Stam Phoenix

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Stam Phoenix

Berichtdoor lapalmeraie op 26 jan 2009 14:13

Palmvrienden

Bij grotere Phoenixen roebelinii's is het onderste gedeelte van de stam kaal. Enkel het bovenste gedeelte heeft zo'n soort kokoslaagje ;)

Is dit iets natuurlijks en valt de buitenste schors er vanzelf af vanaf een bepaald moment of is dit een estetische ingreep van de kwekers?

Ik heb met laten vertellen dat dit bij de grote exemplaren van de Phoenix canariensis door de kwekers wordt weggekapt???

groeten
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Re: Stam Phoenix

Berichtdoor Toon op 26 jan 2009 18:13

hallo,

ik weet niet juist of het natuurlijk is maar heb het in het buitenland al wel gezien dat ze de die stam kaal kappen met zo'n groot kapmes dat in het oerwoud gebruikt wordt. weet niet of dat de bedoeling is of niet.

groeten
Toon
Toon

8 bedankjes

Berichtdoor gerry op 26 jan 2009 20:24

ik heb zo een op de kop kunnen tikken een koopje wat is de normale vraagprijs voor zo'n boompje zie foto zijn deze ook winterhard?
Bijlagen
GetAttachment[1].jpg
GetAttachment[1].jpg (51.78 KiB) 5991 keer bekeken
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 jan 2009 23:12

Proficiat met je aankoop :D
Een Phoenix roebelinii met een stammetje van zo'n 10 à 15 cm kost rond de €20,-
Ze zijn winterhard tot -3°C; maar dat wil zoveel zeggen als "binnen overwinteren" ;)
In de zomer kun je 'm weer langzaam laten wennen aan de zon. Buiten worden de bladeren mooier groen en vouwen zich meer open.
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor gerry op 27 jan 2009 14:19

merciekes ik heb 5 euro aan betaald :D dus ik mag hem als de zon schijn buiten zetten van hoeveel graden
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 27 jan 2009 15:14

5€ is wel heel weinig. Komt hij uit de winkel of van een hobbyist?

Zo eentje wil ik ook wel kopen ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 jan 2009 21:50

€5,- is inderdaad een koopje :D

Je kunt deze Phoenix al buiten zetten van zodra de vorst gedaan is; laten we zeggen vanaf mei tot oktober. Denk er wel aan dat je de palm altijd eerst moet laten wennen. Dwz niet meteen in de volle zon zetten. De bladeren die in de schaduw gevormd zijn zouden dan immers verbranden (roestbruine vlekken).
Dus eerst in de schaduw met enkel wat ochtend en avond zon en dan langzaam opvoeren.
De nieuwe gevormde bladeren kunnen wel prima tegen de volle zon.

Door de elementen zal de palm tevens veel minder last hebben van ongedierte en zal er ook veel gezonder uitzien. Kijk maar eens naar het verschil in blad van mijn Phoenix. Die heeft de hele zomer buiten gestaan.

Phoenix roebelinii.02 2009-01.JPEG
Phoenix roebelinii
Phoenix roebelinii.02 2009-01.JPEG (64.22 KiB) 5990 keer bekeken

Ik had daarvoor ook van die droog uitziende bladeren. Sommigen (niet kenners) vonden zelfs dat hij al dood was ;)
Maar het kwam waarschijnlijk door te weinig licht. Ook te weinig voeding of water kan zulke ongezonde bladeren geven. Maar Spint ook.
Bekijk dus goed of je Phoenix geen Spint heeft. Je kunt dit gemakkelijk zien aan een soort spinnewebjes in de bladoksel en allemaal piepkleine witte beestjes op het blad. Zoniet; heeft hij genoeg licht? Denk eraan dat lichtinval veel minder ver rijkt dan wij vaak denken. Enkel vlak naast een venster is een 'lichte standplaats'.
In ieder geval succes ermee!
En als je nog vragen hebt... shoot!
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor gerry op 30 jan 2009 16:11

Christophe schreef:5€ is wel heel weinig. Komt hij uit de winkel of van een hobbyist?

Zo eentje wil ik ook wel kopen ;)

komt van een winkel in aarschot (de koopjeshal) had hem zien staan aan 10 euro maar s'maandags worden de planten en bloemen aan de helft van de prijs verkocht ik dadelijk gaan halen er staat terug zo eentje maar is kleiner en vragen er 5 euro voor dus maandag 2.5 euro als je wil ga ik hem halen al jij hem moet hebben
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor gerry op 30 jan 2009 16:13

Tommy1NYL schreef:€5,- is inderdaad een koopje :D

Je kunt deze Phoenix al buiten zetten van zodra de vorst gedaan is; laten we zeggen vanaf mei tot oktober. Denk er wel aan dat je de palm altijd eerst moet laten wennen. Dwz niet meteen in de volle zon zetten. De bladeren die in de schaduw gevormd zijn zouden dan immers verbranden (roestbruine vlekken).
Dus eerst in de schaduw met enkel wat ochtend en avond zon en dan langzaam opvoeren.
De nieuwe gevormde bladeren kunnen wel prima tegen de volle zon.

Door de elementen zal de palm tevens veel minder last hebben van ongedierte en zal er ook veel gezonder uitzien. Kijk maar eens naar het verschil in blad van mijn Phoenix. Die heeft de hele zomer buiten gestaan.

Phoenix roebelinii.02 2009-01.JPEG

Ik had daarvoor ook van die droog uitziende bladeren. Sommigen (niet kenners) vonden zelfs dat hij al dood was ;)
Maar het kwam waarschijnlijk door te weinig licht. Ook te weinig voeding of water kan zulke ongezonde bladeren geven. Maar Spint ook.
Bekijk dus goed of je Phoenix geen Spint heeft. Je kunt dit gemakkelijk zien aan een soort spinnewebjes in de bladoksel en allemaal piepkleine witte beestjes op het blad. Zoniet; heeft hij genoeg licht? Denk eraan dat lichtinval veel minder ver rijkt dan wij vaak denken. Enkel vlak naast een venster is een 'lichte standplaats'.
In ieder geval succes ermee!
En als je nog vragen hebt... shoot!

is geen spint aan te zien maar de grond waarin hij stond was kurkdroog heb deze er afgedaan en in vochtig potgrondgezet kzal hem in het licht zetten
gerry

0 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 30 jan 2009 19:12

komt van een winkel in aarschot (de koopjeshal) had hem zien staan aan 10 euro maar s'maandags worden de planten en bloemen aan de helft van de prijs verkocht ik dadelijk gaan halen er staat terug zo eentje maar is kleiner en vragen er 5 euro voor dus maandag 2.5 euro als je wil ga ik hem halen al jij hem moet hebben

Ik zou hem graag hebben, maar de verzending per post zou wel driemaal zoveel kosten als de plant zelf denk ik. Anders met plezier! :D
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen