik deze zaai-lingen niet meteen in de volle zon, maar gewoon in de woonkamer bij een normale hoeveelheid licht omdat ze goed kiemen bij een gewone kamertemperatuur. Als je ze echter nadien (als ze blaadjes hebben) naar de tuin verplaatst, dien je dit voorzichtig te doen. De blaadjes zouden kunnen verbranden als ze plots van hun beperkte hoeveelheid licht in de volle zon komen te staan.

Bedenk maar wat er zou gebeuren als jij hele dagen binnen achter de computer zit, en dan een dagje gaat zonnebaden op het strand. :D Je zou je natuurlijk kunnen insmeren, maar dat raad ik niet aan om dit met je palmpjes te doen. ;)

Zet je palmpjes bv. de eerste dagen op een plaatsje waar twee - drie uur zon schijnt en de rest van de dag schaduw. Houd ze verder goed in het oog, en zorg ervoor dat ze niet te droog komen te staan.

Als er nog vragen zijn, hoor ik ze graag!

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor koenv op 21 aug 2008 14:20

Kan kunstlicht ook en op welke manier en welke lampen dan?

Groeten, Koen
koenv

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 21 aug 2008 19:22

Je kan kunstlicht gebruiken voor je palmen, of andere exoten, maar dit is erg duur in verbruik. Je moet minimaal een halogeenlamp (of was het nu UV-lamp :? ) hebben van 400 Watt, maar 1000 Watt is beter. Deze dienen dan 18 uur per dag te branden als je wilt dat de palm groeit. Je begrijpt dat dit heel wat elektriciteit verbruikt.

Ik heb het al eens even geprobeerd bij wijze van test (400 Watt) maar ik zou de rekening van 18 per dag gedurende 8 maandenniet willen betalen ;) De overige vier maanden moeten ze 12 uur per dag branden.

Je kan deze lampen wel kopen in een of andere smartshop. Heb ik ook gedaan. Ik denk niet dat ze geloofde dat het voor mijn palmboompjes was :D

Groetjes,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen