Wie heeft ervaring met chileense wijnpalm

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Wie heeft ervaring met chileense wijnpalm

Berichtdoor francois eijkhout op 18 jan 2010 16:08

Hoi palmvrienden ik wil een wijnpalm aanscchaffen nu is mijn vraag heeft er iemand ervaring met deze palm slaat hij makkelijk aan groei enz hopende op een goede reactie f eijkhout ps hoe gaat het met jullie palmen.
francois eijkhout

84 bedankjes

Re: Wie heeft ervaring met chileense wijnpalm

Berichtdoor Christophe op 18 jan 2010 16:19

Hey Francois,

De Jubaea chilensis (Chileense Wijnpalm) is zoals je waarschijnlijk wel weet de meest winterharde vederpalm ter wereld. Dit wil echter niet zeggen dat je deze palmboom niet moet beschermen in de winter. Vraag dit maar aan Davy (=lid van forum) Hij heeft net een mooi exemplaar gekocht (ongeveer 1m hoog) en spaart kosten noch moeite om deze succesvol te laten overwinteren. De Jubaea chilensis is immers niet goedkoop in aankoop. Voor een exemplaar zoals Davy betaal je al snel enkele honderden euro's! Je kan natuurlijk geluk hebben en er hier of daar eentje op de kop tikken.

Een mooi alternatief voor de Jubaea chilensis is de Butia capitata

Laat het ons weten als je een exemplaar hebt aangekocht! ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 18 jan 2010 17:51

Hey! ;)

De J. chilensis kan tot -18°C verdragen als hij groot is. ;) Een klein exemplaar zou maar tot -10°C kunnen. Deze temperaturen gelden trouwens ook alleen maar als hij op een droge plaats staat. ;)

Deze palmen groeien redelijk traag en zijn idd duur in aanschaf.

Grts
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor francois eijkhout op 18 jan 2010 20:08

Bedankt Kevin en Cristophe voor de reactieik laat weten als ik de aankoop heb gedaan.
Groeten Francois Eijkhout
francois eijkhout

84 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 18 jan 2010 20:56

Ik heb een Jubaea vorig jaar gekocht in Floralux. Met stam diameter 30 cm;stamhoogte bij aankoop 46 cm;omtrek een goede 90 cm;totale hoogte plant 136 cm.Grote pot zoals grote wasmand,een 60 tal cm diep.De wortelkluit was goed doorworteld.Plantput gemaakt van diameter 2 m;ik ben van oordeel dat een ruime put met goede mengeling van lavagruis;zand;zandgrond van uit de tuin en zak speciale palmgrond;ook50 cm dieper uitgegraven dan potdiepte om de mengelgrond erin te doen.Hele namiddag werk ;mijn vrouw zei dat ik overdreef en zei dat het precies een zwembad was dat ik aan het graven was;maar beter te groot dan te klein zei ik.Ik woon hier op het hoogveld op een zuiderhelling van het Schelde -Leie interfluvium op een zandige helling;droge grond in zomer en winter.Geplant in volle zon in beschutte ,volledig omgeven door huizen;gunstig microklimaat voor warmteaanbidders dus.De plant zonder wortelbeschadiging uit de pot halen lukte ook .De palm heeft goed gereageerd op het uitplanten en is onmiddelijk langzaam doorgegroeid;heeft tot nov 2009 3 volledige grote nieuwe bladeren bijgekregen,heeft dan in totaal 12 volledige ongeschonden bladeren.Rond 10 nov dak in doorzichtig plastiek gemaakt.Vanaf 15 dec ;bij begin van eerste winterprik dubbel vliesdoek tent gemaakt met lichtslang van 10 m en gloeilamp ook erbij.Tijdens de koude periode heeft hij 2 keer lichte vorst tot -1 gehad;meestal snachts temp tussen 6 gr en 8 gr;overdag meestal tussen 8 en 12 gr;bij zonneschijn 4 tal keer tussen 20 en 23 gr gehad hetzij kortstondig. Tussen 15 dec en nu gemid temp van 12 graden .Ook nu hou ik de temp op 10 graden ongeveer,bij zon loopt de temp al eens op.Ik had geen groei;dus rustperiode voor de palm van 20 okt;dan was de groei stilgevallen,dus geen groei tot 20 dec ;vanaf dan had de plant constant bijverwarming en voordeel door serre en tot mijn verbazing is de plant langzaam weer aan het groeien.Van 20 dec 2009 tot 18 jan 2010 heb ik door het streepje op de speer zoals altijd te volgen 6,5 cm groei;de plant heeft zijn nodige rustperiode dus gehad en groeit met kunstmatig licht-warmte al opnieuw.Ik heb al gelezen dat de eerste 3 jaar nodig zijn om de palm goed te laten inwortelen;ik ga hem dus de eerste 3 jaar ,goed bijverwarmen en pas de jaren daarop langzaam minder bijverwarmen.Eerst goed inwortelen dus daarna aan de koude laten gewennen;maar ook nog iederjaar in de winter dak geven en indien nodig bijverwarmen;zo moet het lukken hoop ik.De plant heeft tot nu toe geen winterschade,Jubaea is een aanrader vind ik maar je moet hem dus goed verzorgen heb ik al op diverse forums gelezen het niet op lange termijn.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 18 jan 2010 21:04

