door Dejagere op 18 jan 2010 20:56
Ik heb een Jubaea vorig jaar gekocht in Floralux. Met stam diameter 30 cm;stamhoogte bij aankoop 46 cm;omtrek een goede 90 cm;totale hoogte plant 136 cm.Grote pot zoals grote wasmand,een 60 tal cm diep.De wortelkluit was goed doorworteld.Plantput gemaakt van diameter 2 m;ik ben van oordeel dat een ruime put met goede mengeling van lavagruis;zand;zandgrond van uit de tuin en zak speciale palmgrond;ook50 cm dieper uitgegraven dan potdiepte om de mengelgrond erin te doen.Hele namiddag werk ;mijn vrouw zei dat ik overdreef en zei dat het precies een zwembad was dat ik aan het graven was;maar beter te groot dan te klein zei ik.Ik woon hier op het hoogveld op een zuiderhelling van het Schelde -Leie interfluvium op een zandige helling;droge grond in zomer en winter.Geplant in volle zon in beschutte ,volledig omgeven door huizen;gunstig microklimaat voor warmteaanbidders dus.De plant zonder wortelbeschadiging uit de pot halen lukte ook .De palm heeft goed gereageerd op het uitplanten en is onmiddelijk langzaam doorgegroeid;heeft tot nov 2009 3 volledige grote nieuwe bladeren bijgekregen,heeft dan in totaal 12 volledige ongeschonden bladeren.Rond 10 nov dak in doorzichtig plastiek gemaakt.Vanaf 15 dec ;bij begin van eerste winterprik dubbel vliesdoek tent gemaakt met lichtslang van 10 m en gloeilamp ook erbij.Tijdens de koude periode heeft hij 2 keer lichte vorst tot -1 gehad;meestal snachts temp tussen 6 gr en 8 gr;overdag meestal tussen 8 en 12 gr;bij zonneschijn 4 tal keer tussen 20 en 23 gr gehad hetzij kortstondig. Tussen 15 dec en nu gemid temp van 12 graden .Ook nu hou ik de temp op 10 graden ongeveer,bij zon loopt de temp al eens op.Ik had geen groei;dus rustperiode voor de palm van 20 okt;dan was de groei stilgevallen,dus geen groei tot 20 dec ;vanaf dan had de plant constant bijverwarming en voordeel door serre en tot mijn verbazing is de plant langzaam weer aan het groeien.Van 20 dec 2009 tot 18 jan 2010 heb ik door het streepje op de speer zoals altijd te volgen 6,5 cm groei;de plant heeft zijn nodige rustperiode dus gehad en groeit met kunstmatig licht-warmte al opnieuw.Ik heb al gelezen dat de eerste 3 jaar nodig zijn om de palm goed te laten inwortelen;ik ga hem dus de eerste 3 jaar ,goed bijverwarmen en pas de jaren daarop langzaam minder bijverwarmen.Eerst goed inwortelen dus daarna aan de koude laten gewennen;maar ook nog iederjaar in de winter dak geven en indien nodig bijverwarmen;zo moet het lukken hoop ik.De plant heeft tot nu toe geen winterschade,Jubaea is een aanrader vind ik maar je moet hem dus goed verzorgen heb ik al op diverse forums gelezen het niet op lange termijn.