mijn vrouw zei dat ik overdreef en zei dat het precies een zwembad was dat ik aan het graven was;

Waar hebben we dit nog gehoord :lol:

Nu maak je me wel een beetje nieuwsgierig hoeveel zo'n groot exemplaar kostte bij Floralux?

Bij het aanplanten van een palm dien je vooral op de diepte te letten hoor. 50cm dieper lijkt me voldoende.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 18 jan 2010 21:21

Tussen 330 en 350 euro heeft mijn Jubaea gekost.Viel nog mee vond ik vooral toen ik thuis de gezonde frisse wortels zag ,de kluit was ook niet uitgedroogd en overal evenredig vochtig;geen oranje klei of slechte grondkluit te zien.Ik heb in het verleden al eens een Trachy for met slechte wortelkluit gekocht en dit kwam nooit goed;de Trachy is na 5 tal jaar gestorven.Bij aankoop van een Jubaea zou ik zeker op de wortels letten en enkel tot aakoop overgaan als de wortels volledig in orde zijn ;ook erop letten dat ze niet uitgedroogd zijn.De planten zijn veel te duur zeker als je de electriciteitskost en het werk bij telt om zo maar een Jubaea te kopen en die dan kapot te zien gaan;goed opletten bij aankoop is het begin.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 18 jan 2010 21:31

Hey Dejagere,

Eigenlijk valt dat inderdaad goed mee hoor! Bij zo'n palmboom zou ik ook gezonde wortels willen. Een Trachy zonder wortel (welja, met weinig wortels) is te doen hoor, maar je moet hem de juiste verzorging geven. Het voordeel is dat deze exemplaren véél goedkoper zijn, maar je een beetje meer geduld moet hebben voor hij aanslaat. Ik koop (en verkoop) ze soms wel, maar kijk goed uit. Nog geen problemen mee gehad. ;)

Veel succes met je palmboom! Zou je in de lente een foto willen uploaden? Ik zou hem wel eens willen zien :D

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 18 jan 2010 22:21

De max! Mijn jubea is ondertussen uitgepakt. Hij heeft op het eerste zicht weinig of geen schade. Ik zal eens foto's moeten nemen. Hij is inderdaad tot nu toe droog gebleven. Nu heb ik hem wat laten beregenen zodat hij ook niet uitdroogt. Binnenkort krijgt hij dan zijn paraplu terug. Binnenkort is die dan ook niet meer nodig gezien de zon overdag binnen een maand sterk genoeg wordt om hem te drogen.

Bij mij is hij alvast nog niet gegroeid...Hij is dan ook wat groter denk ik. De verkoper zei dat hij tussen de 15 en 17 jaar is....

Ik zou zeker eens foto's willen zien van u Jubea Dejagere
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 19 jan 2010 21:25

Jubaea is behoorlijk winterhard maar met alles onder de -7/-8 gecombineerd met ijsdagen of amper positieve dagtemperaturen resulteert vaak in speerrot of erger! -19°C is wat teveel denk ik. kortstondig -15°C kan wel op voorwaarde dat het dan ook lekker opwarmt tijdens de dag!

hier een foto van mijn grootste exemplaar in de tuin.

Afbeelding

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen